ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Novinári na 61. Berlinale 2011

Pina_resizeBerlinale, Cannes, Benátky.  Berlinale, je najmladší z troch najväčších a najvýznamnejších filmových festivalov na svete. Svoju históriu začal písať v roku 1951...Tohtoročný, pojubilejný MFF Berlinale, jeho 61. ročník,  sa konal v čase 10.-20.02.2011.  Na festivale bolo akreditovaných 20 000 účastníkov, z toho 3 9000 novinárov zo 116 krajín.  62. ročník Berlinale bude v čase 09.-19.02.2012.

Zvučka na Berlinale sa už dlhé roky  nemení. Z hviezdičiek, ktorých je plné plátno,  sa trikom stáva medvedík, symbol festivalu. Nasleduje uvítanie hostí v nemeckom,  anglickom, francúzskom, španielskom, ruskom a čínskom jazyku.

Nader_and_Simin_A_Separation_resizeV poradí 72 Zlatého medveďa za najlepší film od roku 1951 získal iránsky film Nader a Simin: Odlúčenie, nemecký herec  Armin Mueller-Stahl získal od roku 1982 v poradí 28 Čestného Zlatého medveďa.

Koprodukčný česko-slovenský film Nesvadbovo (r. Erika Hníková) získal Cenu divákov najčítanejšieho  nemeckého denníka Der Tagesspiegel a anglický film Život v jednom dni sa umiestnil na 3. mieste  v hlasovaní divákov  Panorama  Publikumspreis za hraný film. Vo filme bol aj slovenský šot Mareka Mackoviča. V rokoch  1958-2011 bolo na Berlinale uvedené   20 slovenských a koprodukčných filmov, ktoré získali 6 ocenení

Súčasťou programu bol aj 25. ročník súťaže Teddy Award -  filmov s  gay a lesbickou  tematikou – o Medvedík Teddyho  Do súťaže sú zaradené všetky filmy s touto tematikou uvedené na Berlinale vo všetkých sekciách. Tohto roku ich bolo 40, 18 celovečerných hraných, 16 celovečerných dokumentárnych a 6 krátkych filmov. Zvíťazil španielsky film Ausente (r. Marco Berger). Film by mal byť uvedený na 10. Nesvadbovo_resizeFilmovom festivale inakosti v Bratislave 28.09.- 04.10.2011

Za 60. rokov Berlinale  bolo uvedených 15 477 filmov, tohto roku k nim pribudlo cez 300 filmov.

Slovensko sa zúčastnilo už po 6 razy na filmovom trhu v spoločnom stánku s Česlom a Slovinskom. Poľsko a Maďarsko mali tohto roku samostatné stánky. Malo to aj edukatívne poslanie. Svet si často mení Slovensko so Slovinskom.

Zostane paradoxom, že nemecký producent neprihlásil do sekcie Perspektívy nemeckého filmu koprodukčný film Habermannov mlyn režiséra Juraja Hera.

Nemilé  prekvapenie čakalo tohto roku pre pamätníkov. Kino ZOO Palast, hlavné kino Berlinale v rokoch 1957-2000 je v oprave. Od roku 2001  sa v kine konali projekcie  Panoramy a detská súťaž Generácia.

Innocent_Saturday_resizeHlavnými sponzormi festivalu sú – BMW – L´ Oreal a druhý verejnoprávny  nemecký televízny kanál ZDF.

Berlínsky televízny kanál rbb venoval najväčší priestor Berlinale. Vo večerných hodinách prinášal o.i,. aj záznamy tlačových konferencií.

Nemilé prekvapenie čakalo tých – aj mňa – čo využívali kyvadlovú dopravu  Postupimské námestie a niekoľko hotelov v starom centre Berlína. Znamenalo to, že sme sa do kina cestovali metrom. Jednorázový lístok stojí v Berlíne 2,30 eur. Hore-dolu to bolo 4,60 eur, o toľko sa môj pobyt v Berlíne predražil.

Zaradenie hlavne amerických a francúzskych filmov do hlavného programu j podmienené účasťou hlavného predstaviteľa, hollywoodskej, či francúzskej VIP star. Stalo sa už aj to, že po odhlásení účasti herca k filmu, bol film vyradený z hlavného programu.

Ralph_Fiennes_resizeKreslo s ružou na pódiu na úvod a záver Berlinale s menom  Jafar Panahi patrilo iránskemu režisérovi, ktorý bol pozvaný do poroty, lenže v Iráne bol odsúdený na 6 rokov väzenia a na  20 rokov mu zakázali nakrúcať filmy. Plná kinosála mu vzdala poctu dlhotrvajúcim potleskom..

Dobrý nápad. Keď nastupujete do metra, tak na tabuliach príchodu metra je uvedené, že ide  smerom k 61. Berlinale.
Bol som tohto roku na Berlinale bez prerušenia už po 19  raz. Zažil som ho v centre mesta, v ZOO Palaste, od roku 2000 v novom pre festival vybudovanom centre na Postupimskom námestí, centre Berlína nového tisícročia, na miestach, kde stál berlínsky múr.

A ako som sa dostal na Berlinale? Zaslal som do tlačového strediska hromadu článkov o filme, ktoré som napísal, potom som si dva, či trikrát platil celý pobyt sám - aj akreditáciu, kým ma zaradili do skupiny novinárov pozývaných ako hosť. Pre zaujímavosť mám poradové číslo 44 014, čo tiež veľa napovie o veľkosti festivalu. Organizátori hradia pozvaným päť nocí a  akreditácia .

