To posledné, čo chcel (The Last Thing He Wanted)
Afroamerická režisérka Dee Rees, rodáčka z Naschville, nie je vo filme nováčikom, pred krimi drámou To posledné, čo chcel, nakrútila už tri celovečerné filmy a jeden televízny. Žánre ako politický thriller či kriminálna dráma sú veľmi vďačnou a obľúbenou témou a zrejme preto ju zlákala kniha Joan Didon, ktorú dala do scenáristickej i filmovej podoby. Vybrala si do hlavných úloh populárnych hercov ako Anne Hathaway, Ben Affleck, Rosie Perez a predovšetkým Willem Dafoe. Aj námet, aj herci boli veľkým prísľubom, ale snímka nemala veľký úspech ani na festivale Sundance. Kritizovali ju predovšetkým za scenár a myslím si, že nie neoprávnene.
Minulosť a prítomnosť (rodiny) v súčasných talianskych filmoch
O máloktorej európskej kinematografii (s výnimkou slovenskej, samozrejme, a čiastočne českej) môže mať slovenský – teda minimálne bratislavský – divák taký prehľad ako o talianskej. Stará sa o to – popri filmoch v bežnej distribúcii – Taliansky kultúrny inštitút (TKI), ktorý organizuje vždy v júnovom termíne taliansky festival Dolce Vitaj s filmovou časťou Cinevitaj (často zameranou na vybranú tému z dejín talianskej kinematografie) a v novembrovom termíne stredoeurópsky festival talianskych filmov MittelCinemaFest (MCF, konaný aj v Prahe a Budapešti) s tou najaktuálnejšou ponukou.Deje sa to v spolupráci s Istituto Luce Cinecittà a organizátori podujatia majú tú výhodu, že sa pri výbere filmov môžu orientovať na základe programu benátskeho festivalu, ktorý ponúka či už v súťaži, alebo v nesúťažných sekciách nové talianske filmy, pri ktorých je už ich zaradenie do festivalového programu zárukou kvality.
Vianočná kronika (The Christmas Chronicles)
Pri nostalgickom sledovaní videozáznamov z predchádzajúcich Vianoc, kedy ešte všetci členovia rodiny Pierceovcov žili pekne spolu, si malá Kate (DarbyCamp) všimne tajomnej ruky vkladajúcej pod stromček darček. Zatiaľ, čo brat Teddy (Judah Lewis) ju od jej prvotnej teórie odrádza, nechce sestre ničiť jej ilúzie o existencií Santa Clausa. Veď ona tiež nikdy mame (Kimberly Williams-Paisley) neprezradila jeho zločinné pokusy s kamarátmi. Stará videokamera s objektívom vtesnaným do diery vo dverách je namierená tak, aby prípadného návštevníka nakrútila priamo pri čine. Stačí si len počkať...
Mačičky (Mignonnes/Cuties)
Veľa kriku pre nič. Azda nič tak výstižne necharakterizuje prijatie francúzskeho filmu Mačičky režisérky Maïmouny Doucouré. Najprv veľká slávna na festivale v Sundance kde film dostal Cenu za réžiu, potom vrelé prijatie na tohtoročnom Berlinále a potom uvedenie v septembri (u nás) na Netflixe . A škandál bol na svete. Rozhorčení moralisti tvrdili, že je to navádzanie na pornografiu, propagácia pedofílie, prosto lavína hlúposti a zadubenosti sa pohla. Až som žasla, keď som sa dočítala, že americká televízna rada rodičov (Parents Television Council) vyzvala Netflix k stiahnutiu filmu a údajne státisíce ľudí v petícii vyzvali používateľov, aby zrušili predplatné.
Znaky 1 - 2. séria (Znaki/Signs, TV seriál)
Dej seriálu Znaky je situovaný do okolia Sovích hôr na juhozápade Poľska v oblasti Sudet. V rokoch 1943-45 tu Nemci vytvorili sieť podzemných chodieb za neznámym účelom. Je to ideálny priestor na rozvíjanie záhadných zmiznutí a zdanlivo nemotivovaných vrážd. V prvej sérii seiálu zomiera na brehu jazera mladá žena výstrelom do hrude. Matka, Zofia Blatawska (Malgorzata Hajewska) dcéru Lauru oplakáva a jej psychický posun je zjavný. Vyšetrovatelia vraždy, Michal Trela (Andrzej Konopka) a Ada (Helena Sujecka) sa pohybujú medzi záujmami podnikateľských skupín a konzervatívnej väčšiny, ktorá chce pokoj a bezpečnosť, je prítomná i cirkev s vlastným videním sveta i sférou vplyvu.