Stáť pevne (Rester vertical)

Stat resizeVnútorný obraz človeka spojený s meditáciou, ale aj tvorivá kríza scenáristu predstavuje najnovšie dielo režiséra Alaina Guiraudieho Stáť pevne, ktorý je v súčasnosti najvýraznejším predstaviteľom LGBT filmu. Medzi jeho najznámejšie dielo patrí Neznámy od jazera (2013) a tri roky neskôr sa postaral o rozruch filmom Stáť pevne, ktorý je považovaný za najkontroverznejšiu snímku, s pokusom prelomiť sexuálne tabu.

Dlhé zábery na krásnu prírodu, kopce, lúky, spojenie človeka s prírodou. Aj toto je jeden z motívov filmu. Príroda, rovná sa život, život, rovná sa živočíšnosť. A tu sa možno celkom nečakane dostávame do zvláštneho sveta Stat2 resizescenáristu Léa (Damien Bonnard), ktorý cestuje len s ruksakom na chrbte. Nevieme nič o jeho minulosti, ani konkrétny dôvod prečo sa rozhodol odísť a žiť život pustovníka. Sledujeme len jeho cestu naprieč francúzskym vidiekom a mestom. Tvári sa, že pracuje na svojom najnovšom scenári, teda aspoň to tvrdí svojmu šéfovi a aj napriek tomu si stále od neho pýta zálohy. Ten však ani netuší, že Léo ma celkom iné starosti. Zoznamuje sa s pastierkou Marie, jej dvoma synmi  a čudáckym slizkým otcom. Medzi Léom a Marie dochádza k intímnemu zblíženiu, a to až k takému, že sa im narodí dieťa. A tak sa Léo rozhodne ostať u nich, pomáhať so statkom a Stat3 resizepokračovať v jeho pýtaní finančných  záloh od producenta. To by bolo ešte všetko v poriadku, pokiaľ by náš scenárista nechodil za jedným mladíkom, ku ktorému choval isté sympatie. Tie sa dali vyčítať už len z rozhovoru a práve tu u divákov nastáva otáznik.

A tých pribúda čoraz viac. Nič nie je vysvetlené, príbehové línie si žijú vlastným životom a my sme naozaj len tými divákmi. Nezdieľame žiadne emócie s postavami, a tak nás Léove činy nijak zvlášť nezasahujú. A tu je jeden z otáznikov, ktorý behal Stat4 resizepo rozume určite mnohým divákom: Prečo? Prečo konal, tak ako konal? Čo ho k tomu viedlo? No odpovede na tieto otázky sa nedozvieme. A to je aj jeden z hlavných motívov. Avšak film nás obohatí aj o niekoľko zážitkov, ktoré by sme určite nečakali. Našu predstavivosť istotne nenechá pracovať pri sexuálnych scénach, ktoré nás tvorca na sto percent nechá sledovať, podobne je to aj s veľmi naturalistickým pôrodom. Pre mnohých divákov bude tento film určite hlavne o pochybnostiach a sexuálnych zážitkoch hlavného hrdinu. Je pravda, že toto je aj jedným z pilierov, na ktorých si Stáť pevne zakladá, viď dvojzmysel názvu filmu. Na druhej strane je však plno Stat5 resizespomínaných alegórií a symboliky. Symboliky, ktorá sa v mnohých prípadoch zložito číta, ešte ťažšie, pokiaľ ste predtým nevideli žiadny film od Guiraudieho.

Nečitateľnosť filmu možno súvisí s postavou Léa, ktorému je veľmi ťažké dostať sa „pod kožu“. Aj napriek všetkým tragédiám, ktoré sa mu stali si akosi nevieme vybudovať k nemu vzťah.  Ďalším faktorom je určite aj samotné spracovanie filmu. Rozvinutých má niekoľko tém, ktorým sa len povrchovo venuje. Možno stačilo vytiahnuť len jednu, ktorej by sa venoval hlbšie a film by tak dostal čitateľnejšiu podobu.

Stat6 resizeA možno naozaj netreba nad tým hlboko premýšľať, pretože, ako som už spomínala, život sa rovná živočíšnosť v zmysle sexuality. Že by tým dôležitým posolstvom filmu bola len ľudská sexualita? Pretože tá mi z toho vychádza ako jediná, ktorá bola v určitom zmysle priamočiara. Možno tiež v mnohých prípadoch nebola tak celkom čitateľná, no ako jediná nebola zahalená akýmsi tajomstvom. Kamera nás presne vtiahla do deja a bez akéhokoľvek skrývania nám poskytla pohľad do najintímnejších chvíľ dvoch postáv. Takže otázky typu prečo, mi v týchto scénach neprišli na myseľ. Režisér Alain Guiraudie sa otvorene hlása k homosexualite a už od 90. rokov ju vo svojich filmoch aj hrdo tematizuje.

Stat7 resizeStáť pevne (Rester vertical / Staying Vertical) Francúzsko, 2016
Dĺžka: 98 minút
Scenár a réžia: Alain Guiraudie
Kamera: Claire Mathon
Strih: Jean-Christophe Hym
Hrajú: Damien Bonnard, India Hair, Raphaël Thiéry, Christian Bouillette, Basile Meilleurat, Laure Calamy, Sébastien Novac, Baptiste Roques, Adrien Marsal, Tangi Belbeoc'h, Jakez André, Mathieu Milella a ďalší
Premiéra v SR: 20. apríla 2017