1939
K jarným mesiacom patria i historické dátumy, súvisiace s ukončením druhej svetovej vojny a preto je zaujímavé pripomenúť si jej priebeh v Škandinávii. Nebol jednoduchý, ale napriek tomu zaujímavý, lebo v mnohom určil a dodnes určuje politické, ale aj kultúrne priority severských zemí. Dôvodom k zhliadnutiu tohto švédskeho filmu 1939 z roku 1989 zrejme nebude jeho nová digitalizovaná verzia, ani príbeh vzťahu Anniky a Bengta. Je pravdou , že v tejto úrovni rozprávania tvorcovia nepreukázali priveľa zručnosti. Čo je však určite zaujímavé, je obdobie začiatku druhej svetovej vojny, do ktorého je príbeh situovaný.
Kronika doby alebo život v čase korony očami filmárov
„.. aby ste si tento víkend uložili vo svojich srdciach. To, čoho sme svedkami, to, čoho sme súčasťou, je druhé Slovenské národné povstanie,“ hrdo vyhlásil chlapík v maskáčoch. Stalo sa 1. novembra 2020. Patetické slová adresoval národu minister obrany v závere druhého dňa celoplošného testovania obyvateľstva. Televízny šot, ktorý s odstupom času nadobudol trpkú pachuť, vytiahol z archívu hneď prvý dokument zo série Pandémia SK. Silácky výrok bol jedným z kamienkov mozaiky, rozprávajúcej o nečakanej invázii neznámeho zabijaka pod názvom Ľud verzus korona (Očami režiséra Petra Pokorného).
Posledný hovor (Last Call)
Filmov odohrávajúcich sa v komornom prostredí jedného, či dvoch interiérových prostredí s minimom postáv nie je tak málo, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. V posledných rokoch nás zaujal napríklad Tom Hardy ako rozčúlený telefonujúci chlapík vo svojom automobile v real time dráme Locke, Roman Polanski využil hviezdny ansámbel v adaptácii divadelnej hry pod názvom Boh masakru a pamätníci si spomenú aj na československú čiernohumornú drámu Pension pro svobodné pány. Vo vymenovávaní podobných diel by sme mohli pokračovať veselo ďalej. Jedným z najnovších prírastkov do subžánru komornej drámy odohrávajúcej sa na minimálnom priestore s minimálnym počtom postáv je aj americký nezávislý film Posledný hovor režiséra a scenáristu Gavina Michaela Bootha, a to ešte z roku 2019. Avšak až v posledných týždňoch je jeho dielo dostupné širokej verejnosti prostredníctvom predplatenej služby HBO GO.
Smrtonosné preludy (Deadly Illusions)
Spisovateľka Mary Morrison (Kristin Davis) sa už vzdala písania, ale vydavateľstvo jej dá takú vysokú ponuku na napísanie nového románu, že nemôže odmietnuť. Všetko by bolo v poriadku keby Mary po čase dokázala rozoznať, čo sa skutočne odohralo a čo je len jej fantázia. Thriller Smrtonosné preludy je dielom režisérky a scenáristky Anny Elisabeth James, v ktorom, okrem už znamej Kristin David, najmä zo seriálu Sex v meste, dostala príležitosť ešte neokukaná pôvabná Greer Grammer.
Betónový kovboj (Concrete Cowboy)
Keď sa pätnásťročný Cole (Caleb McLaughlin) opäť pobije v škole a privodí si tým vyhadzov, jeho matke (Liz Priestley) dôjde trpezlivosť. Pobalí mu veci do vriec, posadí ho do auta a zatiaľ, čo počúva ďalšiu z jeho zjavných báchoriek o tom, ako za nič nemôže, namieri si to z Detroitu priamo na veľmi chudobne pôsobiacu Fletcher Street vo Philadelphii. Žije tam totiž chlapcov nikdy nespoznaný otec Harp (Idris Elba), starajúci sa spolu s akýmisi novodobými kovbojmi o mestský jazdecký klub.