Gump: Sme dvojka (Gump - jsme dvojka)

Hodnotenie používateľov: 2 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Gump 2 1Po prvý raz sa stretli vo chvíli, keď bezdomovec Bedřich alias Kozí bobek (Bolek Polívka) otvoril kontajner, aby dôkladne preskúmal jeho skrytý obsah. Malý fľakatý kríženec Gump (s ľudským hlasom Ivana Trojana ako rozprávača) sa v jeho útrobách aj so svojimi ďalšími odvrhnutými súrodencami dusil vo vreci. Len čo ho Béďo z vreca vyslobodil, bola to láska na prvý ňuch. Aktuálne, po niekoľkých rokoch, Gump sprevádza svojho záchrancu po obľúbených kútoch jeho rodnej dedinky a je mu čoraz jasnejšie, že milovanému pánkovi pozvoľna dochádzajú sily. Bývalý itečkár Oříšek (Richard Krajčo), momentálne žijúci v karavane na samote čo najďalej od veľkého davu, sa tak dočasne stane Gumpovým opatrovníkom, kým sa Béďo nedá trochu dokopy v nemocnici. Aj keď lekári, ani miestny kňaz (Zbigniew Czendlik) mu veľké šance na uzdravenie nedávajú. Dvoch smutných spoločníkov vtedy k sebe ešte viac pripúta zistenie, že Oříšek zrazu nájde spôsob, ako porozumieť psej reči. A Gump mu začne rozprávať svoj doterajší životný príbeh, z ktorého by mohla byť jedna pekná inšpiratívna knižka...

Gump 2 2Snímka Gump: Sme dvojka režiséra F. A. Brabca je pokračovaním populárnej psej odysey o hľadaní strateného „pánička“ Gump – pes, ktorý naučil ľudí žiť z roku 2021. Ako predchodca, tak aj jeho filmové pokračovanie vychádzajú z rovnomenných knižných predlôh Filipa Rožka, ktorý si ich sám následne zadaptoval do podoby filmového scenára. Obe predlohy sa stretli s pozitívnym ohlasom zo strany čitateľov – v prípade prvej z nich stojí za zmienku získanie ceny čitateľov Magnesia Litera v roku 2020. Stredobodom oboch príbehov je pes, ktorý vždy nápadným spôsobom zasiahne do ľudských osudov. Ponúka recipientovi svoj vlastný subjektívny pohľad na každodenné ľudské problémy a zážitky. Nie vždy jedná ako aktívna postava – koniec koncov, občas k tomu ani nemá dostatočnú príležitosť. Leží, sedí alebo postáva v zábere ako nehybná rekvizita s melancholickým, skúseným pohľadom, pričom z pozície rozprávača komentuje Gump 2 3kľúčové udalosti, zápletky, či zvraty. Psie hodnoty a priority sú spravidla v rozpore s tými ľudskými, takže neraz je psí pohľad vtipne kritický, zdôrazňuje absurdnosť ľudských rozhodnutí a konaní, inokedy zase pre zmenu robí všetko pre to, aby svojich ľudských spoločníkov poučil, kultivoval a inšpiroval vlastnými gestami a činmi.

V zásade sa nejedná o jednoliaty lineárny príbeh smerujúci k prekvapivej alebo katarznej pointe. Dej predstavuje skôr akýsi sled rôznych životných epizódok, núkajúcich každá svoju samostatnú zápletku a predstavujúca publiku často nové ľudské charaktery v kríze. Niektoré samostatné zápletky fungujú v rámci žánrových mantinelov rodinného filmu, iné sú doplnené viac-menej „nasilu“, aby bolo možné všetko navzájom nejakým ako-tak logickým spôsobom poprepájať. Asi najpresvedčivejšie sú „meta“ scény, kde v rámci autogramiády a propagácie Gumpom a Oříškom napísanej knihy, Gump 2 4tvorcovia využívajú takmer dokumentárne zábery z reálnych návštev rôznych charitatívnych organizácií, scény z televíznych talk show, ktoré vznikli v súvislosti s realizáciou, propagáciou a vôbec v dôsledku úspešného diváckeho prijatia predchádzajúceho filmu. Aj keď je humor v rámci inscenovaných hraných sekvencií väčšinou gýčový a každá dojemná scéna „doluje“ obzvlášť zo sentimentálneho diváka každú jednu slzu, na ktorú ešte má v sebe skrytú kapacitu, je na snímke sympatické predovšetkým to, ako si nezakrýva oči pred bežnými ľudskými nedokonalosťami.

