ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Paterson

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Paterson2 resizePoézia všedného dňa – lepšie sa hádam film Paterson, nekorunovaného kráľa amerického nezávislého filmu Jima Jarmuscha, charakterizovať nedá. Iste som na to neprišla len sama, predpokladám, že podobné konštatovania sa budú opakovať možno v každej recenzii. Iste je však, že Paterson je pre mňa filmom mesiaca tak, ako LaLa Land v koncom decembra 2016.

Snímku premietli v súťaži na vlaňajšom filmovom festivale v Cannes, odišiel bez ceny. Mnohí sme na rozhodnutie poroty frflali, síce nie celkom kvôli Patersonovi, ale celkove, no až teraz si s plnou vážnosťou uvedomujem, že Paterson resizeopodstatnene. Minulosť sa však zmeniť nedá, takže poznámka len na okraj. Film si však napriek tomu nájde svoje vďačné publikum a patrí k tomu najlepšiemu čo tento neopakovateľný tvorca nakrútil. Od 19. januára sa vo filmových kluboch na Slovensku v retrospektívnej prehliadke premietajú Jarmuschove filmy - Trvalá dovolenka, Cudzejší ako raj, Mimo zákona, Tajomný vlak, Noc na zemi, geniálne dielo Mŕtvy muž, Káva a cigarety a, samozrejme , ako premiéra snímka Paterson. Kto obľubuje tohto režiséra má možnosť porovnávať, pozrieť si jeho tvorbu a mať radosť z filmového umenia, ktoré sa vďaka takýmto režisérom udržiava pri živote.

Na prvý pohľad je to celkom obyčajný príbeh šoféra mestského Paterson.9 resizeautobusu, ktorého priezvisko je totožné s mestom, v ktorom sa príbeh odohráva. Paterson (Adam Driver) v Patersone žije svoj pokojný život po boku krásnej manželky Laury (pôvabná iránska herečka Golshifteh Farahani), spoločnosť im robí buldog Marvin a jedinou zábavou hrdinu je písať básne. Večne zasnená manželka, stále niečo vymýšľa, prefarbuje byt, všetko na jedno kopyto, chváli jeho poéziu, má ho za veľkého neuznaného básnika a úprimne ho miluje. Nie je to inak ani zo strany Patersona, ľúbi svoju ženu takú aká je i keď sa neraz čuduje, čo všetko v byte vylepšuje. Že sa protiklady priťahujú vychádza na sto percent. Paterson a Laura sú osobnosti tak Paterson6 resizeodlišné, že už viac ani nemôžu byť. On je pokojný, racionálne uvažujúci muž, ktorý miluje literatúru, osobitne je hrdý na autorov Williama Carlosa Williamsa a Allena Ginsberga, ktorí sa skutočne narodili v štáte New Jersey, v ktorom sa nachádza aj fiktívne mesto Paterson. Laura je jeho úplný protiklad, je plná energie, neustále v pohybe, ustavične sa o niečo usiluje, niežeby bola nespokojná so svojim životom, ale túži okrem iného byť speváčkou a neostane len pri túžbe, donúti manžela kúpiť gitaru. Je to sympatický pár, ktorý si nesporne získa sympatie divákov.

Jarmusch príbeh rozdelil do siedmych kapitol, teda jednotlivých Paterson8 resizední týždňa. Podobajú sa ako vajce vajcu. Paterson ráno vstane, nechá svoju krásnu ženu ešte spať, odíde do práce, cestou vymýšľa a zapisuje si básne do tajného notesa, po návrate domov nasleduje povinne venčenie psa, pri tej príležitosti sa vždy zastaví v miestnej krčne, vypije si obligátne pivo a ide domov. Hádam jediné napätie, ak sa tak dá nazvať, cítiť medzi malým buldogom Marvinom a Patersonom, pes na neho zrejme žiarli. Prosto nepadli si do oka. Príbeh doplňujú svojrázne postavičky Paterson10 resizez bistra, ktoré kolorit mesta aj príbehu výborne dopĺňajú. Vlastne nič dramatické sa neudeje, žiadna dráma sa nekoná a predsa je film do istej miery znepokojujúci. Znepokojujúci v tom zmysle, že aj zdanlivá všednosť života je svojim spôsobom dráma, nie srdcervúca, ale pomaly a iste vnikajúca do vnútra človeka, buď ho zlomí alebo sa nad všednosťou, presnejšie monotónnosťou svojho života dokáže povzniesť. Patersona síce postihne malá strata, ale nerezignuje, nečaká síce zázraky, no vie čo ho čaká. Veľavravná je jedna z posledných scén filmu, posedenie s Japoncom, ktorý prichádza do Patersonu kvôli spomínanému Paterson15 resizeWilliamovi Carlosovi Williamsovi i Allenovi Ginsbergovi. Jeho rozlúčkové Aha! možno chápať aj ako úprimný obdiv kráse okamžiku.

