Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)

Leto resizeRok 1969 bol dôležitým míľnikom v histórii ľudstva. Misia Apollo 11 pristála na Mesiaci, Beatles nahrali svoj posledný album Abbey Road, štvrť milióna ľudí vo Washingtone protestovalo proti vojne vo Vietname, Richard Nixon sa stáva novým prezidentom Spojených štátov amerických, hurikán Camille zasiahol Mississippi, narastajúca inflácia sa stáva celosvetovým problémom. No a v neposlednom rade sa konal aj hudobný festival vo Woodstocku. Nebol však jedinou významnou kultúrno-spoločenskou udalosťou roku 1969.

Vedeli ste, že v tom istom roku sa uskutočnil aj menej známy, pre niekoho úplne neznámy, hudobný festival Harlem Cultural Festival, nazývaný aj ako Black Woodstock? Určite nie, pretože ho nikdy nikto nevidel. Harlem Cultural Festival začínal súbežne s kultovým Leto3 resizeWoodstockom a prebiehal šesť po sebe idúcich víkendov vo vtedajšom Mount Morris Parku (aktuálne Marcus Gervey Park) na Manhattane. Myšlienkou Black Woodstocku bolo oslavovať afroamerickú hudbu, propagovať hrdosť a jednotu černochov po ťažkom období na konci šesťdesiatych rokov minulého storočia. Práve to boli roky, keď došlo k nepokojom vo Watts, smrti Martina Luthera Kinga (apríl 1968), Malcolma X (február 1965) a smrti mnohých obyčajných ľudí, vrátane Afroameričanov, počas vojne vo Vietname (1964 – 1975). Bezpečnosť tohto podujatia bola ponechaná na kontroverzných Black Panthers, no všetky koncerty prebehli pokojne a zúčastnilo sa ich približne 300 000 ľudí.

Film je režijným debutom amerického hudobníka, skladateľa, hudobného žurnalistu, bubeníka a frontmana hiphopovej kapely The Roots, Amir-Khlaib Thompsona, známejšieho pod jeho umeleckým menom Questlove. Snímka sa začína ako príbeh, reálny príbeh o harlemskej spoločnosti slovami: „V roku 1969, keď sa konal hudobný festival vo Woodstocku, o 100 míľ Leto2 resizeďalej prebiehal aj úplne iný hudobný festival. Na letnom Harlem Cultural Festival sa zúčastnilo viac ako 300 000 ľudí. A bol pre každého zadarmo. Festival bol síce nakrútený, no po skončení leta zostal 50 rokov v archíve. A odvtedy ho nikdy nikto nevidel. Až doteraz.“ Dokumentárny film Summer of Soul svojím podtitulom odkazuje na báseň a pieseň Gila Scott-Herona The Revolution Will Not Be Televised a populárny slogan hnutia Black Power v 60. rokoch v Spojených štátoch. Dokonale zachytáva túto prelomovú udalosť v afroamerickej histórii i kultúre. Reflektuje takmer všetky z vyššie spomenutých udalostí, ktorými si dobová harlemská spoločnosť prechádzala i stav, v ktorom sa nachádzala.

Questlove stavil na klasickú naráciu a formu charakteristickú pre dokumentárny film. A urobil naozaj dobre, pretože obsah a kontext jeho snímky je omnoho dôležitejší ako forma. Archívny materiál z roku 1969 Questlove zostrihal a spojil s aktuálnymi spomienkami umelcov, ktorí na Leto4 resizefestivale pred 50.rokmi vystúpili, ale aj bežných návštevníkov. Všetci sú posadení pred filmové plátno a vracajú sa v čase späť do minulosti, keď aj prostredníctvom tejto udalosti bojovali o svoje občianske práva. Práve Harlem Cultural Festival bol azda najdôležitejšou kultúrno-spoločenskou udalosťou, ktorý pomohol v černošskej komunite vytvoriť povedomie o ich právach a rovnosti.

V podstate všetky intrá k jednotlivým hudobným vystúpeniam boli koncipované tak, aby budovali politické povedomie. Ponúka odpovede na otázky o tom, kde sa afroamerická spoločnosť aktuálne nachádza, z čoho pramení ich aktuálne postavenie a kam by mali ako minoritná spoločnosť smerovať. Dokonale to opisujú jednotlivé vystúpenia. Nina Simone vysvetľuje, ako a prečo zložila pieseň o tom, aké je to byť Young, Gifted and Black. Ale aj rozhovory súvisiace s aktuálnymi spoločenskými udalosťami. Zatiaľ čo Američania pochádzajúci z majoritnej spoločnosti sú úplne očarení pristaním na Mesiaci, harlemčania poukazujú na to, ako mohli byť tieto financie prakticky využité na pomoc ľuďom na Zemi. Leto7 resizeQuestlove vytvára dokonalé kontrapunkty založené na elementárnych analógiách. Bravúrne tak využíva azda najjednoduchší filmový prostriedok a dodáva mu maximálnu výpovednú hodnotu.

Harlem Cutural Festival prepísal históriu harlemskej spoločnosti, pretože to bolo skutočne „leto, keď sa (Harlemčania) stali slobodnými“, keď „neger umiera a sú zrodení černosi“. Obsahuje doposiaľ nevidené vystúpenia svetoznámych hudobných legiend džezu, blues, soulu, gospelu či R’n‘b ako Stevie Wonder, Nina Simone, B. B. King, Mahalia Jackson, Hugh Masakela, The 5th Dimension Sly & The Family Stone, Gladys Knight & The Pips. Ba dokonca, na festivale vystúpila aj známa americká stand-up komička Moms Mabley. Práve tieto vystúpenia sú dôkazom sily, odhodlania, neskutočného talentu afroamerických umelcov, no najmä apelom po zmene, reforme a rovnosti.

Leto6 resizeSummer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised), USA, 2021
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Ahmir-Khalib Thompson