To posledné, čo chcel (The Last Thing He Wanted)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Chcel resizeAfroamerická režisérka Dee Rees, rodáčka z Naschville, nie je vo filme nováčikom, pred krimi drámou To posledné, čo chcel, nakrútila už tri celovečerné filmy a jeden televízny. Žánre ako politický thriller či kriminálna dráma sú veľmi vďačnou a obľúbenou témou a zrejme preto ju zlákala kniha Joan Didon, ktorú dala do scenáristickej i filmovej podoby. Vybrala si do hlavných úloh populárnych hercov ako Anne Hathaway, Ben Affleck, Rosie Perez a predovšetkým Willem Dafoe. Aj námet, aj herci boli veľkým prísľubom, ale snímka nemala veľký úspech ani na festivale Sundance. Kritizovali ju predovšetkým za scenár a myslím si, že nie neoprávnene.

Scenáristka, režisérka i producentka Dee Rees, okrem televíznych seriálov, nakrútila svoj celovečerný debut v roku 2011 pod názvom Priah. Potom nasledovali Boys on Film 9: Youth in Trouble, televízny film Bessie a Munbound, ktorý mal v roku 2017 veľký úspech a za adaptovaný scenár získala o rok Chcel9 resizeneskôr Academy Awards. No za snímku, o ktorej bude reč sa ceny zrejme nedočká. Inak táto Afroameričanka je zaujímavá osobnosť, hrdo sa hlási k lesbickej orientácii a v životopise má uvedenú ako manželku Sarah M. Broom, čo je mimoriadne sympatické. Škoda, že sa až tak veľmi sa zamotala do spletitého príbehu investigatívnej novinárky Eleny McMahon (Anne Hathaway). Predlohu nepoznám takže nemôžem porovnávať, ale predpokladám, je to však len špekulácia, že bola príliš košatá a Dee Rees, sa so spoluautorom Marcom Vallalabosom, v nej stratili a potom už bolo ťažko niečo korigovať pri nakrúcaní.

Expozícia je veľmi sľubná, známa mladá investigatívna novinárka Elena sa s kolegyňou Almou Guerrero (Rosie Perez) presúvajú niekde v džungli, gerilou totálne zdevastovanou krajnou, a zanechávajú za sebou obhorené telá a rozstrieľaných ľudí. Kamera Bobbyho Bukowského tú hrôzu dostatočne plasticky podčiarkne a príbehu počas celého filmu dodáva svojimi zábermi veľkú Chcel10 resizehodnovernosť. Je to ukážka, čo všetko dokáže vylepšiť kamera, keď dej pokrivkáva a je zmätočný! Po veľavravnom začiatku sa s Elenou, či Ellie, stretávame už v zrelom veku, je rozvedená a matkou dospievajúcej dcéry, ktorá je v internáte a udržiava s ňou väčšinou telefonický kontakt. Ellie však stále nedá pokoj situácia v Strednej Amerike, konkrétne v Kostarike a Nikaraguy, prosto v krajinách kde je všetko len nie pokoj a snaží sa odhaliť intervenciou americkej vlády v týchto nepokojných krajinách. Je presne o všetkom informovaná a kladie politikom nepríjemné otázky. Možno aj preto ju šéfredaktor fiktívnych novín The Atlantic Post v roku 1984 presunie na prezidentsku kampaň, keď sa volil na druhé volebné obdobie Ronald Reagan. Vôbec ju to nezaujíma, no keď zistí, že jej otec je vážne chorý, neváha ani minútu a z kampane vycúva. Stará sa o otca, ktorý matku pred rokmi z ničoho nič opustil, tá nedávno zomrela, Ellie má už len jeho. Lenže otecko (vynikajúco stvárnený Chcel2 resizeWillemom Dafoem) je dobrodruh, ktorý sa neštíti ničoho, keď ide o peniaze. Nahovorí dcéru, aby za neho uzavrela obchod, odletela s „tovarom“ do Kostariky, zinkasovala peniaze (ide o maličkosť milión!) a vrátila sa. No veci sa zvrtnú, jej novinársky čuch však vycíti sa tu rokuje o americkom obchode so zbraňami v Strednej Amerike, že všetko čo jej otec nahovoril bol podvod – obchoduje sa so zbraňami a platí v drogách, ostáva teda na vlastné riziko v krajine. Tu sa film úplne zlomí, začína byť nelogický. Keď Ellie vidí, čo je to za bandu, prečo sa nezvrtne a nevráti domov a potom spustí paľbu pomocou tlače, sa nedozvieme. Taká sveta skúsená osoba sa správa ako malé decko. Je síce možné, že veľa zdedila po oteckovi a dobrodružstvo je silnejšie ako zdravý rozum. Nemusím znovu zdôrazňovať, že tieto nekalé transakcie sa dejú v réžii americkej vlády a iných, všetko sa vyvíja s ich požehnaním. Odvážna reportérka sama nevie, či jej ide o peniaze alebo o príbeh, a s touto dilemou sa zmieta aj divák. Ellie navyše má zrejme ešte jedno životné prekliatie – zamiluje sa vždChcel7 resizey do nesprávneho muža. Tak je to aj v prípade jej „záchrancu“ vysokopostaveného vládneho funkcionára Treata Morrisona (Ben Affleck). Čo iné sa môže vykľuť z takejto zamotanej situácie, kde nikomu nemožno veriť, tajné služby všade majú svojich agentov a nikto nikdy nevie odkiaľ udrú – len pohroma.

