Slovenská kinematografia na prehliadke Kino na hranici

Kinonahranicilogo resizeUž v sobotu 27. apríla sa v hraničnom poľskom Cieszyne a Českom Těšíne začne 21. ročník prehliadky Kino nahranici. Okrem bohatého zastúpenia súčasnej slovenskej kinematografie je jedna z retrospektív venovaná slovenskému hercovi Milanovi Kňažkovi, ktorý sa podujatia zúčastní osobne. Svoje filmy na festivale uvedú aj dokumentarista Marek Kuboš a herec Martin Huba. O kultúre a spoločnosti bude diskutovať slovenský novinár Martin M. Šimečka.

Najpočetnejšie je na festivale každoročne zastúpená sekcia nových českých, poľských a slovenských filmov. Z hranej tvorby sa divákom predstavia slovenské diela Ostrým nožom Teodora Kuhna, Trhlina Petra Bebjaka, Punk je hned! Punkjehned resizeJuraja Šlauku, Pivnica Igora Vološina, ale aj koprodukčné snímky Jan Palach Roberta Sedláčka, Toman Ondřeja Trojana, Domestik Adama Sedláka, Chvilky Beaty Parkanovej, Teroristka Radka Bajgara, Milosť Jana Jakuba Kolského či Hovory s TGM Jakuba Červenku, ktorého projekcie sa osobne zúčastní predstaviteľ T. G. Masaryka, herec Martin Huba.

Dokumentárna tvorba poskytne obraz o rôznorodosti tém i prístupov. Uvedené budú filmy Dobrá smrť Tomáša Krupu, Niečo naviac režisérskej dvojice Palo Kadlečík a Martin Šenc, Okupácia 1968 očami piatich režisérov Evdokia Moskvina, Linda Dombrovszky, Maria Elisa Scheidt, Magda Szymków, Stephan Komandarev z krajín okupujúcich armád, cestopisné dokumenty Tieň jaguára Pavla Barabáša a Lada svetom – Na žiguli cez Himaláje Michala Fuliera. Podujatia sa osobne s filmom Posledný autoportrét zúčastní aj dokumentarista Marek Kuboš, čerstvý držiteľ ocenenia Slnko v sieti za Najlepší dokumentárny film. Diváci uvidia tiež krátkometrážne animované filmy Žltá Ivany Šebestovej, Monštrum Martina Snopeka, Fifi Fatale Márie Kralovič a dokumentárny projekt Spýtaj sa vašich 68 Barbory Berezňákovej.

Slovenské filmy sa premietnu aj v tematických sekciách. Cyklus Femme Fatale venovaný silným ženským hrdinkám Sedinnakonari resizeuvedie dva filmy Juraja Jakubiska. Jedným z nich je Sedím na konári a je mi dobre (1989) v hlavnej úlohe s Markétou Hrubešovou, ktorá vo filme stvárňuje židovské dievča Ester, druhým je historický film Bathory (2008) o Alžbete Báthoryovej v podaní Anny Friel. V sekcii filmov so zameraním na detského diváka bude uvedená rozprávka Čertovské pero (2018) Marka Najbrta a do retrospektívy českého režiséra a výtvarníka Jana Švankmajera je zaradený aj jeho celovečerný film Hmyz.

Z našich tvorcov organizátori prehliadky pripravili retrospektívu hercovi Milanovi Kňažkovi, ktorého filmografia je mimoriadne široká. Z nej vybrali filmy Rusalka (1977) Petra Weigla, Zánik samoty Berhof (1983) Jiřího Svobodu, Devět kruhů pekla (1987) Milana Muchnu, Dobří holuby se vracejí (1988) Dušana Kleina a televízny film z roku 2005 Rána z milosti Jiřího Svobodu. Zo sprievodných podujatí sa uskutoční debata pod názvom Kultura 1989 – 2019: bilance zisků a ztrát, na ktorej budú diskutovať Krzysztof Zanussi, György Varga, Petr Oslzlý a slovenský novinár Martin M. Šimečka. Prehliadka Kino na hranici potrvá do piatka 3. mája 2019.