ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Robot nie je klon, Mostow nie je Asimov

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

kloni04Jednoduchá zábava, ktorá neurazí, ale ani nepoteší. Preletí hlavou ako hamburger tráviacim ústrojenstvom a v lepšom prípade neuškodí. Taký je si-fi thriller Jonathana Mostowa s názvom Surrogates.

Klasik vedeckej fantastiky Isaac Asimov už pred tromi desaťročiami vo svojom cykle o robotoch nechal robotického detektíva R. Daneela vyšetrovať zločin na planéte, kde ľudia zredukovali akýkoľvek spoločenský kontakt na stretanie sa robotických dvojníkov.

Témy sa v roku 2005 ujali Robert Venditti, Brett Weldele a použili ju pre svoj cyklus komiksových románov The Surrogates. Odohrávajú sa v druhej polovici 21. storočia, keď ľudia, podobne ako u geniálneho Asimova, nahradili v spoločenskom styku sami seba dokonalejšími a krajšími robotickými dvojníkmi, ovládanými mysľou.

Je jednou zo záhad nevyspytateľného Hollywoodu, prečo producenti poverili vytvorením filmovej adaptácie práve režiséra Jkloni17onathana Mostowa, rutinéra, ktorý sklamal dosiaľ všetkými celovečernými opusmi (Únos, Ponorka U-571, Terminátor 3: Vzbura strojov).

Hoci titulky inšpiráciu Asimovom dôsledne taja, filmové Klony pôsobia rovnako rozporuplne, ako predchádzajúce asimovovské snímky Ja, robot či Andrew, člen našej rodiny. Je naivné vziať majstrovské literárne dielo, pretaviť ho na tuctovú plytkú filmovú rutinu a čakať ovácie. O ovácie asi ani nikomu z realizátorov nešlo, len o peniaze za vstupné, DVD, televízne práva...

Ocitáme sa vo zvláštnej, mnohými protirečeniami poznačenej budúcnosti, keď ľudia tvoria svojich dokonalých robotických náhradníkov, ale nie sú schopní zabezpečiť kontrolu politikov, armády, ba dokonca ani odstrániť triviálne poúrazové jazvy. Používajú rovnaké predmety ako my dnes, jazdia na rovnakých autách či vrtuľníkoch, obliekajú sa podľa dnešnej módy. Nebyť robotických náhradníkov (rozhodne nejde o klony, ako sa nám pokúša neobratným prekladom názvu nahovoriť slovenský distributér), svet vzdialený 40 rokov by sa nelíšil od dnešného. Skúste si však predstaviť, ako vyzeral náš svet v roku 1969!

Vo filme sa všetko sústreďuje na príbeh a akciu, nie na výpravu, evokovanie sveta budúcnosti – a už vonkoncom nie na myšlienku či uvažovanie o etike. Agent Tom Greer zistí, že i naoko bezpeční robotickí náhradníci môžu spôsobovať smrť svojich používateľov, a tak musí vyraziť do terénu osobne. S vedomím, že výzor robotov klame, v tele krásnej ženy sa môže ukrývať nechutný chlap, v tele dieťaťa starec a v tele kolegyne nepriateľ.

Spkloni16ochybňovanie, relativizácia a zneisťovanie priam hodné filozofa sci-fi Philippa K. Dicka! Svet, v ktorom nemôže byť isté, kto je kto, kde proti každej zbrani jestvuje protizbraň je veľmi vďačný a naslovovzatý filmár by ho dokázal účinne zúžitkovať. Škoda, že Mostowova filmová realizácia neprekračuje tieň námetu. Všetko ostatné je tradičná schéma, ba až klišé: odvážny policajt bojuje na vlastnú päsť proti zradcom a za záchranu ľudstva. Čakáme nevídané, dostávame sto ráz videné. Dokonca ani nie vo forme drsného akčného thrilleru, ale skôr akejsi rozvláčnej konverzačnej drámy so zopár dynamickejšími scénami.

Akoby producenti (zhodou okolností s priezviskami ako od Iľfa a Petrova: Handelman, Hoberman a Lieberman) v záujme ochrany investícií (rozpočet 80 miliónov dolárov) z opatrnosti odmietli čokoľvek, okrem hry na istotu. Žiadne nové nápady, myšlienky, obrazy či aspoň nuansy filmového rozprávania. Len neklásť nijaké nároky na publikum. Všetko je dokonale prvoplánové, rozmixované a pomleté, aby divák nemusel ani hrýzť a prežúvať, stačí len hltať. Problém je v tom, že tento hamburger im nezhltlo ani nenáročné a lojálne severoamerické publikum. Snímka, ktorá sa do kín dostala 27. septembra, dodnes neutŕžila na vstupnom ani len polovicu sumy rozpočtových nákladov.

V roku 2011 by sa do kín mal dostať film podľa prvej knihy ťažiskového diela Isaaca Asimova Nadácia a rok nato snímka podľa jedného z jeho najúspešnejších románov Koniec večnosti. Asimovovi fanúšikovia majú už vopred oprávnené obavy.kloni09

Klony (Surrogates)

USA 2009, 88 minút

Námet: Robert Venditti, Brett Weldele. Scenár: Michael Ferris, John D. Brancato. Réžia: Jonathan Mostow. Kamera: Oliver Wood. Strih: Kevin Stitt. Hudba: Richard Marvin. Účinkujú: Bruce Willis, Rosamund Pike, Radha Mitchell, Ving Rhames, Valerie Azlynn, James Cromwell a ďalší.

Foto: Saturn

Share/Save/Bookmark