Láskavému pohľadu psích očí tak neunikajú osamelí outsideri, ľudia žijúci v ústraní, spoločensky znevýhodnení, či so zdravotným fyzickým alebo duševným handicapom. Navyše každý jeden pes v „hereckom“ obsadení, prípadne iný živočíšny druh, z ktorého si Gump 2 5nejaká ľudská postava urobila domáceho maznáčika, má za sebou rozhodne nie nezaujímavý reálny životný príbeh, prípadne pochádza z útulku. Koniec koncov, scenárista Filip Rožek je tiež spoluzakladateľom organizácie Se psem mě baví svět, pomáhajúcej starým, opusteným a týraným psom, ktorá sa tak vďaka Gumpovým filmovým dobrodružstvám pokúša dostať do diváckeho povedomia. Pre tých, ktorým sa bude sentimentálna dejová linka zdať pochybná, až príliš idylická, či citovo manipulatívna, sú tu ešte aspoň formálne kvality, nad ktorých remeselnou istotou v stvárnení netreba veľmi polemizovať: kamera F. A. Brabca sa kochá nádhernou českou krajinou v kompozične viacplánových záberoch. Ťaží maximum z hereckých výrazov známych tvári domácej hereckej scény ako napríklad v prípade Oříškovho potenciálneho milostného záujmu Vici Kerekes, lahôdkovo protivného neskoršieho antagonistu Štěpána Kozubu, veterinára Karla Rodena, či Evy Holubovej v úlohe Béďovej kamarátky. Gump 2 6Všetko to do kultivovanej podoby efektne dávkuje strih Aloisa Fišárka, zatiaľ čo na pozadí znejú nádherné melódie Jan Jiráska, aj s hitovou piesňou od HighlandZuzany Smatanovej.

Gump: Sme dvojka je filmom, ktorý od prvej minúty po posledný odrolovaný záverečný titulok prakticky nonstop valí na diváka svoje psie oči. Spokojnosť s výslednými kvalitami aj nekvalitami tak závisí od toho, nakoľko je divák odolný voči spomínanému hypnotickému účinku. Milovníci artového kina a vlastníci mačiek sa mu pravdepodobne vyhnú veľkým oblúkom bez ohľadu na už spomínané remeselné kvality kamery, strihu, hudby a charakteristický trojanovský pátos v tlmočení príbehu. Bežný divák môže po projekcií mať problém odlepiť sa po všetkej tej sladkosti od sedadla s možnou hrozbou dočasného filmového diabetu a psíčkari... Tí sa budú, samozrejme, baviť o to viac, o čo nadšenejšie budú prejavy ich do kinosály nenápadne prepašovaného psieho chlpáča. Rozhodne sa však nejedná o žiadne filmové veľdielo.

Gump 2 7Gump: Sme dvojka
Dĺžka: 86 minút
Réžia: F. A. Brabec
Predloha: Filip Rožek (kniha)
Scenár: Filip Rožek
Kamera: F. A. Brabec
Hudba: Ondřej Gregor Brzobohatý
Strih: Katarína Geyerová Buchanan
Zvuk: Marek Ronec, Jiří Klenka
Scénografia: Václav Novák
Kostýmy: Jaroslava Brabcová Pecharová
Produkcia: Filip Rožek
Hrajú: Bolek Polívka, Richard Krajčo, Vica Kerekes, Štěpán Kozub, Zbigniew Czendlik, Zuzanka Švábková, Martina Pártlová, Karel Roden, Michaela Andělová, Patricie Pagáčová, Ivana Chýlková, Eva Holubová, Josef Vojtek, Olga Lounová, Anna Šulcová, Ivan Trojan
Premiéra v SR: 28. marca 2024