Prišla v noci (She Came at Night)

Noc resizeTriumf tejto v podstate komornej rodinnej drámy Prišla v noci, ovenčenej dvoma Českými levmi za réžiu a ženský herecký výkon, v mnohom vďačí za úspech spontánne excentrickej Simone Pekovej, novej tvári, babke, ktorú „chlapci“, ako oslovuje dvojicu režisérov, tridsiatnikov Jana Vejnara a Tomáša Pavlíčka, vykopali v brnenskom Ha divadle. Určite nevieme, koľko skvelých herečiek takto ukrývajú divadelné javiská a záleží len na dobrej vôli a snahe filmových tvorcov, urobiť pioniersky krok, vzdať sa overených tvárí a obsadiť neznámu herečku do hlavnej role. Mohli to i neurobiť a ponúknuť ju napríklad Ive Janžurovej. Čo všetko by príbeh o „rodinnej invázii“ matky do synovej domácnosti získal a čo stratil, je vo hviezdach. Asi by sa viac presunul do komediálnej roviny a stratil to pôsobivé hrozivé napätie, plynúce z príchodu dominantnej ženy, okamžite útočiacej na mocenské pozície, lebo film je aj o dôslednej a efektívnej manipulácii.

Naznačuje sa už v predohre k osudovej návšteve, ktorá prevráti zabehaný rodinný život Jirka (Jiří Redl) a Anety (Annette Nesvadbová) naruby. Jirku pri prechádzke okolo Noc2 resizemalebného rybníka v parku, náhodne osloví žena, aby rodine urobil fotografiu. Je svedkom rozkolu, matka vyžaduje niekoľkonásobné opakovanie záberu a keď sa konečne fotka vydarí, žiada, aby odstúpila priateľka a podľa všetkého budúca manželka jej syna. Ten protestuje, ona upokojuje a urobí pár úkrokov, ale matka všetko zruší, lebo syn si dovolil protestovať. Reaguje hysterickým plačom a rozladí všetkých zúčastnených. Vyžaduje skrátka poslušnosť.

Takto naznačený minihappening v parku sa zakrátko rozohráva do takmer apokalyptických rozmerov. Postupne, pozorne, rafinovane. Na dvere zazvoní večer, po návšteve ich priateľov (Judit Pecháček, Jan Strejcovský), Jirkova matka Valerie (Simona Peková). Tvrdí, že sa vracia z Malty a doma si zabudla kľúče. Chce len posteľ na jednu noc. Zmokla, začne sa vyzliekať a bez vyzvania si sadá ku stolu, dojedá zbytky slaného koláča. Jej stratégia má grády. Najprv útočí na city. Pripravia jej posteľ v bývalej detskej izbe. Spomína, kde sú tie časy, keď sa tu hral malý Jiříček. Nepáči sa mu to. Aneta mu jeho rezervovaný postoj vyčíta. On ju však pozná. Je vypočítavá, najprv vyžaduje ľútosť a potom nasleduje útok. Najprv núti Noc3 resizepri raňajkách Anetu, aby jedla pripálenú praženicu, potom pripomína synovi, že to bol aj jej byt. Otca podvádzala a zrejme nasledoval rozvod, byt patrí Jirkovi a ten sa snaží hneď v zárodku jej vlastnícke náznaky likvidovať.

Psychickému tlaku dominancie a nárokov čelí Aneta i v práci. Pracuje v nemocnici ako fyzioterapeutka a jej klienti, muži so spoločenským renomé nie sú zvyknutí na žiadne povinnosti a nechcú sa podriaďovať. Doma je svokra Valerie čoraz rozpínavejšia a vzťah dvojice vystavuje nielen svojimi dotieravými otázkami, ale i gestami a činmi ťažkým skúškam. V istom momente im oznámi, že má právo s nimi bývať a privolá si i spolubývajúceho. Volá sa Kocour (Vladimír Kratina) a ich spoločné argumenty im vyrazia dych. V šoku sa uchyľujú na chatu, ale ani útek im nepomôže.

Boj o priestor je jedným z leitmotívov príbehu. Valerie ho chce najprv zdieľať, lebo o ten svoj prišla, a tak sa snaží vytvoriť nárok ako potrebu s reálnym cieľom. Uplatňuje k tomu kombináciu manipulačných techník, od emocionálneho vydierania, Noc4 resizecez exaltovanú demonštráciu pripravenosti pomôcť a slúžiť. Chce variť a upratovať, starať sa o syna i jeho ženu, chce ostať. Jej živočíšna, inštinktívna expanzia má patologické a odpudzujúce rozmery. Napĺňa model matky - monštra, hrozivého a neprijateľného.

Táto príbehová koncepcia reflektuje v mnohom generačné vzťahy rodičov a detí. Dospelých, samostatných, so zabehaným životným štýlom strednej triedy. On je prekladateľ z lotyštiny, introvertný intelektuál, ona reprezentuje príbuznú úroveň budovania ich spoločného sveta, zdravé koncepty striedmeho stravovania, prechádzok v prírode a vzťahovej harmónie. Splácajú rekonštrukciu zdedeného bytu. Do tejto vyrovnanej situácie vtrháva čosi úplne cudzie. Valéria rada fajčí i popíja a jej bohémsky duch vyžaduje spoločnosť, zdieľanie, v ktorom chce mať jasné velenie. Pri stretnutí s Kocourom je naznačený duch krčmovkého protestu, začne ich obviňovať z totalitných praktík, ignorancie povinností voči matke, o ktorú Noc5 resizesa má starať. „Máte plnú hubu azylovej politiky, ale žiadneho azylanta nechcete,“ tvrdí s rozhnevaným gestom agresívnejžoviality, pohŕdavej logiky človeka z „ľudu“. Nevedia odporovať, takéto argumenty zrušiť rázne a nekompromisne. Volia útek.

Čosi subtílnejšie a dojímavejšie o Valérii sa objaví na záver v blúdení lesom, v tichom akorde náznaku zvieravej samoty. Ale už je na všetko neskoro. Záverečná scéna si možno žiadala jasnejšiu koncovku, vlastne nevieme, kam sa matka vytratila a ako sa vyriešila zložitá dilema. Konštatovanie spúšte po nepozvaných hosťoch v ich starostlivo rekonštruovanom byte, sprevádzané opileckým songom, sa dá interpretovať hocijako, možno, ako skrytá výčitka nedostatku schopnosti poradiť si s agresívnymi a rozpínavými nárokmi bezohľadného plebsu, ktoré sa vymknú kontrole a nakoniec vypudia i jeho iniciátorku.

Noc7 resizeStav totálneho odtrhnutia, rozkolu v tradičných väzbách, môže byť súčasťou kritickej spoločenskej diagnózy rozpadu rodiny, ktorá sa redukovala len na dvojicu manželov. Deliaca čiara medzi starou minulosťou a novou prítomnosťou rozdeľuje rodičov a deti bez akýchkoľvek možností dorozumenia a zdieľanej empatie. Tento akcent sa varíruje aj v ďalších tohtoročných českých filmoch, Tancuj Matylda režiséra Petra Slavíka a Nemé tajomstvá Tomáša Mašína. Rozhodne signalizujú fenomén, ktorý má nárok na sústredenú pozornosť, lebo sa dotýka nás všetkých.

Noc6 resizePrišla v noci (She Came at Night), Česko, 2023
Dĺžka: 85 minút
Réžia: Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček