ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Vlk z Královských Vinohrad

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Volk resizeKeby sa režisér Jan Němec narodil o pár desaťročí neskôr, možno by z neho bol úspešný youtuber, mapujúci s chuťou a rozmachom sám seba, svoj život vo všedných i nevšedných chvíľach. Po návrate z emigrácie sa celá plejáda jeho filmov vzťahuje k tej minulosti, o ktorej hovoril rád, s neutíchajúcim gustom  provokatívneho bonvivána, milujúceho pekné dievčatá, dobré víno a nablýskané autá.

Nezapiera, aj keď jeho spovede sprevádza čosi z exhibicionizujúcej melanchólie a rozmarného zmaru. Je predovšetkým postavou minulosti, odmietajúcou  zložiť kameru a hlavu do lona plazivej únavy odzbrojujúcej staroby. Vlk2 resizeTá síce „není pro sraby", ako to raz trefne poznamenala Vlasta Chramostová, ale má svoju vlastnú účtovnícku agendu. Srdce enfant terrible tepe, aj keď stráca dych a vlastne miestami aj mieru súdnosti. Sťažoval si tvorivo, s iróniou a gustom.

V úvode filmu Vlk z Královských Vinohrad, tejto para archívnej koláže, sa k nám prehovára prvé alter ego režiséra, Karel Roden. Je ako vždy prekvapujúco zaujímavý, migruje do akejkoľvek postavy, od Jana Saudka až po Jana Masaryka a nakoniec aj Jana Němca. Zbierka jeho „janov“ sa iste po nejakej dobe stane vďačnou témou diplomoviek a dizertačiek, ktoré možno dokážu pomenovať štýl jeho herectva. Význam  Vlk3 resizeRodenových chameleónskych premien je na pochode k panteónu tých najväčších a najslávnejších.  Druhým Janom je Jiří Mádl. Jeho postava má čosi z ohľaduplnosti aktívneho štatistu, plniaceho pokyny režiséra. V závere ich otvorene priznáva, keď oddane pojedá z taniera rybu. Je to len hra a chápeme to všetci.

Němec sa vracia do Cannes v roku 1968, keď sa vtedajší velitelia filmu rozhodli vložiť do najprestížnejšieho zápolenia hneď tri perly, Formanov film Hoří má panenko, Menzlovo Rozmarné léto a Němcov film O slavnosti a hostech. Němec dorazil s redaktorom Mladého světa na striebornom kabriolete. Vlk6 resize„Pijte, dovádějte a dělejte rozruch! „ znel príkaz vrchnosti. Všetko pre slávu socialistickej kinematografie. Konto na neobmedzené výdavky bolo otvorené. Úspechom si boli takmer istí. Riaditeľ Filmexportu Láďa K. doviezol na oslavy konzervy s frankurtskými párkami, slivovicu a basy piva. Za chvíľu sa však začali neočakávané pohyby. Namiesto premietania sa začalo schôdzovať. Jean Luc Godard reže nožom filmové plátno a festivalu je koniec. Triumf sa nekonal. Podnikavá dvojica, frustrovaný režisér a naštvaný  riaditeľ sa šábla pri predaji luxusného tovaru a dohodla sa na likvidácii prebytkov s majiteľovi  jachty a distribútorovi pornofilmov v jednej osobe.

Vlk8 resizeNávrat do Prahy bol tristný a kamera na filmovanie invázie pripravená. Němec nakrútený materiál osobne odviezol do rakúskej televízie a snažil sa vypadnúť. Z lietadla ho vylovia ešte v Ruzyni aj so scenárom Premeny podľa Franza Kafku. Výsluch, či diskusia o Kafkovi s policajtom, ktorému vysvetľuje, že dlho pred VOSR autor popísal zahnívajúcu buržoáziu, je neuveriteľná len pre vybrané mladšie ročníky. Cesta do slobody je otvorená. Z Francúzska mieri do Ameriky a presviedča Ivanu Trumpovú o svojej tvorivej veľkosti, ale doláre jej miliónového manžela sa nekonajú. Na schôdzku mu prinesie Doníkovú knihu, Vlk9 resizevlastnoručne podpísanú, podporenú milým úsmevom. A tak si Němec, skvelý režisér v úbohej roli, chvíľu zarába nakrúcaním svadobných videí. Učí na filmovej škole a žije ako sa dá. Vracia sa do slobody, medzi svojich, ale do iného času. Pritom sa vôbec nezmenil. Rozpráva nadľahčene a s humorom o neradostnom, tie najväčšie talenty 60. rokov, okrem Miloša Formana, nikdy nedosiahli to, čo si zaslúžili. Dostali to, čo si za výnimočné filmy´nezaslúžili. Doposiaľ ostáva holým faktom, že z celého československého, ale i českého a slovenského filmu je v zahraničí rozoznateľná jediná kapitola. Tá, ktorú títo režiséri tvorili a ktorá ich všetkých nadlho prežije. Žili svoju Vlk5 resizedobu tvorivo a s nadšením. Teda až do augustového prelomu.    

Film samotný je skôr akýmsi provizórnym a improvizujúcim zápisom, obrazovým komentárom k rozprávaniu režiséra. Nevyhovuje žiadnym podmienkam filmového príbehu a jeho realizácii. Ide po svojom a spôsobom, ktorý režisér ctí a cíti. Presne v štýle Formanovho sebavedomého vyhlásenia: „Když se mi to líbí, tak ať to tam je!“ Němcov film je v istom zmysle rozlúčkou s výnimočnou érou československého filmu 60.rokov, jeho neopakovateľnými osobnosťami a jedinečnými filmami. Aj Vlk7 resizekeby bol autorom len jedného filmu, ktorý na festivale v Cannes Francúzi tak pohŕdavo zatušovali, slávneho O slavnosti a hostech, miesto na filmovom parnase by mal stopercentne isté. „Ve scénaři filmu O slavnosti a hostech se spojil Němcův razantní odpor ke společenskému zlu s Esteřinou (pozn. Krumbachovou, spoluautorkou scenára) elegantní jedovatostí a výtvarným smyslem, takže vznikl jeden z nejvzávažnějších snímků nové vlny, a Němec tu dospěl ke zcela výraznému, teoreticky zdůvodněnému stylu, který je přímým protikladem stylu formanovského", píše vo svojej knihe Všichni bystří mladí muži a ženy Josef Škvorecký. Odvtedy kritici vyzerajú a prorokujú nové vlny často a úplne zbytočne.

Vlk10 resizeVlk z Královských Vinohrad, Česko, Francúzsko, Slovensko, 2016
Dĺžka: 68 minút
Scenár a réžia: Jan Němec
Kamera: Jiří Maxa
Strih: Josef Krajbich
Hrajú: Jiří Mádl, Karel Roden, Martin Pechlát, Tatiana Pauhofová, Gabriela Míčová, Markéta Janoušková, Jiří Menzel, Jiří Bartoška a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 20. apríla 2017
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark