ISSN 1339-4762

Veľký zlý lišiak a iné príhody (Le grand méchant renard et autres contes...)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Lisiak3 resizePamätáte si ešte na zbierku troch rozprávok od Walta Disneyho? Nie všelijaké nové verzie, ale tú starú s tehlovo červeným obalom? V podobnom duchu sa nesie aj 2D ručne kreslená animácia rozprávky Patricka Imberta a Benjamina Rennera Veľký zlý lišiak a iné príhody. Táto adaptácia rovnomennej grafickej novely reflektuje tri príbehy, v ktorých domáce zvieratká a ich lesní (ne)priatelia spoločne zažívajú neopakovateľné dobrodružstvá.

Veľký zlý lišiak je typom akéhosi medzigeneračného filmu ponúkajúceho šarmantnú zábavu širokému spektru divákov. Od tých najmenších, cez alternatívnych tínedžerov a dospelákov, až po spomienku na starú kreslenú animáciu našich Lisiak5 resizerodičov. Pre deti obyčajná rozprávka, no pre dospelých neobyčajné príbehy, ktoré, zdá sa, neprebiehajú úplne tak, ako sme na ne zvyknutí. Avšak, vždy v sebe skrývajú niečo neopísateľné, čo je navyše.

Tri príbehy sú rámcované divadelnou oponou, akoby sme sa dívali skôr na divadelné predstavenie a nie na animovaný film. Antropomorfné zvieratká – rozprávač lišiak, nezbedníci kačka a zajac, prasa, sliepka a mnohé iné dolaďujú posledné detaily divadelného predstavenia, na ktoré ani zďaleka nikto z nich nie je pripravený. V deji sú takmer dodržané tri divadelné jednoty miesta, času a deja. Respektíve v tomto prípade ich alternatíva Lisiak10 resizev podobe miesta (na sedliackom dvore), dlhšieho časového úseku (teplo aj zima) a v našom prípade stále tých istých postáv a ich životných epizódkach.

Prvý z príbehov je road movie o preľstení naivných zvieratiek zákerným (a opitým?) bocianom. Doručenie dieťaťa je bláznivou jazdou so snahou trojice kamarátov vrátiť zatúlanú Paulínku jej rodičom. A nemusím vám asi ďalej vysvetľovať, koľko nástrah ich na ich dobrodružnej ceste mohlo stretnúť. Málu ich veru nebolo! Veľký zlý lišiak je zase príbehom o zmiešaných motivácií a Lisiak2 resizeidentity postavy ľahko ovplyvniteľného lišiaka. V každom prípade však dokazuje, že aj keď je lišiak zvieratkami na dvore vnímaný ako ich prirodzený predátor, veci sa môžu zmeniť. Podobne, ako príchod detí do rodiny.

A o tom, že vianočné príbehy sa jednoducho dajú rozprávať aj vo vrcholnej letnej sezóne svedčí aj mikropríbeh tejto zbierky Musíme zachrániť Vianoce. Akoby som sa vrátila do čias Santa Clausa (1994) a príbehu o tom, ako otec a syn zhodili zo strechy Santa Clausa, ktorý zmizol a otec jeho miesto vo firme na výrobu hračiek prevzal.

Lisiak8 resizePrečo si ale Veľkého zlého lišiaka budeme pamätať? Pre Rennerov preferovaný a výrazný umelecký rukopis v podobe ručnej kreslenky a 2D animácie. Obrazy tak na jednej strane vyzerajú mäkko, no zároveň drsne, akoby ich sám maliar pred chvíľou dokončil na kolene. Sú vizuálne hravé a v spojení so svižným tempom a veselou náladou vytvárajú zaujímavý a príjemný makropríbeh. A aj keď film nepreniká príliš hlboko, pôvabné gagy, dostatok emócií a paralely s ľudskou prirodzenosťou idú, Lisiak resizetakpovediac, ruka v ruke.

A ak už aj nie kvôli tejto zbierke rozprávok, tak kvôli jej „predskokanovi“ Šarkan režiséra Martina Smatanu sa oplatí ísť do kina. O tom, že láska nebo aj hory prenáša hovorí krásny a dojímavý príbeh malého chlapca a jeho poručníka (otec či starý otec). Vskutku originálny vizuál a neobyčajný príbeh s poriadnou dávkou emócií, ktorý chytí za dušu nejedného diváka. Aj si dovolím tvrdiť, že tento kraťas bol zo všetkých štyroch nielen prvým v poradí, ale aj azda najlepším Lisiak9 resizez celej tejto kolekcie.

Je to vždy osviežujúce sledovať klasické detské príbehy, ktoré nerobia z postáv superhrdinov, aby dokázali rozprávať zábavný príbeh vizuálne. Veľký zlý lišiak a ďalšie príbehy sa určite hrá s konvenciami rozprávkových žánrov a vyžadoval si veľa práce, aby plnohodnotne nahradil vizuálne a naratívne triky bežnejšej súčasnej animácie.

Lisiak11 resizeVeľký zlý lišiak a iné príhody (Le grand méchant renard et autres contes...), Francúzsko, 2017
Dĺžka: 79 minút
Réžia: Patrick Imbert, Benjamin Renner