Rebel Moon: Prvá časť – Zrodená z ohňa (Rebel Moon – Part One: A Child of Fire)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Ohen resizeSadistický admirál Materského sveta Atticus Noble (Ed Skrein) svojím príchodom na mesiac Veldt nikoho z domácich veľmi nepoteší. Už nejaký čas totiž hľadá súrodeneckú dvojicu na diaľku riadiacu väčšie množstvo politických vzbúrencov, a keďže jemu aj ostatným ozbrojencom v rozsiahlej flotile vesmírnych lodí dochádzajú zásoby, rád by od miestnych farmárov „odkúpil“ nadbytky z ich zásob. Hlava miestnej komunity Sindri (Corey Stoll) spočiatku odmieta, pokým mu nevezme život pár tvrdých úderov palice zloženej z ľudských kostí. O desať týždňov sa imperátori vraj na Veldt vrátia a vezmú si so sebou všetko, čo domáci zatiaľ stihnú vypestovať. Pár svojich mužov tam admirál Noble pre istotu zanechá, aby farmári priveľmi nevystrkovali rožky. Nejedná sa síce o nijako zvlášť príjemných ozbrojencov, ale napríklad taký Aris (Sky Yang) a robot Jimmy (Dustin Ceithamer) by vďaka svojmu rozčarovaniu v službe mohli farmárom prísť vhod. Navyše je tu ešte na mesiaci čerstvo aklimatizovaná cudzinka Kora (Sofia Boutella), ktorá sa nebojí brániť, keď treba. Má za sebou armádny výcvik a v rukáve plán na možnú záchranu budúcej úrody...

Snímka Rebel Moon: Prvá časť – Zrodená z ohňa je prvou polovicou plánovaného, epicky štruktúrovaného vedecko-fantastického príbehu, ktorého Ohen2 resizerealizáciou si režisér Zack Snyder tak trochu plní svoj minimálne desaťročný tvorivý sen. Základné kontúry príbehu viac-menej odkazujú na western vo vesmírnych kulisách a s futuristickými rekvizitami presne v duchu „space opery“. Prvé, čo diváka pri pohľade na film napadne, je, že nebyť typických režisérových vizuálnych barličiek, hladko by zapadol do štylistického sveta Star Wars. A keby aj nie do fiktívneho sveta pôvodnej trilógie Georgea Lucasa z rokov 1977 až 1983, určite by „neuškodil“ novodobým disneyovským pokračovaniam, či spin offom. Príbeh si mnohé požičiava z legendárnych Siedmych samurajov (1954) režiséra Akira Kurosawu. Skupina mierumilovných farmárov je v ňom ohrozovaná militantmi s úmyslom priživiť sa prakticky na všetkom, čo vyprodukujú. V zúfalej chvíli sa odhodlajú vyhľadať pomoc u ostrieľaných bojovníkov, ktorí by neváhali položiť svoj život pre správnu vec, prípadne dať farmárom pár typov na sebaobranu.

Z jednotlivých predstavených postáv priebežne vzniká nerovnorodá zmes charakterov, ktoré majú Ohen3 resizemedzi sebou zábavné interakcie a veľký potenciál zvrat od zvratu prehodnocovať svoje motivácie a vôbec životné postoje. Jedná sa o zápletku a vôbec osobitú štruktúru príbehu, ktorá môže univerzálne fungovať v rôznych žánrových variáciách, pričom nehrozí, že sa ľahko opozerá. Je tak dobre vymyslená, že pôsobí neustále pútavo, zábavne a má v sebe potenciál aj pre nejeden existenciálny podtext. Pokaziť ju tvorca dokáže snáď len v prípade, že niečo podstatné z nej nepochopí alebo keď je to jeho nepochopiteľným úmyslom, prípadne keď zapojí do procesu písania scenára umelú inteligenciu bez súdnosti. Ešte o niečo výraznejšiu popularitu ako japonský originál si spomínaná dejová štruktúra získala vo westernových kulisách Siedmych statočných (1960) Johna Sturgesa a nie je problém ju ani inteligentným spôsobom sparodovať ako napríklad v pixarovke Život chrobáka (1998) Johna Lassetera a Andrewa Stantona, kde drobný omyl poslúžil k vtipnej zámene potencionálnych hrdinov za skupinu cirkusových artistov z hmyzej ríše Ohen4 resizenaverbovaných zachrániť osadenstvo mraveniska... V prípade Rebel Moon: Prvá časť – Zrodená z ohňa „ozveny“ spomínanej dejovej štruktúry zachraňujú, čo sa dá.

Scenár, pri ktorého realizácií režisér spolupracoval s Kurtom Johnstadom a Shayom Hattenom, využíva väčšinu dĺžky prvej časti na postupnú, epizodicky sa rozvíjajúcu charakteristiku postáv, zatiaľ, čo ich zapojenie sa do akcie je viac-menej odsúvané ako premisa plánovaného pokračovania. Tí, ktorí očakávajú od prvej časti, že bude fungovať ako samostatný film, budú určite sklamaní. V istom zmysle môže byť však zábavné nachádzať v jednotlivých charakteristikách intertextové odkazy na známe postavy z „žánrovej“ minulosti. Zadumaná a večne zamračená Kora vždy sympatickej Sofie Boutella je tak trochu pripomienkou Gamory zo Strážcov galaxie – inej podoby vedecko-fantastického podžánru space opery z komiksového Marvel univerza – a zároveň adoptívnej dcéry Thanosa, hlavného Ohen7 resizeantagonistu Avengers: Nekonečná vojna (2018). Z Kaia v stvárnení Charlieho Hunnama je cítiť stopové prvky temnejšej „judášskej“ verzie Hana Sola zo Star Wars. Krotiteľ temperamentnejších galaktických potvor Tarak Staza Naira akoby vypadol z Avatara (2009) Jamesa Camerona a večne opitý Titus Djimona Hounsoua sa zrejme vo vesmírnom ekvivalente rímskeho Kolosea o tisícky rokov neskôr pokúša chlapsky drsne oplakať tragické zvraty z konca Gladiátora (2000) režiséra Ridleyho Scotta. Väčšina antagonistov sú, samozrejme, len ďalšou typickou obdobou boľševikov krížených s nacistami. Okrem iného...

