Ďakujeme za tie Dary

poterFilmy podľa svojho času najpopulárnejšej série kníh o malom (dnes už vlastne veľkom, ale ešte stále mladom) čarodejníkovi Harrym Potterovi vznikali ako čisto komerčný projekt, adresovaný miliónom vďačných čitateľov. Nechceli byť osobité, ale pokiaľ možno čo najuniverzálnejšie. Nemali k príbehu pridávať čokoľvek okrem ďalších tržieb – ani nové motívy , interpretácie či významy, ani špecifické autorské filmárske videnie. Mali byť tým, čím sú: realistické pestrofarebné veselé zábavné pohyblivé ilustrácie, ktoré čo najviac divákov potešia a čo najmenej ich urazia. Lenže čo potom, ak predloha stratí veselosť, zábavnosť ba i pohyb, stane sa statickou, temnou a mysterióznou, ako Harry Potter a Dary smrti ? Sfilmoval by ju iný režisér lepšie ako David Yates?

Dnes sa svet delí na ten pred Harrym Potterom a ten po ňom. Máme pocit, akoby tu Potter bol s nami už odjakživa – a nie len 13 rokov. Lenže prvá kniha Harry Potter a Kameň mudrcov vyšla koncom júna 1997. Záverečná Harry Potter a Dary smrti desať rokov nato, v júli 2007. S takmer pol miliardy predaných výtlačkov v 67 jazykoch (vrátane takých exotických ako latinčina, antická gréčtina a, prirodzene, upravovali ho aj do americkej angličtiny) séria prekonala všemožné rekordy. Navždy zmenila aj svetový knižný trh a jeho pravidlá. Rozpútala vlnu najrôznejších napodobenín, variácií a mutácií.

07Filmové adaptácie sa pokúsili o to isté. K dnešnému dňu si na účet pripísali tržby vo výške 5,4 miliardy dolárov, pričom najúspešnejšia bola prvá. Na rozdiel napríklad od série Toy Story žiadne z pokračovaní úspech jednotky neprekonalo, hoci popularita knižných predlôh rástla.

Film Harry Potter a Kameň mudrcov prišiel do kín v tom istom roku ako Pán prsteňov a predznamenali tak éru veľkolepých audiovizuálnych ilustrácií, založených na digitálnom zobrazení všetkého, čo dovtedy bežná filmová technika zobraziť nedokázala. Stačí si spomenúť na úžas, ktorý sa nás zmocnil pri prvých záberoch na pohyblivé schodištia Rokfortu, živé obrazy na stenách i v novinách, úžasné lety sovy Hedvigy či metlobalové zápasy. V oblasti kinematografie má dnes Potter zákonite oveľa silnejšiu konkurenciu ako na knižnom trhu.

13Literatúra má oproti hranému filmu i výhodu voľného narábania s časom. Medzi vydaním jednotlivých častí môžu prejsť celé roky, no literárni hrdinovia nestarnú. Herci hraného filmu áno. Dvanásťročný Daniel Radcliffe vyzerá inak ako 21-ročný. Od figliarskeho chlapca čakáme niečo iné ako od zachmúreného muža. Aj z hľadiska biznisu sa jeho komerčný potenciál starnutím hrdinov a teda i divákov zužuje. Kameň mudrcov bola typická hravá zábava pre celú rodinu, pre publikum od šesť rokov do nekonečna. Dary smrti sú pochmúrna tajomná dráma pre zasvätených adolescentov. Ten, kto pozorne nečítal knižné predlohy a nemenej pozorne nesledoval všetky predchádzajúce filmy, nemá nádej snímke porozumieť, nieto ešte odniesť si zážitok. A nové generácie publika nemôžu spoznať celú sériu Harryho Pottera na filmovom plátne, takže pre mnohých divákov sú Dary smrti prvým – a nie práve najoptimálnejším – kontaktom s Potterom v kine.

66Z pohľadu producentov je logický ťah nakrútiť podľa poslednej knihy série nie jeden, ale dva filmy a zdvojnásobiť tak možné tržby. Z pohľadu dramaturgie je to prehra, lebo knižná predloha je statická, konverzačná, objasňuje mýty, legendy, skryté pravdy čarodejníckeho sveta, aby pripravila čitateľa na veľkolepé záverečné finále, ktorého sa snáď dočkáme v snímke Harry Potter a Dary smrti – 2, ohlásenej na leto budúceho roka. J. K. Rowlingová záverečnú knihu rozhodne nepísala pre filmárov. Bez ohľadu na to, či by sa o filmový prepis pokúšal Chris Columbus, Alfonso Cuarón alebo Mike Newell, nemali by veľa predpokladov uspieť lepšie ako David Yates, bez straty tempa, množstva vaty a s ňou spojenej nudy. A pri tom vďačných námetov je veľa – napríklad ukrývanie sa Harryho a jeho priateľov vo svete ľudí, ktorému nik z nich úplne nerozumie a všetci sa ho viac či menej boja, ako metafora dozrievania a osamostatňovania sa, dospievania. Alebo čistky spojené s ovládnutím ministerstva mágie smrťožrútmi. Rozprávanie si však neustále zachováva chladný odstup, ba priam odťažitosť. Na druhej strane treba vyzdvihnúť zaujímavú animáciu rozprávky barda Beadla o daroch smrti. Naznačuje, že Rowlingovej dielo by pri troške voľnosti dokázalo inšpirovať k zaujímavým novinkám.

04Prvý film podľa kníh J. K. Rowlingovej otváral novú éru kinematografie. Siedmy film sa snaží reagovať na to, ako sa svet filmu za deväť rokov zmenil. Má bližšie k Twilight ságe ako k veselej rodinnej zábave. Nazvať ho však hororom je fatálne nepochopenie filmu i žánrov. Aj Dary smrti totiž zostávajú čírou fantasy subžánru sword and sorcery – meč a mágia.

Ba možno viac, ako kedykoľvek predtým.

Harry Potter a Dary smrti - 1. (Veľká Británia-USA 2010)

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I

146 minút

Námet: J.K. Rowling. Scenár: Steve Kloves. Réžia: David Yates. Kamera: Eduardo Serra. Strih: Mark Day. Hudba: Alexandre Desplat. Účinkujú: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Jason Isaacs, Bill Nighy, Bonnie Wright, Michael Gambon, John Hurt a ďalší.

Premiéra 18. novembra 2010