Absent_resizeFestivalové podujatia sa odohrávajú vo vyše 30 kinách. Najväčšie z nich je kino Berlinale Palast pre 1 600 divákov. Je to kino pre hlavný program festivalu, kde od 9,00 hod. denne sú dve novinárske predstavenia súťažných filmov a popoludní pre novinárov  je ešte predstavenia v  multiplexe CinemaX (od 15.00-16.00 hod.) a večer dennikári majú šancu vidieť v CinemaXe  jeden film v predstihu( o 21.30 hod.). Na akreditáciu si možno vybrať deň dopredu lístky aj na verejné projekcie.

Pre novinárov sú k dispozícii tri festivalové denníky, ktoré vychádzajú v angičtine - Screen, Variety a The Daily - The Hollywood Reporter Paradoxom je, že nevychádzajú do konca festivalu, jeden končí už v stredu a zostávajúce dva vo štvrtok, teda pred koncom festivalu.

Na záver festivalu, na slávnostne odovzdanie cien majú do kina vstup len vybraní novinári, ostatní ho môžu sledovať v priamom prenose v jednej z kinosál CinemaxX. Po dlhé roky bola záverečná tlačová konferencia popoludní, v posledných rokoch sa konali až vo večerných hodinách.

Tlačové konferencie sú organizované približne pol hodiny po projekcii filmu a trvajú cca 30 minút. Každoročne je ich takmer 60. Pred každou z nich je štvrťhodina vyhradená pre fotografov – Photo-Call .

Tales_of_the_Night_resizePozvanie na tohtoročný festival prišlo už 09.11.2010, akreditácie sa uzavreli do 15.12.2010.  Pozvánka hosťa je neprenosná na inú osobu.

Na tohtoročnom Berlinale boli akreditovaní za Slovensko – podľa WHO S WHERE -  6 slovenskí novinári (Kinečko, SME Denník, Star, Týždeň, Playboy a Uj szó.) Profesionálov bolo za SR registrované 29.

Ankety filmových novinárov – vychádzajú vo festivalom denníku Screen , ale aj v nemeckých denníkoch, okolo desať  je k dispozícii zadarmo v tlačovom stredisku.

The_Prize_resizePred  rokom zrušili v tlačovom stredisko  boxy. Má to výhody, aj nevýhody. Nevýhodou je fakt, že si novinár nemá kde odkladať tlačové materiály a celý deň ich nosí so sebou. Je však možnosť ponechať ich v šatni. Výhodou je fakt, že všetky  tlačové materiály sú poukladané na stoloch a novinár si vyberie ten, ktorý ho zaujíma. V minulosti sa stávalo, že novinár si vybral materiál z boxu a väčšinu vyhodil do  pripravených košov. Služba ich nestačila ani vynášať.

Každoročne sú pre novinárov pripravené minerálky od sponzorov. Je to inšpirácia pre naše festivaly !

Akreditácia pre pozvaných novinárov a hostí je zadarmo, ostatní novinári musia za ňu platiť. Tohto roku to bolo až 100 eur. Katalóg a kabela sú zadarmo, pre verejnosť stojí katalóg aj taška   15 eur, katalóg Fora 10 eur. Vstupenky do kina majú hodnotu 8-12 eur.

Pressroom – ponúka 40 počítačov, časť z nich je pre obmedzený čas 15 minút. Na počet prítomných novinárov je to možno málo, ale dnes ich už má veľa nootbooky, takže sa pripájajú len na linky.

Dieter_Kosslick_resizeNa novinárske projekcie je vstup do kina možný len na akreditačný preukaz. Kým vás do kina vpustia, najmenej trikrát vás kontrolujú. Na novinárske projekcie vpúšťajú (pol hodinu pred jej začatím) najskôr novinárov a približne päť minút pred projekciou aj ďalších akreditovaných hostí.

Keď chcete vidieť ďalšie filmy, deň dopredu si musíte vybrať voľnú vstupenku v tlačovom stredisku. Nestalo sa mi zatiaľ, aby som sa nedostal do kina aj bez vstupenky, stačil akreditačný preukaz.

Festivalovým jazykom je angličtina, niektoré anglicky hovorené filmy majú už aj nemecké titulky. Do slúchadiel sú tlmočené ešte po francúzsky a španielsky. Keď nie je anglická verzia filmu, tak aj do angličtiny, pred pár rokmi boli filmy tlmočené aj do ruštiny.

Akreditácia vám umožňuje navštevovať priestory filmového trhu, ale nie projekcie na trhu.

Čo všetko sa môže novinárovi stať na festivale? Napríklad stratí akreditáciu. Hotová pohroma! Výnimočne dostanete aj novú, ale musíte zaplatiť predpísanú sumu za jej stratu. Stalo sa to aj mne, ale v ten deň odchádzal z festivalu kolega, dal mi svoju, a tak som na ňu chodil do kina. Našťastie, pri vstupe do kina je vždy tlačenica, na foto sa nepozerajú, dôležitý je preukaz. Môj kolega mal totiž na fotke, na rozdiel odo mňa, fúzy a bradu.

Na Berlinale 2011 pozbieral Štefan Vraštiak

Share/Save/Bookmark