To, že sa snímka v takej miere inšpiruje inými svojimi „vzormi“ z minulosti vlastne až tak nevadí. Odhliadnuc od kultivovane nakrútenej akcie s prepracovanými bojovými choreografiami a pre režiséra typickými spomalenými zábermi kamery, doplnenej o nádherné filmové melódie Toma Holkenborga na efektne dunivom soundtracku, nevadí ani televíznym dojmom pôsobiaca výprava Stefana Dechanta a Ohen6 resizeStephena Swaina, prípadne vizuálne efekty, čo by mohli kvalitou konkurovať snáď len starším obdobám televízneho Star Treku – Novej generácie (1987-1994) alebo Hlbokého vesmíru deväť (1993-1999)... Vadí to, ako deštruktívne do deja zasiahne „šokujúci“ zvrat predznamenávajúci záverečné dejstvo, a ako dramaturgicky rozbije všetko, čo tvorcovia do tej doby s prižmúrením jedného divácky-kritického oka dejovo vystavali. Tam, kde mal byť zvrat komplikujúci zápletku, a ktorý mal všetkých čerstvo dopredstavovaných hrdinov postrčiť k hlavnej časti zrejme v rámci dvojdielneho celku viac než štvorhodinového príbehu, tam sa udeje niečo, čo by bolo nielen stráviteľnejšie, ale aj kauzálne odôvodnenejšie najskôr v druhej polovici plánovaného pokračovania. Je to zvrat predpokladajúci, že postavy sa už po určitých peripetiách navzájom zžili, prešli nejakým výraznejším vývojom, prípadne sa stihli niektorí z nich do seba aj zamilovať...

Nielen, že v tej chvíli prestane Rebel Moon: Prvá časť – Zrodená z ohňa úplne fungovať, ale zahltí diváka patetickými emóciami, osudovou drámou, na ktorej je poznať, že sa nemala kedy v príbehu Ohen12 resizerozvinúť. To, čo tvorcovia pôvodne zamýšľali v serióznejšom duchu, nakoniec pôsobí nechcene vtipne a dezorietujúco. Divák sa od prezentovaných udalostí nenávratne odpojí a začne mu byť ľahostajné aj to, ako vôbec dopadnú stále rovnako efektné, remeselne zručne stvárnené akčné scény, no bez potrebného významového kontextu. Ako sa tvorcom podarí na takýto naratívny chaos nadviazať v druhej časti, ktorá by mala zavítať na streamovaciu platformu Netflix už tento rok v apríli, je otázne. Šance na reparát sú pomerne dosť malé, pretože už záverečné dejstvo prvej časti sa javí ako neprekonateľná slepá ulička. Keď v roku 1984 postmodernista David Lynch adaptoval román Franka Herberta Duna, ďalší kultový predobraz filmovej space opery – do nedávnej doby dokonca považovaný za nefilmovateľný, mohol sa jeho osobitý film považovať aspoň za nevydarený zaujímavým spôsobom. Takéto „šťastie“ Zack Snyder so svojím aktuálnym opusom určite nemá, dokonca nie je ťažké ho označiť za jednu z jeho vôbec najhorších prác.

Ohen11 resizeRebel Moon: Prvá časť – Zrodená z ohňa (Rebel Moon: Part One – A Child of Fire), USA, 2023
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Zack Snyder
Scenár: Zack Snyder, Shay Hatten, Kurt Johnstad
Kamera: Zack Snyder
Hudba: Junkie XL
Strih: Dody Dorn
Zvuk: Andy Koyama
Scénografia: Stephen Swain, Stefan Dechant, Claudia Bonfe
Masky: Christopher Allen Nelson
Kostýmy: Stephanie Portnoy Porter
Producenti: Zack Snyder, Deborah Snyder, Wesley Coller, Eric Newman
Hrajú: Sofia Boutella, Charlie Hunnam, Jena Malone, Corey Stoll, Cary Elwes, Michiel Huisman, Alfonso Herrera, Djimon Hounsou, Ed Skrein, Du-na Bae, Ray Fisher, Cleopatra Coleman, Ingvar Sigurðsson, Dominic Burgess, Staz Nair, Stuart Martin, Kayden Alexander Koshelev, Zack Palmisano, Anthony Hopkins, Alex Mortensen, Mark Steger, Sisse Marie, Caden Dragomer, Patrick Luwis, Meredith VanCuyk, Fra Fee, Danielle Burgio, Kingston Foster, Christopher Matthew Cook, Douglas Tait, Josefine Lindegaard, Allen Lee Haff, Greg Kriek, John Orr, Giovanni Lopes, Rhian Rees, Jullian Dulce Vida, Isabella Brenza, Gary Nohealii, Michael James Bell, Savanna Gann, Stella Grace Fitzgerald
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.