ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Na Art Film Feste krst publikácie Eduarda Grečnera

Art Film Fest logoNa pôde 23. Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach sa v nedeľu 21. júna 2015 uskutoční krst novej publikácie Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Za osobnej účasti režiséra Eduarda Grečnera sa k záujemcom dostane kniha jeho filmovo-kritických úvah Film ako voľný verš.

Eduard Grečner je významnou režisérskou osobnosťou slovenskej kinematografie od 60. rokov 20. storočia. Po štúdiách na pražskej FAMU začal od roku 1954 pracovať ako lektor, dramaturg, asistent réžie a neskôr ako režisér v Štúdiu hraných filmov v Bratislave. Ako režisér debutoval hraným filmom Každý týždeň sedem dní (1964), po ktorých nasledovali filmové adaptácie literárnych diel Nylonový mesiac (1965) a Drak sa vracia (1967). Počas normalizácie pracoval ako dabingový režisér až do roku 1991. K réžii hraného filmu sa vrátil v roku 1992 filmom Pozemský nepokoj a v roku 1996 filmom Jaškov sen. Počas svojho tvorivého pôsobenia sa pravidelne venoval teoretickej publikačnej činnosti, písal recenzie a kritiky o filmoch a literatúre v časopisoch Mladá tvorba a Kultúrny život. Dnes pôsobí ako pedagóg na Fakulte dramatických umení v Banskej Bystrici.

filmakovolnyvers resizePublikáciu Film ako voľný verš tvorí súbor portrétov a úvah o vybraných slovenských a zahraničných filmových tvorcoch, ich dielach, ale i rôznych kontextoch dejín kinematografie. Grečner v nich uvažuje o filme ako o poézii, zameriava sa na fenomén autorského filmu. Prezentuje vlastné filmové myslenie tým, že predstavuje diela kolegov režisérov a zároveň spomína na udalosti vývoja našej filmovej kultúry. Často pripomína už známe skutočnosti, ale pretkáva ich osobnými, originálnymi poznámkami a komentármi. „Ťažko mi je povedať, o aký druh literatúry v mojom prípade ide. Písal som o filme ako gymnazista, ako poslucháč FAMU, ako dramaturg i ako režisér či pedagóg. Boli to rôzne žánre, ale ja som v podstate zakaždým písal svoje dojmy o filme a tvorcoch, ako som ich cítil a čo vo mne vyvolávali. Preto ich nazývam úvahami, lebo ako úvahy aj vznikali. Súčasná podoba mojich textov je teda akýmsi výsledkom môjho citového zaujatia filmom,“  hovorí o charaktere svojich textov Eduard Grečner.

Názov knihy Film ako voľný verš odkazuje na Grečnerov rovnomenný text – manifest z roku 1964, ktorý publikoval v Kultúrnom živote. Otvára ju kapitola venovaná filmu Krotká (1967) režiséra Stanislava Barabáša, v ktorej na konkrétnom diele a kontexte vymedzuje svoju kritickú pozíciu. „Texty som si začal ukladať do súčasnej podoby, keď som asi pred 25 rokmi začal o filme ´iba hovoriť´ a mal som poslucháčov na UCM v Trnave a potom na AU v Banskej Bystrici,“ vysvetľuje pozadie vzniku publikácie Eduard Grečner. „Bolo potrebné zvoliť uhol pohľadu, pretože dejiny filmu som prednášať nechcel a ani nevedel. Hovoril som o tom, čo mňa samého bytostne zaujímalo. Bol to postupujúci vývoj filmového jazyka od jeho zrodu až k súčasným vrcholom a nedoziernym perspektívam filmovej formy. Tak vznikol výber, ktorý tvorí akúsi os knihy. Spolu s redaktorom Martinom Kaňuchom sme do tej osnovy pridali úvahy o slovenskej tvorbe a o tvorcoch, ktorých tvorba ma najviac oslovila a priťahovala najmä vysokou úrovňou a bohatstvom výrazových postupov a tešila tým, že je už nielen slovenská, ale i svetová.“

Zo slovenských tvorcov svoj obdiv i kritické poznámky venuje Grečner v publikácii Karolovi Plickovi, Paľovi Bielikovi, Štefanovi Uhrovi, Elovi Havettovi, Jurajovi Jakubiskovi i Dušanovi Hanákovi. Zo svetových tvorcov sa venuje napríklad neorealistickému hnutiu v povojnovej kinematografii aj jeho vplyvu na slovenskú tvorbu, dielam Roberta Bressona, Michelangela Antonioniho, Orsona Wellesa, Jeana-Luca Godarda, Alfreda Hitchcocka, ale aj Sergeja Paradžanova či Krzysztofa Kieslowskeho. „Pre mňa osobne je vydanie knihy veľkou udalosťou, v mnohom sviatočnou, pretože doteraz som uverejňoval knižne iba poéziu. Literárna poézia ma vlastne doviedla k poznaniu, že medzi poéziou a filmom jestvuje silné puto, rovnako silné a inšpiratívne, ako je oddávna medzi filmom a výtvarným umením. Tak o tom doživotne uvažujem,“ uzatvára Grečner. V roku 2010 získal Eduard Grečner Cenu predsedu Národnej rady SR a v roku 2012 Cenu ministra kultúry za rok 2011 za celoživotné významné zásluhy o kultúrny rozvoj Slovenskej republiky, osobitne v oblasti slovenskej kinematografie. Kniha Film ako voľný verš popularizuje autorský slovenský i svetový film najmä 60. rokov 20. storočia a je určená odbornej i laickej verejnosti. Prezentácia publikácie je spojená s krstom sa za osobnej účasti autora o 16.00 hod. v Kursalone (Kúpeľná dvorana) v Trenčianskych Tepliciach. Publikáciu uvedie estetik filmu, prof. Peter Michalovič.

Share/Save/Bookmark