Letné dvojčíslo časopisu Film.sk

Obálkaaugust2017Letné dvojčíslo Film.sk informuje o dianí v slovenskom filme na rozšírenom počte strán. Hovorí s jubilujúcim slovenským dramaturgom, scenáristom, prekladateľom a básnikom Albertom Marenčinom, kráča po stopách posledných videopožičovní a otvára aktuálnu tému letných kín. Medzi recenziami hodnotí aj celovečerný hraný debut Terezy Nvotovej Špina, nový film Jana Hřebejka Záhradníctvo: Rodinný priateľ a tradične prináša bodovanie slovenských filmov z  prvého polroka, ktoré reflektuje osem slovenských filmových vedcov a kritikov.

Slovenský dramaturg, scenárista, prekladateľ a básnik Albert Marenčin, ktorého meno sa spája s jedným z najtvorivejších období v 60. rokoch v slovenskej kinematografii, sa v júli dožíva 95 rokov. Prežil niekoľko spoločenských foriem a režimov, pritom sa počas celého života vďaka svojej kreativite dokázal realizovať vo viacerých umeniach. V rozhovore si spomína na svoje viac ako dvadsaťročné pôsobenie v slovenskom filme, ale príležitostne sleduje aj súčasnú kinematografiu a pomenúva, čo považuje za dôležité pre vznik kvalitného diela. Upozorňuje na schopnosť nafilmovať neviditeľné, ktorá je dôležitejšia ako okázalosť vonkajšieho výrazu. Pripomíname aj sedemdesiate narodeniny dramaturga, scenáristu a pedagóga Mariana Puobiša, ktorý má na svojom konte viacero pamätných televíznych aj filmových projektov a azda najužšie spolupracoval s režisérom Miloslavom Lutherom.

V Novinkách časopis predstavuje dva slovenské filmy, ktoré vstúpia do kín počas leta. Už začiatkom augusta sa k divákom dostane film Petra Bebjaka Čiara z prostredia slovensko-ukrajinskej hranice, za ktorý získal na nedávno skončenom 52. MFF Karlove Vary Cenu za réžiu. Film rozpráva o hraniciach morálky v pašeráckom svete a jeho vznik približuje režisér Peter Bebjak aj producentka Wanda Adamík-Hrycová, ktorí tému filmu považovali od začiatku za veľkú výzvu. Rubrika tiež informuje o koprodukčnom filme Jana Svěráka Po strništi bos, ktorý nakrútil podľa scenára svojho otca Zdeňka. Vracajú sa v ňom do obdobia protektorátu a sledujú životné peripetie hrdinov svojho prvého spoločného filmu Obecná škola, ktorý bol v roku 1992 nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. O novej snímke hovorí samotný režisér i autor hudby Michal Novinski, ktorý je zároveň jej koproducentom.  Pravidelne letné dvojčíslo prináša aj prehľad filmov, ktoré vstúpia do slovenskej distribúcie počas druhého polroka, ale pripomína aj začiatok sezóny projekcií pod holým nebom v letných kinách.

Dva slovenské a dva zahraničné tituly reflektujeme v rubrike Recenzia. Celovečerný hraný debut Terezy Nvotovej Špina netradične recenzuje grécky filmový kritik Panos Kotzathanasis, ktorý píše, že Nvotovej hraný debut v ňom vzbudil záujem vo vzťahu k slovenskej kinematografii. Do slovenského kontextu uvádza Špinu v krátkej recenzii filmová publicistka Zuzana Mojžišová, podľa ktorej film otvára dôležitú tému, len z neho až priveľmi kričí hlavná myšlienka. Nový film Jana Hřebejka Záhradníctvo: Rodinný priateľ, ktorý je prvou časťou veľkolepo koncipovanej trilógie, recenzuje filmový publicista Jaroslav Hochel. Podľa jeho slov filmu chýba dôsledná dramaturgická príprava a tiež je ťažké uveriť aj motiváciám postáv. Z aktuálnej ponuky zahraničných titulov v našich kinách mesačník hodnotí film Kráľ Belgičanov o vynútenej ceste belgického kráľa Balkánom, ktorý zanecháva po sebe množstvo otvorených tém a otázok súvisiacich s Európskou úniou, a nový film francúzskeho režiséra Oliviera Assayasa, mystický triler Personal Shopper s netradičným využívaním hororových prvkov, včlenených do existenciálnej drámy s príklonom k realizmu.

Po niekoľkých rokoch sa v téme vraciame k videopožičovniam. Redakcia natrafila len na desiatku aktívnych, pričom dve z nich boli v procese zániku. Napriek tomu reportáž z hľadania posledných mohykánov medzi videopožičovňami končí poznaním, že ešte stále existujú nadšenci, ktorí v tento koncept veria, hoci ich je čoraz menej. Bohatá je v letnom čísle rubrika Ohlasy, v ktorej mesačník informuje o júnových filmových podujatiach 25. Art Film Fest Košice, 10. Fest Anča Žilina a aj o novom  festivale Park Film Fest v Trenčianskych Tepliciach. V rubrike Reportáž sa redakcia pozrela na nakrúcanie filmu Pivnica, ktorý podľa slovenského scenára Richarda Pupalu nakrúca ruský režisér Igor Vološin v hlavnej úlohe s francúzsko-americkým hviezdnym hercom Jeanom-Marcom Barrom.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú animátorka Ivana Šebestová, dokumentarista Marek Šulík a producent Jakub Viktorín. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy o vzťahu k domácej kinematografii hovorí mladá hudobníčka Katarína Máliková, v rubrike Myslím si sa k spolitizovanej voľbe generálneho riaditeľa RTVS vracia publicista so špecializáciou na oblasť médií Tomáš Czwitkovics. Pravidelne letné dvojčíslo uzatvára príloha Filmové čítanie, tentoraz s ukážkou z publikácie Neviditeľné dejiny dokumentaristov od Rudolfa Urca, ktorú Slovenský filmový ústav vydal v júni v edícii Studium. Vybraná kapitola je venovaná hudobnému skladateľovi Iljovi Zeljenkovi pri príležitosti júlového desiateho výročia jeho smrti.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.