ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Celebrity s.r.o.

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Celebrity7 resizeNa začiatku bola staršia rovnomenná divadelná hra „plzenského Moliėra“ Antonína Procházku, dramatika, herca a vtipného moderátora, o čom sa presviedčame každoročne pri prenosoch Cien Tálie. Televízny záznam jeho hry z Divadla J. K. Tyla v Plzni, ktorý v roku 2008 nakrútila Česká televízia, sa stal druhou najsledovanejšou inscenáciou roka.

V súčasnosti ju uvádza zvolenské Divadlo J. G, Tajovského, kde mala v réžii Martina Kákoša premiéru 6. marca 2015. Procházkov text poslúžil ako námet pre scenáristov Jiřího Mádla a Petra Hudského, ktorí na jej motívy Celebrity11 resizenapísali literárnu predlohu filmu Celebrity s.r.o. Réžie sa ujal Miloslav Šmídmajer (1959), v ktorého filmografii je to tretí celovečerný hraný film. Debutoval rozprávkou Peklo s princeznou (2009), o tri roky neskôr nakrútil retrokomédiu zo školského prostredia Probudím se včera s Jiřím Mádlom v hlavnej úlohe. S týmto vzdelaným a všestranným filmárom sa stretol aj o dva roky neskôr, keď mu produkoval jeho úspešný režijný debut Pojedeme k moři. Vo svojom najnovšom filme Šmídmajer využil nielen scenáristické, ale aj herecké danosti Mádla, keď mu v Celebritách s.r.o. zveril hlavnú mužskú úlohu.

Podľa propagačných materiálov je film „komédiou zo zákulisia Celebrity10 resizenakrúcania nekonečného televízneho seriálu, kde sa schyľuje k zločinu, ale kde sa rodí aj príbeh skutočnej lásky“. Tento text presne naznačuje tri dejové línie snímky, ktoré majú vo výslednom tvare rozličný priestor i kvalitu. Najvydarenejšia, najvtipnejšia a najpresvedčivejšia je časť z televízneho štúdia, kde vzniká divákmi obľúbený seriál Podej štěstí ruku. Zo zaľudneného prostredia si tvorcovia vybrali iba niekoľko postáv, ktoré presne charakterizujú. Je to producentka Puflerová v podaní Vilmy Cibulkovej, ktorá v štúdiu vládne pevnou rukou. Osamelá starnúca, ale stále šarmantná žena so záujmom o mladého režiséra podriaďuje všetko ratingu, teda Celebrity2 resizesledovanosti seriálu. Je pragmatická, rozhodná a bez zábran. Cibulková vo svojom expresívnom prejave dobre vystihuje (a občas aj preháňa) jej nervnosť až hystériu. Producentkiným nadriadeným, ale v skutočnosti zanedbateľným štatistom, je riaditeľ štúdia, ktorého v tlmených farbách vykresľuje Ladislav Mrkvička. S mnohými rozhodnutiami pani Puflerovej nesúhlasí, ale nechce vstupovať do márnych sporov. Jeho cieľom je pokojne preplávať do dôchodku. Nekonečný seriál režíruje mladý, ambiciózny Tomáš Hrobský (Jiří Mádl), ktorý žije v ustavičnom konflikte sám so sebou. Človek, ktorý má nad posteľou portrét Felliniho, svojimi filmovými vedomosťami ohúri aj prijímaciu komisiu na FAMU a chce nakrúcať filmy o skutočnom živote, dennodenne aranžuje nakašírované scény z čoraz menej vierohodného scenára, podriadeného názorom všemocných reklamných partnerov. No treba z niečoho žiť, a tak Tomáš odkladá definitívne rozhodnutie skoncovať Celebrity4 resizeso seriálom, ktorým sa vo vlastných očiach zhadzuje a ktorý mu  zhatí plány na odbornú vysokoškolskú prípravu, na „potom“... (Mimochodom, sekvencia z prijímačiek na FAMU, kde v komisii sedí niekoľko známych filmárov a kde jedna z adeptiek na štúdium rozvíja teóriu, že film noir je dielo o černochoch,  patrí medzi najvtipnejšie časti snímky.) Tomášovi by sa z televízie odchádzalo o to ťažšie, že tu drží ochrannú ruku nad rekvizitárom Voříškom v podaní Filipa Kaňkovského, ktorého ochota a dobrá snaha vychádzajú väčšinou nazmar, keďže naivný smoliar pokazí všetko, čo sa dá. Z hercov na pľaci zaujme iba Zuzana Bydžovská ako starnúca primadona, ktorá vďaka kontaktom s prezidentom má svoje miesto zaručené, napriek neznesiteľnej povahe a hysterickým scénam, ktorými každodenne stresuje celý štáb. Celebrity6 resizeDôkazom, že režisér Šmídmajer získal kvalitných a populárnych hercov aj do epizódiek, je Miroslav Táborský ako čašník v exkluzívnej reštaurácii či Zdena Hadrbolcová a Jaroslava Obermaierová ako Tomášove susedky, pravidelne komentujúce ostro sledovaný televízny seriál, pričom tento „hlas ľudu“ je v zásadnom rozpore s názorom jeho tvorcu.

