Neodolateľný pôvab zla

ja_zloduchGru chce byť zlý. Veľmi zlý. Hrozne zlý. Maximálne zlý. Globálne zlý. Túži stať sa najhorším na celom svete. Nestačí mu, že prebodáva malým chlapcom balóniky, on im ich najskôr sám daruje, nafúkne a vymodeluje z nich milé zvieratko len preto, aby akt zničenia bol ešte efektnejší. Jazdí v strašnom aute, býva v hroznom dome, na podlahe má predložku z pandy, sedáva v kresle z krokodíla. A pod domom má typické tajné laboratórium aj s geniálnym šialeným vynálezcom. Nepácha zlo preto, aby sa obohatil, ale z čírej podstaty. Zlo pre zlo. No povedzte, kto by ho nemiloval?

Príbeh digitálne animovaného 3D filmu Ja, zloduch je taký hlúpučký, až potvrdzuje podozrenie, že si vlastne z animovaných rodinných komédií a z filmárskej fascinácie zlom strieľa. Gru, zakríknutý chlapec z tuctového amerického predmestia túži stať sa najväčším zloduchom na svete. Lenže konkurencia v tejto sfére podnikania je príliš veľká, zloduchovia sa predháňajú v najrôznejších odporných kúskoch – ako napríklad krádež egyptských pyramíd a ich nahradenie nafukovacími atrapami. Aby Gru definitívne dokázal, že je najlepší... vlastne najhorší, chce pomocou (ukradnutého) zmenšovacieho zariadenia zmenšiť a ukradnúť Mesiac. Lenže potom na jeho dvere zaklope trojica dievčatiek z miestneho sirotinca a Gru zistí, že vlastne – či sa mu to páči alebo nie – nie je až taký zlý ako by chcel byť.

Ja_zloduch_02Scenáristi Sergio Pablos, Ken Daurio a Cinco Paul i režiséri Pierre Coffin s Chrisom Renaudom sa v minulosti na rôznych pozíciách podieľali na vzniku rodinných filmov ako Zvonár u Matky Božej, Goofy, Hercules, Santa Clause 2, Doba ľadová 2 a Horton. Ich spoločné dielko Ja, zloduch je celé poskladané z neoriginálnych prvkov, motívov a parafráz (no takmer bez priamych citácií) naprieč celým spektrom všemožných filmových žánrov od sci-fi až po muzikál. Nie že dodržiava, ale priam zveličuje všemožné stereotypy, klišé a žánrové kánony. Karty sú od začiatku rozdané. Je jasné, kadiaľ sa bude príbeh uberať, ako sa budú postavy správať a ak si v polovici filmu tipnete, čo bude záverečná scéna, určite uhádnete.

Ja_zloduch_17Ja, zloduch nie je z filmov, ktoré hľadajú nové cesty, postupy, príbehy, hrdinov a riskujú, že investované milióny vyjdú navnivoč. Hrá na istotu. Musí sa publiku páčiť. Obsahuje iba časom preverené (a do značnej miery aj prevarené) ingrediencie. Pomáhajú mu tri sladké neodolateľné sirôtky Agnes, Margo a Edith, ale aj Gruovi komickí asistenti Mimoni. Matky, riaditeľky sirotincov aj šéfovia bánk musia byť zákonite odporní, pomocníci hlavného hrdinu zasa komickí. Staručké sú i gagy na spôsob bláznivej absurdnej komiky kreslených Looney Tunes. Lenže ono to celé funguje! Je to nečakane vtipné, zábavné a hravé. Oslovuje síce najmä deti, ale pobaví aj rodičov.

Ja_zloduch__1403V kľúčovej scéne sa Gru, vlastne proti svojej vôli, nasilu, povozí na dráhe smrti v lunaparku. Od podobných jarmočných atrakcií nikto nečaká nič prevratné a objavné. Majú byť čo najvyššie, čo najrýchlejšie, čo najpestrofarebnejšie, ich zmyslom je vyvolávať zábavný strach, nevinné a bezpečné potešenie z adrenalínu. Len málokto sadá do vozíkov jarmočných zvončekových dráh nasilu, väčšina ľudí dobre vie, čo ich čaká. Chcú to. Čokoľvek iné by ich zmiatlo, znechutilo a sklamalo.

Digitálne animovaná rodinná dobrodružná komédia Ja, zloduch nechce byť nič iné, len práve takáto atrakcia. Postavičky sú milé a zábavné, animácia je skvelá, príbeh jednoznačný, trojdimenzionálne efekty vycizelované a hudba podčiarkuje parodický podtón.

Ja_zloduch_06Kto nemá rád lunaparky, nech sa filmu radšej vyhne. No ak, hoci kvôli svojim deťom, predsa len do kina zavíta, s trochou nadhľadu možno zistí, že aj táto zábava má svoj pôvab. Nie náhodou sa tržby snímky s relatívne neveľkým rozpočtom 70 miliónov dolárov už vyšplhali na 420 miliónov.

Ja, zloduch (USA 2010)

Despicable Me

95 minút

Námet: Sergio Pablos. Scenár: Ken Daurio, Cinco Paul. Réžia: Pierre Coffin, Chris Renaud. Výtvarník: Eric Guillon. Strih: Gregory Perler, Pam Ziegenhagen. Hudba: Heitor Pereira, Pharrell Williams. V slovenskom znení účinkujú: Ján Galovič, Oľga Šalagová, Andrej Bičan, Ján Greššo, Marián Slovák, Zuzana Tlučková a ďalší.

Premiéra 21. októbra 2010