Pelendreková pizza (Licorice Pizza)
Pre všetkých, ktorí absolvovali tínedžerskú fázu svojho života v normalizačných 70. rokoch komunistického Československa môže byť Andersonov film Pelendreková pizza impulzom k nostalgickým úvahám o tom, čo všetko bolo v Amerike iné a inak. Ostáva len spoločné, pubertálna potreba spracovať nekompromisný tlak hormónov a ich emocionálne efekty, volajúce po pozornosti iného pohlavia, v akýchkoľvek možných i nemožných situáciách, ovenčných spomienkami na pôvab ich nemotorne romantických prejavov.
Osem Českých levov pre Zátopka
Včera (5. marca 2022) Česká filmová a televízna akadémia (ČFTA) už po dvadsiaty deviaty raz rozdala svoje ocenenie Český lev v 19 štatutárnych kategóriách. Večer v pražskom Rudolfine sa niesol v znamení podpory Ukrajine. Ukrajinský veľvyslanec Jevhen Perebyjnis povedal divákom v sále i pri televíznych obrazovkách: „Chcel by som poďakovať, že organizátori venovali ceremoniál Ukrajine a nášmu boju proti ruskému agresorovi.“ ČFTA poslala na pomoc Ukrajine 300 000 korún. Najviac nominácií mali filmy Okupace a Zátopek. Oba trinásť. Napokon celému večeru dominoval film Davida Ondříčka Zátopek, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii, získal Cenu divákov na MFF Karlovy Vary, bol českým národným kandidátom na Oscara a v slovenských kinách bol vlani divácky najúspešnejšiou minoritnou koprodukciou.
Batman (The Batman)
Batman je už od 60. rokov jedným z najobľúbenejších superhrdinov vôbec. Neexistuje iný komiksový superhrdina, ktorý by mal toľko filmových spracovaní. A niet sa čomu diviť. Je veľmi zaujímavé sledovať režijnú evolúciu Batman filmov. Či už Leslie H. Martinson, Tim Burton, Joel Schumacher, Christopher Nolan, alebo Zack Snyder - každý jeden z týchto režisérov priniesol svoj vlastný, jedinečný pohľad na postavu Gothamského pomstiteľa. Vďaka čomu pôsobia tieto filmy stále sviežo a vzrušujúco. A to nerátame animované spracovania, medzi ktorými sa taktiež nájdu klenoty. Batman filmy sú ako adaptácie veľkých divadelných hier, v ktorých sa režiséri pokúšajú zakaždým priniesť nový spôsob ako spracovať niekoľko krát videný príbehový koncept. Keď už máme pocit, že sme videli všetky spôsoby, žánre a tóny akými môže byť táto postava spracovaná, zakaždým príde niekto s nápadom, ktorý sme ešte nevideli.
Post Mortem
Maďari asi filmových divákov neprestanú prekvapovať. Okrem artových festivalových triumfov dôkladne a úspešne rozvíjajú aj žánrovú paletu, videli sme skvelé komédie, naposledy film Lajko-cigán vo vesmíre (2018) Balásza Lengyela, kostýmovú historickú drámu Kincsem (2017) Gábora Herendiho, alebo detektívku Zaškretná (2016) Arpáda Sopsitsa. Súdiac podľa titulu Post Mortem sa im darí aj v hororovom registri. Najbližšie asi má k filmu Mäsiar, kurva a jednooký muž (2017) Jánosa Szása. Všetky sme mali možnosť vidieť na Art Film Feste v Košiciach, v sekcii Susedia OnLine, každoročnej prehliadke „susedských“ kinematografií.
Budujeme Slovensko
Rekonštruovať zmysel filmu Budujeme Slovensko je pre kritika sizyfovská práca. Hoci jeho titul odkazuje veľmi konkrétne na nejaké industriálne procesy, tvorcovia nás v jeho troch častiach veľmi rýchle vyvedú z omylu. Zánik panoramatického kina Družba v Košiciach, opustené stavenisko sídliska v Michalovciach, alebo likvidácia podniku Merina Trenčín, sú pritom témy so silným spoločenským apelom a pátrať po stave zmaru boli pre dokumentaristov príležitosti uchopiť tieto skutočnosti v ich príčinných i významových väzbách. Vysloviť však akékoľvek zovšeobecňujúce hodnotové súdy bolo v lepšom prípade nad intelektuálne sily zúčastnených tvorcov, v horšom jednoducho cielenou rezignáciou, ľahostajným mávnutím rukou nad problémami, za ktoré niekto nesie zodpovednosť a vinu. Ak je na tomto projekte niečo iritujúce, je to práve tento výraz slaboducho hravého alibizmu, vyhýbajúceho sa riziku kritického ataku a úsiliu čokoľvek pomenovať.