Kino Lumière uvedie výber z tvorby Petra Solana

50 SFU resizeV pondelok 2. decembra sa v bratislavskom Kine Lumière začne sedemdňová prehliadka venovaná slovenskému režisérovi Petrovi Solanovi, ktorá potrvá do 8. decembra. Divákom ponúkne výber z jeho filmovej a televíznej tvorby a zároveň verejnosti predstaví aj jeho menej známe diela.

Prehliadka je poctou režisérovi, ktorý slovenskú kultúrnu obec opustil po krátkej a ťažkej chorobe 21. septembra 2013, a jej zámerom je pripomenúť si jeho režisérsku osobnosť a význam v slovenskej kinematografii. Na otvorení prehliadky sa premietne dokumentárny portrét o Petrovi Solanovi z cyklu portrétov osobností českého a slovenského filmu Zlatá šedesátá, ktorý režíroval Martin Šulík. Dokument vznikol tento rok v máji a Solan v ňom hovorí o svojich Mala anketa Peter Solan resizeprvých zážitkoch v kine, svojich začiatkoch i o kľúčových dielach. Na svoj život a tvorbu sa pozerá s nadhľadom, humorom a vnútornou vyrovnanosťou. Režisér Martin Šulík si na nakrúcanie Solanovho portrétu spomína slovami, že „nehovoril o sebe, hovoril o druhých. Dnes si myslím, že sa pred nami otvoril preto, aby sme zachytili jeho spomienky na ľudí, ktorých mal rád, na priateľov a spolupracovníkov“.

 

Prehliadka diela Petra Solana nesie názov Film, pozícia svedka. Je výberom zo Solanovej filmovej a televíznej tvorby so zameraním sa na jeho režijný prístup, ktorý v 60. rokoch minulého storočia Solan formuloval slovami: „Nechcem byť žalobcom ani sudcom. Chcem byť iba svedkom, ktorý podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia chce hovoriť o tom, čo o prípade vie.“ Zároveň sa výber zámerne vyhol jeho najznámejším a tradične prezentovaným dielam. Podľa dramaturga prehliadky Martina Kaňucha „východiskom bola snaha upriamiť pozornosť na tituly možno menej známe či uvádzané, no pritom rovnako dôležité z hľadiska predstavy o konzistencii a jedinečnosti Solanovho autorského rukopisu“. Prehliadka kladie dôraz na Solanove kľúčové príspevky do projektu Televíznej filmovej tvorby z konca 60. rokov, ktoré reprezentujú filmy ...a sekať dobrotu..., Malá anketa a Slávny pes, ďalej na výber z krátkometrážnej tvorby z 50. rokov i po preradení do Štúdia krátkeho filmu, napríklad na snímky Nepokradneš, Len lístok poľnej pošty alebo Balkón plný plienok, a napokon i na jeho najvýraznejšie diela po umožnení návratu k dlhometrážnej hranej tvorbe, ktoré reprezentujú diela A pobežím až na kraj sveta a Tušenie.

A pobezim az na kraj sveta N 013 CB resize„Svedčiť filmom znamená pre Petra Solana zneisťovanie jednorozmerného videnia skutočnosti, jednoznačných stanovísk a rýchlych odsudkov. Tým, ako sa filmom pokúša odkrývať rôzne okolnosti, protirečenia, dôsledky ľudského rozhodovania a konania, môžeme spolu objavovať ich nové, t. j. zabudnuté názorové pozície, ktoré prevrátia aktuálny stav myslenia,“ vysvetľuje význam Solanovej tvorby v úvode bulletinu prehliadky Martin Kaňuch. Podľa neho „týždeň s filmami Petra Solana pripomína z iného pohľadu životatvorbu jedného z hýbateľov povojnovej slovenskej kinematografie a každému divákovi aj možnosť otvoreného vnímania stavu vecí – otázky, ktoré sa nedajú odložiť alebo premlčať.“

 

Prehliadku organizujú Slovenský filmový ústav (SFÚ), Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA) a První veřejnoprávní – Čestmír Kopecký. Zo známejších Solanových diel vydal SFÚ na DVD filmy Čert nespí (1956), Boxer a smrť (1962), Kým sa skončí táto noc (1965), A pobežím až na kraj sveta (1979) a poviedkový film Dialóg 20 40 60 (1968), v ktorom Solan režíroval jednu z poviedok popri Zbyňkovi Brynychovi a Jerzym Skolimowskom. Solanova tvorba vyšla aj v kolekcii 3xDVD Peter Solan (Čert nespí, Boxer a smrť, Kým sa skončí táto noc).

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.