ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Hon (Jagten/The Hunt)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Hon resizeV ostatnom čase sa toľko hovorí a píše o pedofílii, zneužívaní detí, spravodlivých i možno nespravodlivých odňatiach detí rodičom pre podozrenie o zlom zaobchádzaní, o spravodlivých i sporných adopciách, šumy sú aj okolo 12 kardinálov voliacich nového pápeža, lebo vraj kryli pedofilných kňazov, že dánsky režisér Thomas Vinterberg už vhodnejšie a aktuálnejšie nemohol prispieť do diskusie o tomto probléme ako s filmom Hon.

Téma filmu je síce o pedofílii, presnejšie obvinenia z nej, ale príbeh sa odvíja v opačnom garde. Obviniť niekoho je veľmi jednoduché, ale zbaviť sa podozrievania a nedôvery je už zložitejšie. V drvivej väčšine prípadov deti neklamú, majú zlé skúsenosti, traumu na celý život, ale predsa je len malé percento, že aj oni sú z nejakých dôvodov pôvodcami umelo vyvolaných škandálov. Nad tým, že to môže byť aj pomsta za niečo pre dospelého nevysvetliteľné, nás často ani len Hon 10 resizenenapadne. A presne o tom je aj najnovší Vintenbergov snímok. Film na vlaňajšom festivale v Cannes bol jedným z favoritov aj na Zlatú palmu, ale Cenu za najlepší mužský herecký výkon si odniesol  hlavný predstaviteľ Mads Mikkelsen a snímka získala aj Cenu ekumenickej poroty.

Režisér Thomas Vinterberg (1969), jeden zo zakladateľov manifestu Dogma 95, v Cannes už triumfoval v roku 1998 snímkou Rodinná oslava, za ktorý získal ex aequo s filmom Claudea Millera La classe se neige Cenu poroty. Debutoval však s road moviem Najväčší hrdinovia, až po ňom nasledovala Rodinná oslava, so signatármi Dogmy 95 sa podieľal na Hon 3 resizesnímke Projekt Deň-D. V anglickom znení nakrútil snímky Za všetko môže láska a Môj miláčik ráže 6,65. Po návrate do Dánska v roku 2007 mal úspech s komédiou Keď sa muž vracia domov a aby nás presvedčil o svojej všestrannosti pre zmenu bola snímka Submarino všetko len nie veselý príbeh. Vintenberg je skutočne všestranný umelec, lebo v roku 2010 mala vo Viedni v Burgtheater premiéru inscenácia jeho hry Das Begräbnis (Pohreb), ktorú aj režíroval. To, že tvorca je aj autor a dobrý scenárista je základným úspechom aj filmu Hon. Spolupracoval na Hon 2 resizescenári s Tobiasom Lindholmom a už dávno sme neboli svedkami tak dokonalého scenára. Ani jedno slovo, ani jeden záber (Charlotte Bruus Christensen) nie je zbytočný, všetko do seba zapadá a spolu vytvára ucelený obraz. Vintenberg by si bol zaslúžil, okrem vynikajúceho výkonu Mikkelsona, najmä cenu za scenár.

Čerstvo rozvedený štyridsiatnik Lucas (Mads Mikkelsen) ťažko nesie dlhšie odlúčenie od dospievajúceho syna Marcusa (Lasse Fogelstrøm), zamestná sa ako učiteľ v materskej škôlke, kde je u detí veľmi obľúbený. Má priateľov, ktorý mu veria a povzbudzujú ho a možno sa neho usmeje aj šťastie v osobe mladšej kolegyne Nadje (Alexandra Rapaport). No aj tento vzťah bude vystavený skúške ohňom. K dobrákovi Lucasovi priľne aj Hon 9 resizedcérka jeho najlepšieho priateľa, anjelsky krásna Klára. Niekoľko razy je pomôže trafiť domov, netuší, že dieťa úmyselne zablúdilo a vyčkávalo na neho. Nešťastnou náhodou ju raz odmietne, a to sa mu stane osudným. Malá Klára je prototyp dieťaťa s bujnou fantáziou, decko, ktoré si neustále niečo vymýšľa a na nešťastie Lucasa pociťuje aj určitú absenciu pozornosti zo strany rodičov. Odmietnutie pociťuje ako ďalšiu krivdu a urážku a obviní Lucasa zo sexuálneho obťažovania. Neskôr by možno všetko vzala späť, ale mašinéria podozrievania, nenávisti a odsúdenia sa už nedá zastaviť. Divák od začiatku vie, že je Lucas nevinný, vie aj prečo to dieťa urobilo, Hon 11 resizeale niet možnosti to zastaviť. Vintenberg sa teda nesústredil na osud zvrhlíka, ale išlo mu predovšetkým prezentovať hrdinu nevinne obvineného, od ktorého sa odrazu dištancujú všetci, je proti nemu celé mesto, ľudia, ktorí ho roky poznajú veria skôr fantazírujúcemu decku, ako slušnému človeku. Ani ich len nenapadne, že by dieťa mohlo cigániť a celé si to vymyslelo. Vzťah sa vážne naruší aj s jeho najlepším priateľom a jeho rodinou. Našťastie, Lucas nie je v tomto boji s veternými mlynmi celkom sám, syn je mu do istej miery oporou a nenechá ho celkom osamoteného ani mladá kolegyňa. Napätie a davová hystéria proti  nevinnému človeku po čase povolí, mnohí mu začnú dôverovať a  pochybovať o tom, že Hon 12 resizesexuálne zneužil dieťa, ale divák si do konca nie je istý, aký to bude mať koniec. Lucas je však bojovník, vie svoje a nedá sa ničím zastrašiť, bije sa za svoju pravdu, nehľadiac na následky.

