Pán prsteňov na Blu-ray: konečne, ale s otáznikmi

Pan_prstenu_3BD_3DBlu-ray disk (BD) je nepochybne formát ideálny pre filmy s vysokým rozlíšením obrazu a kvalitným mnohokanálovým zvukom. A hoci rozpačité začiatky tohto formátu sú, zdá sa, nadobro za nami, ba i ceny prehrávačov klesli na prijateľnú úroveň, vojna ešte ani zďaleka nie je vyhraná. Môžete mať skvelé domáce kino, kvalitný televízor s obrovskou uhlopriečkou i najnovší Blu-ray player, bez zaujímavých filmov sú vám nanič.

Nechajme bokom otázku cien, ktoré verne kopírujú cenovú politiku zo začiatkov DVD (a dúfajme, že ju budú kopírovať i ďalej – teda budú klesať). Najväčšie divácky vďačné veľkofilmy, snímky, kvôli ktorým by bežní ľudia zatúžili investovať do nových prehrávačov, dlho chýbali. A prichádzajú až podozrivo pomaly. Po filmoch o Jamesovi Bondovi, Matrixe, Harrym Potterovi a Transformeroch prišiel konečne rad i na najúspešnejšiu trilógiu v dejinách kinematografie – Pána prsteňov režiséra Petra Jacksona. Na vstupnom do svetových kín utŕžila takmer tri miliardy dolárov, stala sa videohitom a špeciálne rozšírené verzie na DVD uspokojili i náročných fanúšikov predlohy J. R. R. Tolkiena.

Vydanie trilógie na diskoch Blu-ray vyvolalo pozornosť, hraničiacu s nadšením. Veď Jacksonova vizuálna mágia je to najideálnejšie pre kvalitný obraz s vysokým rozlíšením. A kapacita diskov Blu-ray poskytuje dostatok priestoru na rozšírené verzie, dodatky, alternatívne scény i bonusové materiály. No box BD s trojicou snímok Spoločenstvo prsteňa, Dve veže a Návrat kráľa, ktorý sa dostal do predaja, neobsahuje špeciálne rozšírené filmy, ale len verzie určené pre kiná. Originálny zvuk DTS HD Master Audio 6.1 je skvelý, najmä v akčných scénach, niektoré dialógy však znejú až príliš plocho. Český dabing je vo formáte DD 5.1 EX, v prvom filme (Spoločenstvo prsteňa) iba DD 5.1. Medzi titulkami v 17 jazykoch sa na slovenčinu nedostalo.

Iba neradi konštatujeme, že obraz je na tom o poznanie horšie ako zvuk. Najmä na HD televízoroch s veľkými uhlopriečkami alebo na projektoroch s vysokým rozlíšením sú zreteľné problémy s farebnosťou, vykresľovaním detailov i s kontrastom. Moderná televízna obrazovka je neúprosná. Trikové scény na nej vyznievajú neporovnateľne slabšie ako v kine či na DVD. Chvíľami to dokonca pripomína len na vyššie rozlíšenie prerátaný obraz z DVD. Čím sa, samozrejme, čaro Blu-ray do veľkej miery stráca. Fanúšikov (a kto iný ako fanúšikovia je cieľovou skupinou?) nepoteší ani fakt, že vydanie, určené pre ČR a SR, nesprevádza bonusový disk a na jednotlivých BD nájdeme okrem filmov iba reklamy.

Celkovo box pôsobí dojmom, akoby štúdiá Warner Bros. projekt Pána prsteňov na Blu-ray uponáhľali, alebo túžili po veľkom zisku pri čo najnižších vstupných nákladoch. Mnohým obyčajným konzumentom nepochybne i táto podoba zaženie hlad po Pánovi prsteňov, ale pravdou je, že zďaleka nevyužíva všetky možnosti, ponúkané formátom Blu-ray. Fanúšikovia ďalej s nádejou čakajú na vycizelovaný obraz hodný Tolkienovej predlohy, Jacksonovho diela aj veľkokapacitných diskov Blu-ray, no i na rozšírené verzie, komentáre tvorcov, filmy o filmoch a všetko, čo k Blu-ray skrátka už dnes neoddeliteľne patrí.