Romantickú líniu filmu napĺňa rozvíjajúci sa vzťah medzi Tomášom a majiteľkou susedného butiku Janou, ktorý je založený na vtipných dialógoch (najmä v zoznamovacej etape), fungujúcej chémii, hereckom talente i skúsenostiach Jiřího Mádla a pôvabe sympatickej, prirodzenej Moniky Horváthovej s jej príšerným, ale funkčným slovensko-českým jazykom.  Najmenej sa tvorcom filmu Celebrity s.r.o. Celebrity8 resizedarilo v tretej, kriminálnej línii, hoci na jej počiatku stál dobrý nápad. Klesajúcu sledovanosť seriálu totiž Tomáš navrhne riešiť tým, že do scenára zakomponujú reálnu postavu miestneho mafiána. Jednonohý Křeček v podaní typovo presného Roberta Jaškówa sa síce najprv cíti poctený, pokladajúc to za svoje zaplatené „pí ár“, ale keď zistí, že sa mýlil, vyštartuje po tvorcoch. Ako prvej sa zmocní producentky a veruže sa s ňou – prostredníctvom svojich ruských „spolupracovníkov“ – nemazná. Spustí tým lavínu zmien v scenári seriálu, ktoré sú čoraz absurdnejšie. Dovtedajšia ľahká irónia sa mení na nevydarený pokus o satiru, nadsádzka je čoraz výdatnejšia, navyše mnohé scény Celebrity9 resizesa takmer doslova opakujú. Prvý raz môžu byť vtipné, potom už len trápne. Zdá sa, že v tejto kriminálnej línii príbehu tvorcovia strácajú dych, čoho dôkazom je aj odpratanie „utajeného svedka“ Tomáša na Slovensko. Jeho pobyt v rázovitej horskej dedine (nakrúcalo sa aj vo Vlkolínci), kde sa pestuje hrozno (!), je plné tradičných klišé, ako je alkoholizmus a nábožnosť tamojších obyvateľov, ich naivita a dobroprajnosť. Zdá sa, že hrdinovmu rozhodnutiu zostať žiť v tomto prostredí (Holinowoode) aj s milovanou Janou a verným priateľom Voříškom a živiť sa ako režisér miestnych pohrebov, nemôže divák uveriť ani v komédii. Faktom však je, že príbeh treba nejako skončiť a logickejšiu pointu zrejme scenáristi nemali poruke...

Celebrity resizeCelebrity s.r.o. mali byť – podľa zámeru tvorcov – komédiou v ľahkom francúzskom štýle. Podarilo sa to iba v sekvenciách z televízneho štúdia, ktoré sú vtipné, zábavné, vierohodné, s ironickým nádychom. V ostatných častiach, najmä kriminálne ladenej, sa príbeh zadrháva, scenáristi fabulujú ťažkopádne, scény sa opakujú, čím strácajú na atraktivite i vtipnosti. Pozornosť si zaslúži  dvojnásobný placement – umiestňovanie produktov, ktoré ovplyvňuje vývoj deja v nakrúcanom televíznom seriáli ad absurdum (zmena sexuálnej orientácie hlavného hrdinu, ťarchavosť a následný pôrod jeho partnera), a výrobcovia týchto produktov ako reálne subjekty sú uvedené aj v titulkoch filmu. Záverečná pieseň Iluze má ambíciu dopovedať príbeh, respektíve zopakovať morálne posolstvo o pravých hodnotách a bezcennom pozlátku, ale keďže znie pod titulkami, ktoré diváci už tradične ignorujú, nemá šancu. Tentoraz to nie je veľká škoda.

Celebrity12 resizeCelebrity s.r.o. , ČR,  2015
Dĺžka, 103 minút
Réžia: Miloslav Šmídmajer
Námet: Antonín Procházka – divadelná hra
Scenár: Jiří Mádl, Petr Hudský
Kamera: Martin Duba
Strih: Jakub Vansa
Zvuk: Petr Dvořák
Hudba: Zdenek Merta
Hrajú: Jiří Mádl, Monika Horváthová, Filip Kaňkovský, Vilma Cibulková, Robert Jašków, Antonín Procházka, Zuzana Bydžovská, Ladislav Mrkvička, Andrea Kerestešová, Martin Stránský, Marián Geišberg, Zdena Hadrbolcová, Jaroslava Obermaierová, Miroslav Táborský a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 29. okóbra 2015
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark