Romantický pozdrav z Hollywoodu

dear_john_09Známy švédsky režisér Lasse Hallström (1946) pôsobí od medzinárodného úspechu filmu Môj život ako pes z polovice osemdesiatych rokov v Hollywoode. Vo filme Čo trápi Gilberta Grapea dal veľkú šancu Johnnymu Deppovi i začínajúcemu Leonardovi Di Capriovi v úlohe jeho autistického brata. Do povedomia kritiky i divákov sa zapísal napríklad spracovaním literárnych predlôh Pravidlá muštárne či Čokoláda. Aj jeho najnovší film Milý John vychádza z románu. Konkrétne ide o Nicholasa Sparksa, autora sfilmovaných kníh ako Správa vo fľaši či Zápisník jednej lásky, ktorého producent Marty Bowen oslovil vraj prv, než sa titul objavil na trhu.

Príbeh by sa dal stručne zhrnúť ako Love Story súčasnosti.

John Tyree (Channing Tatum) je vojak, príslušník špeciálnej jednotky, chlapec z chudobných pomerov, ktorý vyrastal bez matky, iba so svojským otcom. Na dvojtýždňovej dovolenke v rodnom meste sa na pláži zoznámi s pôvabnou a bohatou študentkou Savannah Curtisovou (Amanda Seyfriedová) s charitatívnymi sklonmi, ktorá tu trávi prázdniny. Zamilujú sa. Lenže jeho čakajú nebezpečné misie v zahraničí a ju škola. Vzdialenosť v čase i priestore prekonávajú listami. Do okamihu, kým...

dear_john_04Nie, nemienim prezradiť, že vrahom je záhradník. K deju len toľko, že ľúbostné scény sú cudné, úryvky z listov striedajú spomienky z detstva i ukážky z vojenských akcií a niečo sa dozviete i o starých minciach. Hrdinovia príbehu sa musia vyrovnávať nielen s osamelosťou a žiarlivosťou či s komplikovanými vzťahmi k rodičom a priateľom, ale aj s problémami diagnózy autizmu, rakoviny, či s vlastenectvom a prioritami vo svojom konaní. V podtexte zostáva: Čo je správne – má človek robiť to, čo sa mu žiada, alebo to, čo sa očakáva, obetovať sa v mene niečoho väčšieho? Napríklad vojak by chcel byť s rodinou, ale po teroristickom útoku 11. septembra 2001 sa predsa patrí požiadať o predĺženie služby o ďalšie dva roky. Alebo dievča sa vydá nie za toho, koho miluje, ale za toho, kto ho potrebuje.

Mimochodom, režisér Hallström si dáva mimoriadne záležať na práci s hercami a ich výbere nielen pre hlavné postavy. Ak vám bude povedomý predstaviteľ Tima - možno si spomeniete, že Henry Thomas sa kedysi preslávil postavou Elliota v slávnom filme E.T Mimozemšťan. Režisér Lasse Hallström na margo filmu údajne vyhlásil „Mám rád silné emócie a hľadanie hranice, na ktorej začínajú byť až nereálne. Kráčam po nej a snažím sa nepošmyknúť, zostať čo najpoctivejší a čo najbližšie realite.“

Lenže po zhliadnutí filmu som o tých slovách dear_john_01trochu zapochybovala a zrozpačitela. Ženská časť publika bude asi nadšená a na televíznej obrazovke to bude možno hit. Ale ja som zostala sklamaná. Čakala som viac. Napriek umne pospletaným motívom, situáciám, ktoré lámu srdce – a romantike mesiaca nad morom či púšťou, som totiž chvíľami namiesto silného príbehu lásky mala pocit akejsi cukerínovej vykonštruovanej verzie „červenej knižnice“. Určite, je to môj subjektívny názor a diváci sa rozhodnú sami. Koniec-koncov, možno stačí povedať: pribudol nám ďalší romantický pozdrav z Hollywoodu.

Milý John (Dear John), USA, 2010

premiéra 13.mája

Réžia: Lasse Hallström