V zahraničí vychádza blu-ray s filmom Panna zázračnica

Miraculous resizeV renomovanom britskom vydavateľstve Second Run vyjde 20. augusta 2018 blu-ray nosič so slovenským filmom. Obsahuje film Panna zázračnica (1966), ktorý je digitálne reštaurovaný, má nové anglické titulky a súčasťou nosiča sú aj dosiaľ nezverejnené bonusy. Vzhľadom na vydavateľskú stratégiu spoločnosti Second Run, zameranú na oceňované filmy z celého sveta, ide o mimoriadnu udalosť pre slovenskú kinematografiu.

Filmová adaptácia rovnomennej novely spisovateľa Dominika Tatarku Panna zázračnica zobrazuje život mladej generácie umelcov, formujúcej sa počas vojnových rokov. Zoznámi sa s nimi mladé a krásne dievča Anabella, ktoré v nich rozochvieva erotické túžby, ale aj čisté ľúbostné city. Stane sa predmetom ich tajných predstáv, no zároveň i tvorivou inšpiráciou. Umelci očarení jej „zázračnosťou“ však nevidia Anabellin smútok. Film, na ktorom Štefan Uher spolupracoval s kameramanom Stanislavom Szomolányim a s hudobným skladateľom Iljom Zeljenkom, sa stal pre filmovú kritiku výnimočným dielom v dejinách slovenskej kinematografie. Uher v ňom prekonal tradičné realistické rozprávanie príbehu a vytvoril poetizujúcu hru na sen a skutočnosť, zotrel hranice medzi fantáziou a pravdou, medzi predstavami a realitou.

Film vychádza v nezávislom britskom vydavateľstve, ktoré sa špecializuje na vydávanie umeleckých filmov z celého Pannazazracnica resizesveta. Vychádza na blu-ray a zároveň aj DVD nosiči, ktorých súčasťou sú špeciálne bonusy. Ide o krátky dokumentárny film Štefana Uhra Poznačení tmou (1959) o spôsoboch výučby v škole pre nevidiacich v Levoči, šot Hľadanie Anabelly z nakrúcania filmu v roku 1966 a dobová upútavka na film, pričom všetky sú tiež digitálne reštaurované. Dopĺňa ich krátky dokumentárny film Príbeh Panny Zázračnice (2018) v réžii Ivana Ostrochovského, ktorý vznikol v produkcii Slovenského filmového ústavu (SFÚ) špeciálne pri príležitosti vydania filmu na blu-ray nosiči. Vystupujú v ňom dramaturg a spisovateľ Albert Marenčin, filmový a výtvarný teoretik Juraj Mojžiš, filmový historik Václav Macek a režisér Martin Šulík, ktorí reflektujú spoločenské, politické a audiovizuálne prostredie v období vzniku filmu, režijný prístup Štefana Uhra, ale aj rôzne vplyvy a inšpirácie, podpísané pod vznik filmu. V dokumente sú použité aj ukážky z Uhrovho filmu, dobové fotografie a rôzne záznamy. Súčasťou blu-ray a DVD nosiča je aj booklet s rozsiahlou esejou filmového teoretika Michala Michaloviča o filme Panna zázračnica.

Blu-ray nosič s filmom Panna zázračnica vychádza na anglofónnom trhu po prvýkrát. Vo vydavateľstve Second Run vyšli už štyri slovenské filmy licencované Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) na DVD nosičoch, ide o tituly Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) Juraja Jakubiska, Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka a Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera. Film Panna zázračnica vyšiel v minulosti na DVD nosiči v zahraničí vo francúzskom vydavateľstve Malavida.