Orientovať sa v deji je niekedy nad únosnosť, ale nakoniec sa to predsa len nejako utrasie. Najpozitívnejšie na filme sú herecké výkony, ktoré neprehľadný dej síce nezachránili, ale svojimi partami zaujali. Najmä Willem Dafoe v úlohe komplikovaného dobrodruha, pašeráka zbraní , ktorý svoju dcéru miluje, ale nie viac než vidinu peňazí. Anne Hathaway, ktorá mala vo filme najväčší priestor, sa svojej úlohy zhostila na dobrej úrovni a nechýbali ani vypäté emotívne pasáže. Ben Affleck sa zo začiatku len mihol a nepôsobil vôbec sympaticky, povedal by som, že až ľahostajne, nikomu nechýbal, ale na záver predsa len zohral kľúčovú rolu. No a sympaticky vyznela aj Rosie Perez ako kolegyňa i dobrá priateľka, ochotná Ellie vždy pomôcť.

Chcel3 resizeFilm To posledné, čo chcel je kriminálna dráma i politický thriller zároveň, námet je mimoriadne zaujímavý, ale pre zmätočne napísaný scenár sa jeho posolstvo minulo cieľom, ba dokonca celkom vytratilo. Rozdúchavanie nepokojov v rôznych krajinách, kvôli zbohatnutiu a nadvláde, je téma vo všeobecnosti stále aktuálna. A ako sa jednotlivec, snažiaci odhaliť tieto praktiky, stane štvanou zverou, je tiež nie námet na zahodenie. Dokonca by som povedala, že čím ďalej tým viac aktuálny. Na otázku, či je to boj veternými mlynmi alebo vopred prehratá bitka, film dá len jednu odpoveď a tá je tristná. Aj tá dôjde divákovi iba po dlhšom uvažovaní. A ruku na srde, koľko ľudí si dá tú námahu? Možno jedno percento. Aj preto je snímka napriek výborným hereckým výkonom, krásnej kamery a pôsobivej hudby, zahodenou šancou.

Chcel4 resizeTo posledné, čo chcel (The Last Thing He Wanted), USA, 2020
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Dee Rees
Predloha: Joan Didion (kniha)
Scenár: Dee Rees, Marco Villalobos
Kamera: Bobby Bukowski
Hudba: Tamar-Kali
Strih: Mako Kamitsuna
Zvuk: Paul Hsu
Scénografia: Inbal Weinberg, Olivia Peebles (set dekoratér)
Producenti: Cassian Elwes, Dee Rees
Hrajú: Anne Hathaway, Ben Affleck, Rosie Perez, Willem Dafoe, Edi Gathegi, Mel Rodriguez, Onata Aprile, Toby Jones, Carlos Leal, Julian Gamble, David Vadim, Laura Niemi, James Scully, Sewell Whitney, Yetta Gottesman, Millie Ruperto, Antonio Deleo
Distribúcia: Netflix