Návštevnosť v Kine Lumière za prvý polrok je najvyššia

Lumierelogo resizeKino Lumière má za sebou mimoriadne úspešný prvý polrok 2017. Počas prvých šiestich mesiacov roka videlo jeho predstavenia takmer 55 tisíc divákov, čo je najviac za šesť rokov od jeho znovuotvorenia. Najnavštevovanejším filmom sa stal Paterson Jima Jarmuscha, v rebríčku desiatich najnavštevovanejších filmov za prvý polrok sa umiestnili aj štyri slovenské a koprodukčné snímky. Z nich najviac divákov videlo film Masaryk Juliusa Ševčíka.

Rebríček najnavštevovanejších filmov prvého polroka 2017 vedie film Jima Jarmuscha Paterson (2016). Príbeh vodiča autobusu, ktorého každý deň je zdanlivo rovnaký, poukazuje na víťazstvá a porážky všedného dňa a na krásu skrytú aj v tých najmenších detailoch. V poradí za ním nasleduje slovensko-český film Masaryk (2016) Juliusa Ševčíka, Paterson resizedramatický príbeh venovaný osudom diplomata a neskoršieho československého ministra zahraničia tesne pred druhou svetovou vojnou, ktorý získal najviac ocenení na tohtoročnom udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti. Trojicu najdiváckejších filmov uzatvára film T2 Trainspotting (2017), v ktorom režisér Danny Boyle pokračuje v rozprávaní životných príbehov svojich štyroch hlavných postáv filmu Trainspotting po dvadsiatich rokoch.

 

Do desiatky najnavštevovanejších filmov sa dostali aj štyri slovenské tituly. Okrem filmu Masaryk, ktorý je celkovo druhým najnavštevovanejším filmom prvého polroka, sa v TOP 10 umiestnila aj dráma režisérky Ivety Grófovej Piata loď (2017), Masaryk resizenakrútená podľa rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej o dôsledkoch nefungujúcich rodinných vzťahov, ocenená Krištáľovým medveďom na Berlinale, ďalej tragikomédia Baba z ľadu (2017) Bohdana Slámu o ovdovelej šesťdesiatničke a poznaní, že človek si môže život zariadiť podľa vlastných predstáv v akomkoľvek veku, a film Únos (2017) Mariany Čengel Solčanskej z obdobia mladej Slovenskej republiky, ktorý sa opiera o reálne udalosti a pre závažnosť témy vzbudil aktuálnu diskusiu a prispel aj k spoločensko-politickým zmenám.

 

Najvyššiu návštevnosť zaznamenali opäť európske filmy, prišlo si ich pozrieť takmer 23 000 ľudí, čo predstavuje 42 percent z celkového počtu divákov. Slovenské filmy videlo takmer 17 000 ľudí, čo je 31 percent z celkovej návštevnosti. Celkovo sa za prvý polrok v Kine Lumière zrealizovalo 1 848 projekcií. V rebríčku desiatich najnavštevovanejších filmov figurujú ešte oscarový muzikál o láske La La Land (2016), talianska konverzačná dramédia o klamstvách a nevere Úplní cudzinci (2016), švédska komédia s príznačným čiernym humorom o mrzutom starom vdovcovi Muž menom Ove (2015) a uzatvára ho Európsky film roka Toni Erdmann (2016), ocenený Cenou FIPRESCI na MFF Cannes.

 

„Pri pohľade na činnosť Kina Lumière počas prvého polroka 2017 môžeme mať dobrý pocit,“ hovorí Peter Dubecký, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktorý kino prevádzkuje. „Podarilo sa nám vybudovať asi jediné repertoárové štvorsálové kino s pestrou dramaturgiou, v ktorom majú diváci možnosť vidieť kvalitné slovenské, európske a významné zahraničné filmy. Z tohto pohľadu polročná návštevnosť 55 tisíc divákov potvrdzuje zámery, ktoré sme si pri obnovovaní činnosti Kina Lumière v roku 2011 dali. Vieme, že sme na polceste celkovej prestavby a rekonštrukcie, no už dnes kino divákom poskytuje veľmi dobrý komfort. V štyroch sálach je spolu 354 miest, všetky sú zdigitalizované a zároveň vybavené 35 mm premietačkami, pričom dve sály majú zvuk Dolby Digital Surround EX 7.1. Do budúcna sa teda pozerám veľmi optimisticky a myslím si, že rok 2017 prinesie slovenskej kinematografii pomyselné číslo milión divákov a Kinu Lumière sto tisíc divákov, čo je naša očakávaná méta.“

 

V kine počas prvého polroka pokračoval tretím ročníkom aj prehľadový cyklus o dejinách kinematografie Filmový kabinet, ďalej Filmový kabinet deťom, cyklus hudobných filmov Music & Film i predstavenia študijnej sály SFÚ Filmotéka, ktorá okrem iného pravidelne uvádza aj cyklus filmových týždenníkov pod vedením filmového dramaturga a publicistu Rudolfa Urca pod názvom Očami filmových spravodajcov. Dramaturgiu kina tento rok obohatil aj nový výberový cyklus Kino-Ikon Choice. Na pôde kina sa uskutočnili MFFK Febiofest, bilančná prehliadka národnej kinematografie Týždeň slovenského filmu, prehliadky Crème de la crème, Scandi a tiež KolNoa – Festival izraelského filmu a Festival iránskych filmov. Kino bolo aj miestom sprievodných podujatí historicky prvého zasadania Rady Eurimages na Slovensku.
 
Podľa slov Petra Dubeckého, „pri zostavovaní dramaturgie kina nie je na prvom mieste návštevnosť a snaha docieliť vypredané sály, ale priestor poskytnúť divákom možnosť vrátiť sa aj k niektorým filmom, ktoré za krátky čas v distribúcii mnohí nestihli vidieť. K ďalším filmom sa vraciame zasa v rôznych tematických cykloch, profilových prehliadkach a rôznych festivalových blokoch. Posilňovať budeme aj vzdelávacie aktivity, ktoré by sme veľmi radi rozšírili, nielen pokiaľ ide o premietania pre školy, Filmový kabinet a Filmový kabinet deťom. V najbližšom období nás čaká dôležitá posledná fáza prestavby a rekonštrukcie tak, aby v roku 2018 mohlo byť kino plne k dispozícii všetkým divákom, ktorí majú radi kvalitné filmy, slovenské filmy a, samozrejme, filmy zo zlatého fondu svetovej kinematografie.“

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.