Rodinný priateľ (Taliansko/Francúzsko 2006)

Rodinny-priatelL´amico di famiglia
Dráma, 102 minút
Scenár a réžia: Paolo Sorrentino. Kamera: Luca Bigazzi. Strih: Giogiò Franchini. Hudba: Teho Teardo. Hrajú: Giacomo Rizzo, Liliana Bernacciano, Fabrizio Bentivoglio, Alina Nedelea, Gigi Angelillo, Laura Chiatti, Marco Giallini, Valentina Lodovini, Giorgio Colangeli, Barbara Valmorin, Luisa De Santis, Fabio Grossi, Emilio De Marchi, Lorenzo Gioielli, Pallavolo Aprila, Roberta Fiorentini, Clara Bindi, Barbara Scoppa, Antonella Salvucci, Nicola Giuliano a ďalší.
Slovenská premiéra: 19. júla 2018
Geremia de Geremei (Giacomo Rizzo) je starý, škaredý, ale bohatý úžerník. Jeho vzťah k peniazom je priam chorobný. Požičiava ich nešťastníkom, ktorí to potrebujú, a potom ich s vysokými úrokmi kruto, cynicky a s ironickou úlisnosťou vymáha späť. Moc, ktorú má nad svojimi obeťami, mu však neprináša šťastie, po ktorom tak túži. Cíti sa osamelý, a navyše jeho matka, upútaná na lôžko, nie je nikdy spokojná s jeho výsledkami. Ešteže je tu Gino (Fabrizio Bentivoglio), ktorý sa štylizuje ako kovboj a sem-tam s ním Geremia chodí na ryby. Jedného dňa mu Gino privedie ako novú obeť Saveria De Lucu (Gigi Angelillo), ktorý si chce požičať, aby mohol zaplatiť svadbu svojej dcéry. Rosalba (Laura Chiatti) je krásna, ale nie naivná, a zdá sa, že Geremia si s ňou bude rozumieť ako pravý rodinný priateľ... Groteskne štylizovaný film nakrútený s veľkým dôrazom na estetickú stránku bol síce len treťou snímkou Paola Sorrentina, ale už po druhý raz sa mu podarilo dostať sa do súťaže v Cannes. Postavu úžerníka Geremiu s pozoruhodným zmyslom pre autorov zámer stvárnil Giacomo Rizzo, rodák z Neapola, ktorý sa venuje najmä divadlu.