Ako som už na začiatku naznačila alfou a omegou filmu Hon, na ktorom nedokážem nájsť nijakú chybu (nestáva sa to často) je dobre napísaný scenár. Režisér i spoluscenárista si dali mimoriadne záležať na charakteristike všetkých postáv príbehu i epizódnych. Pôvabná, detskou zlomyseľnosťou a prefíkanosťou načrtnutá Klára (Anika Wedderkopp) je tak presvedčivá, že ani na chvíľu nepochybujete, že je to malá potvora. Hon 14 resizeNevinná, ale potvora. Zraňujú ju, ona im to vráti, na to akú lavínu nepokoja a nenávisti spustí však ešte jej detský rozum nedozrel. Theo v podaní Thomasa Bo Larsena, otca i najlepšieho priateľa obvineného, sa takisto správa vzhľadom na nečakanú a šokujúcu udalosť adekvátne. Verí i neverí. Pochybuje i zúri, veď ho pozná od detstva. Sám sebe nevie odpovedať, či tomu verí alebo nie. Aj správanie ostatných obyvateľov nie je premrštené, vyšponované ad absurdum, je také, ako by na sexuálne zneužívanie dieťaťa reagoval skoro každý normálny človek. Niekto tichým opovrhnutím, temperamentnejší slovne i fyzicky ostrejšie.

Hon 8 resizeOsobitnú kapitolu si zaslúži herecký výkon charizmatického herca Madsa Mikkelsena. Pamätáme si ho ako Bondovho protivníka z filmu Casino Royale, potom z filmov Súboj Titanov a z Kráľovskej aféry. Doteraz je úloha vo filme  Hon jeho najvyzretejšou, čo nakoniec ocenila i medzinárodná porota v Cannes. Mikkelsonov výkon je ukážkou zrelého herectva a absolútneho vcítenia sa do úlohy. Veríte mu všetko – bolesť z odlúčenia od syna, láskavosť a cit s akým narába s deťmi, rodiaci sa ľúbostný vzťah k Nadje, úprimné priateľstvo k Theovi a jeho rodine, zdesenie z obvinenia, ale najmä húževnatosť a nezlomnosť s akou o svoju česť bojuje. Nevzdáva sa, bráni sa, ale chápe ľudí, ktorí o ňom pochybujú, inak by sa možno nesprával ani on. Svoje vnútorné Hon 7 resizerozpoloženie a poryvy duše vyjadruje civilným prejavom, striedmymi, ale o to účinnejšími gestami, mimikou a hlasom. Jeho herecký prejav je tak dominantný, že divák  neprávom zabudne ja na to, že celý herecký orchester hrá bez chýb. Nečudo, že Mikkelsen patrí v poslednom čase k najobsadzovanejším hercom.     

Ak chcete vidieť krst ohňom nezmyselne obvineného človeka a ako ľahko sa môžete stať obeťou, presvedčiť sa, ako sa dá manipulovať s verejnou mienkou, čo spôsobí davová hystéria, nedôvera a podozrievanie a prežiť peripetie a katarziu nevinného človeka, ktorá vás zasiahne a na pravom mieste, neuvažujte a pozrite si tento mimoriadny film.

Hon 6 resizeHon (Jagten/The Hunt), Dánsko, 2013
Réžia: Thomas Vinterberg
Scenár: Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Strih: Janus Billeskov Jansen, Anne Østerud
Hudba: Nikolaj Egelund
Hrajú: Madds Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Anika Wedderkopp, Alexandra Rapaport, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold, Anne Louise
Premiéra: 14. marca 2013
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark