Umenie špionáže (Spycraft)
Je náhoda, že sa na úplne prvom zábere seriálu Umenie špionáže objaví samotný veľmajster špionážneho remesla Vladimír Putin? Tvorcovia i streamovacia platforma Netflix určite ani len netušili, ako tento seriál zapadne do aktuálneho kontextu okolitých štátov i samotného Slovenska. Izraelský spyware Pegasus mal pôvodne slúžiť na sledovanie ľudí z organizovaného zločinu. Medzinárodný investigatívny tím však zistil, že vlády tento softvér používajú na špehovanie politických oponentov, novinárov a aktivistov. Síce nie pomocou tohto softvéru, ale predsa, boli ešte donedávna sledovaní aj niekoľkí slovenskí politici i novinári, vrátane zavraždeného Jána Kuciaka.
Ľahké prachy (Snabba Cash)
Asi nebývalo úplne zvykom, aby v titulkoch švédského seriálu Ľahké prachy takmer kompletne na predných miestach figurovali mená z Blízkeho východu a Afriky, ale v tomto prípade je tomu tak. Nejde prirodzene o nejaký etno kúsok o uzavretej komunite, ale regulérny žánrový titul. Toto intenzívne prelievanie kultúr má svoje čaro, aj keď sa ortodoxným vyznavačom národnej „čistoty“ asi veľmi pozdávať nebude. Kým v blízkovýchodních krajinách má dôležitú pozíciu Európa v zastúpení najmä Francúzska a Británie, na severe dostávajú možnosti herci a režisér z Iraku, Iránu alebo Turecka. Či je táto prítomnosť úplne bezproblémová nie je jasné a v reáli tak skoro ani nebude. Aspoň oficiálne.
Krúdovci: Nový vek (The Croods: A New Age)
Je to už osem rokov, čo sa na plátnach kín objavil animovaný film Krúdovci pojednávajúci o vcelku podarenej rodinke prežívajúcej v dobe kamennej. Išlo o slušný komerčný úspech, podporený aj nomináciami na Oscara či Zlatý Glóbus a i z toho pohľadu je prekvapením, že na pokračovanie sa muselo čakať až do vlaňajška. K nám sa Krúdovci: Nový vek dostávajú po viac než polroku od svojej americkej premiéry, no ako sa hovorí, na dobré veci sa oplatí si počkať.
No Sudden Move
Detroit, rok 1954. Trojica nižšie postavených v hierarchií miestnych zločineckých skupín je najatá cez prostredníka Douga Jonesa (Brendan Fraser) na kšeft, ktorý by mali zvládnuť za tri hodiny. Očakáva sa od nich, že navštívia dom účtovníka Matta Wertza (David Harbour), zajmú ho aj s manželkou Mary (AmySeimetz) a dvomi deťmi. Ak im následne nepomôže získať tajomnú obálku z trezoru šéfa firmy, v ktorej pracuje, celú rodinu čakajú nepríjemné chvíľky. Matt, samozrejme, na ich podmienky pristúpi. Lenže, keď po určitých drobných komplikáciách nakoniec šéfov trezor otvorí, po spomínanej obálke v ňom nie je ani stopa. A tak mu nezostáva nič iné, len začať trochu improvizovať...
Čas (Old)
Americký režisér indického pôvodu M. Night Shyamalan na prelome tisícročí nakrútil trojicu všeobecne veľmi obľúbených diel s nadprirodzenými prvkami Šiesty zmysel, Vyvolený a Znamenia, okrem iného charakteristickými aj záverečnými twistami. Od ďalšieho filmu Osada však svoje početné publikum dosť výrazne polarizoval a môžeme skonštatovať, že od tohto momentu s ním idú ďalej iba tí, ktorých uhrančivá atmosféra a vysoká ambicióznosť tohto „historického“ trileru dokonale pohltila. Pokiaľ nerátame vysokorozpočtové štúdiové projekty typu The Last Airbender alebo After Earth, Shyamalan komunikuje v podstate už iba so svojim verným publikom. To presne vie, ako sa k nim režisér prehovára a s trochou nadsázky môžeme skonštatovať, že nikto iný už nemá do kinosály povolený vstup. Kto nevidel viackrát Vyvoleného, ten nebude pri Rozpoltenom a Sklenenom vôbec tušiť, ktorá bije a netradičný spôsob podávania informácií, kombinácia hororových a komediálnych prvkov a postupné odhaľovanie ústrednej témy vo found footage kúsku The Visit mu bude pripadať cudzí, možno až nezmyselný.