Jarmuscha možno interpretovať rôzne, fantázii sa medze nekladú, a preto je jeho dielo tak mnohovrstvové, hlboké a nefalšované. Svedčí o tom aj samotný fakt, že nakrútiť film vlastne o ničom, o obyčajných dňoch v živote ľudí nie je jednoduché. V rukách menej invenčného tvorcu by to bolo možno nepozerateľné. V Patersonovi si však vychutnávame každý moment, každú drobnosť, rôzne nuansy, všetko má Paterson5 resizesvoje miesto, zmysel, nič nie je zbytočné. Jeho umenie tkvie v tom, že aj keď sa nič mimoriadne nedeje, udeje sa toho až veľa. Po zamyslení sa s odstupom času až priveľa. Dozvieme sa sprostredkovane veľa aj o sebe, zauvažujeme nad tým, ako vlastne plynú naše dni, o ktorých si myslím, že sú fádne, nudné a nič sme nevyriešili.

Snímka je pozoruhodná aj po hereckej stránke. Prijemným objavom je predovšetkým Adam Driver v úlohe nekonfliktného šoféra autobusu, ktorý si potom čo denne napíše svoju povinnú kvótu veršov, vypočuje najprv hororové rodinné katastrofy kolegu, následne rozhovory cestujúcich, Paterson11 resizenepohoršuje sa ani nad večne rozhádanými milencami v krčne, s nadhľadom sleduje a podporuje manželkine aktivity a len tak trochu, aby sa nevyšiel z role, s nevôľou pozerá na rodinného miláčika Marvina. Herec neprehráva, je úsporný v gestách, dôsledne dbá na mimiku tváre, v ktorej  ľahko odčítame - obdiv, úžas aj nesúhlas. Vynikajúca kreácia amerického herca, ktorého sme mohli vidieť vo filme Vnútri Llewyna Davisa a tiež v populárnych televíznych seriáloch, napríklad  Doktor Smrt a Girl. Objavom je aj pôvabná Iránka Golshifteh Farahani ako Laura. Pôvab, naivita a zároveň ženská rafinovanosť s akou dosiahne čo ju len napadne, je odzbrojujúca. Neprekáža jej bez mihnutia Paterson4 resizetvrdiť, že gitaru, ktorú si objednala, vlastne objednal on. Takú dvojicu tak skoro neuvidíte akoby boli z nejakej inej galaxie. Sympatie sú však v každom okamihu na ich strane. Z epizódnych úloh si žiada spomenúť Japonca Masatoši Nagaseho v úlohe japonského turistu už len pre to veľavravné Aha! Ako si ho vysvetliť -  nechávam na diváka.

Jim Jarmusch nie je režisér, ktorý  sa vyžíva vo veľkých Paterson14 resizedramatických scénach, nikdy sa touto cestou nevydal. Veľkým, vášňam, roztržkám, peripetiám, tragickým koncom akoby sa vyhýbal, i keď aj také sa v jeho tvorbe vyskytnú. No nie je to jeho videnie sveta. Jarmusch hľadá poéziu v zdanlivých všednostiach, čo denne prežívame a dôsledky dostatočne nedoceňujeme. Využíva sa v bezvýznamných detailoch,  z ktorých potom poskladá kompaktný celok. A ten je dokonale harmonický. Aby nevzniklo nijaké nedorozumenie nie sú to snímky o ničom, sú hlbšie, veľavravnejšie ako ktorýkoľvek dejom nabitý film. Len z jeho poézie všedného dňa si treba povyberať to podstatné. A to si žiada vnímavého diváka. Verím, že si Jarmusch aj s filmom Patersom veľa takých nájde.

Paterson12 resizePaterson, USA , Nemecko , Francúzsko, 2016
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Jim Jarmusch
Scenás: Jim Jarmusch
Kamera: Frederick Elmes
Hudba: Carter Logan
Hrajú: Adam Driver, Golshifteh Farahani, Kara Hayward, Sterling Jerins, Luis Da Silva Jr., Rizwan Manji, Jared Gilman, Method Man, Barry Shabaka Henley, Chasten Harmon, William Jackson Harper, Masatoši Nagase
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 26. januára 2017
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark