Nový pohľad na tvorbu Štečfana Uhra

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

50 SFU resizeV utorok 23. apríla 2013 o 18.00 hod. sa v bratislavskom Kine Lumière uskutoční prezentácia publikácie filmovej publicistky Evy Vžentekovej, ktorá pod názvom Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry prináša nový uhol pohľadu na tvorbu Štefana Uhra a jeho miesto v slovenskej kinematografii. Súčasťou prezentácie bude aj projekcia Uhrovho filmu Organ, dramatický príbeh odohrávajúci sa v období vojnovej Slovenskej republiky.

Monografia Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry sleduje prehodnotenie desaťročia ustáleného výkladu dvoch významných režisérových historických filmov. Pokúša sa tiež  o rozlíšenie scenáristického podielu Alfonza Bednára a následného vkladu Štefana Uhra do výslednej realizácie oboch diel. Doteraz v hodnoteniach dominoval výklad a postoj scenáristu, ktorému odporuje Uhrov autorský zámer, v oboch filmoch uplatnený a „ukrytý" do metaforickej reči a alegórie. Tie autorka v publikácii podrobuje analýze, dešifrovaniu a obsiahlejšiemu výkladu. Ako uvádza na prebale knižky, „...historicita, obraznosť aj spôsob Uhrovho rozprávania sú podmienené sakrálnymi zdrojmi katolíckej tradície a spirituality – v Organe (1964) v podobe imanentnej mystiky, v Troch dcérach (1967) bolestným vytesňovaním tejto mystiky.“ Okrem podrobnej analýzy oboch diel ich autorka hodnotí aj v kontexte ostatnej Uhrovej tvorby a porovnáva ich s príbuznými dielami českej kinematografie.

 

Predslov publikácie napísal filmový historik Václav Macek a uvádza v ňom, že „...predkladáme nový text, nový uhol pohľadu na Štefana Uhra a jeho miesto v slovenskom filme a kultúre. Eva Vženteková objavuje významy, ktoré ostali nepovšimnuté či nepochopené, rozpráva o poetike, ktorá zásadne zmenila našu hranú kinematografiu. V jednom však priamo či nepriamo potvrdzuje to, čo z Uhra urobilo „lídra“ generácie a čo o ňom rozprávajú aj jeho kolegovia: iste, bol váhavý, neistý, v praktickom živote nebol žiadnym revolucionárom, ale vo filmovom umení sa ním stal. A nikdy sa zásadne nespreneveril základným životným hodnotám.“ Súčasťou publikácie je aj technický scenár oboch filmov Organ a Tri dcéry, podporená je tiež početnou fotografickou prílohou. Zároveň je dôkazom bohatého potenciálu Uhrovho jedinečného diptychu.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.