ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

T2 Trainspotting

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Trans resizeDo kín prichádza pokračovanie jedného z najkultovejších filmov 90. rokov. Trainspotting ovplyvnil celú jednu generáciu a z režiséra Dannyho Boyla spravil režisérsku superstar. Pokračovanie T2 Trainpotting preto vyvolávalo množstvo otázok ohľadom parazitovania na pôvodnom diele, svojej potrebnosti a tak ďalej.

Tvorcovia akoby pokračovali v pretrvávajúcom a kritikmi nenávidenom trende remakov, sequelov a spin-offov, ktoré v mainstreame etabloval George Lucas so svojimi Hviezdnymi vojnami. V dnešnej kinematografii však len ťažko nájdeme Trans11 resizena túto prácu niekoho povolanejšieho, ako je práve Danny Boyle. Ten totižto patrí medzi kľúčové postavy postmodernizmu.

Vo filme tak opäť sledujeme Rentona, Begbieho, Simona a Spuda. Životné osudy týchto postáv sa vyvíjali prekvapivo podobne. Všetci skončili ako stroskotanci živoriaci na okraji spoločnosti. Renton sa do Edinburghu vracia potom, čo mu stroskotal vzťah a prišiel o byt aj o prácu. Begbie je kvôli svojim výbuchom hnevu ešte stále vo väzení. Simon, prostredníctvom svojej bulharskej priateľky a prostitútky v jednom, vydiera bohatých mužov a udržiava pri živote zanedbanú krčmu. Spuda opustila celá rodina, vrátil sa k užívaniu drog a jeho zlý psychický stav dospeje až do takého Trans9 resizebodu, že sa rozhodne spáchať samovraždu. Všetko však zmení práve Rentonov príchod, plán na obnovu rozpadnutej krčmy a tiež Begbieho útek z väzenia.

Hneď prvé ohlasy vytýkajú Boylovi prehnanú nostalgiu a systematické „vykrádanie“ prvej časti. Tento pohľad je,samozrejme, v mnohom oprávnený. Diváci, pre ktorých bol Trainspotting originálnym zjavením a generačnou výpoveďou, možno budú pociťovať mierne sklamanie. Možno čakali nejaké samostatnejšie dielo, ktoré by sa tak striktne nepridržiavalo Trans10 resizesvojho predchodcu. Osobne si však myslím, že je omnoho podnetnejšie zamýšľať sa nad novým Trainspottingom ako nad akýmsi filmom o filme. Snímka reflektuje predchádzajúce osudy postáv, a to na všetkých úrovniach. Spud spisuje príbehy, ktoré sme mohli vidieť v jednotke a stáva sa tak akýmsi „alteregom“ Irvinga Welscha. Súčasne tiež oboznamuje divákov s predchádzajúcimi udalosťami. Spomínajú aj ostatné postavy, hoc osobne si vôbec nemyslím, že by išlo o nostalgické spomienky. Smrť dieťaťa, kamaráta, zničené životy, absencia akýchkoľvek istôt, drogová závislosť… Všetci si uvedomujú, že sú trosky a preto si nemyslím, že je slovo nostalgia namieste.

Podobný je aj príbeh. Ten však nevyplýva z ľubovôle tvorcov Trans3 resize(teda, samozrejme, vyplýva, ale…), ale z toho, že postavy zostali v podstate rovnakými troskami a navyše sú oboznámené s predchádzajúcimi udalosťami, a tak sa rozhodnú inšpirovať. Begbie je stále ten istý hajzel, ktorého sa treba zbaviť, Spud je dobrák, Simon dôveruje svojim nepríliš čestným kamarátom a Renton sa snaží zo všetkého niečo vytĺcť. Koniec koncov to inak dopadnúť ani nemohlo a navyše nás história už viackrát presvedčila o svojej cyklickosti.

Odkazy na jednotku prebiehajú aj vo forme štýlu. Nielenže tu sledujeme časté pomrknutia na diváka, napríklad v podobe záberu na záchod, spomienkových flashbackov samotných Trans5 resizepostáv, veľmi podobného soundtracku a podobne komponovaných scén, ale Boyle tu dokonca premieta zábery z prvej časti na stenu, čím vytvára súvislosti medzi oboma filmami. Snímka je teda štylisticky podobne dynamická a nekompromisná ako prvá časť a navyše získava ešte ďalšiu meta-rovinu.

Všetko toto má za cieľ reflektovať vývoj spoločenskej situácie v krajine a už spomínaný tragický vývoj našich štyroch hrdinov. Trans7 resizePreč sú ošarpané squaty, posprejované budovy, špina na uliciach, všadeprítomné potýčky a „životný štýl“ 90. rokov. Škótsko je v Európskej Únii a udržiava si tvár prosperujúcej krajiny. To, čo bolo v 90. rokoch v podstate epidémiou, už dnes živorí len niekde na okraji spoločnosti. Netýka sa to len našich hrdinov, ale aj iných vylúčených a zabudnutých skupín obyvateľstva. Doba, ktorú zobrazovala prvá časť, je skrátka nenávratne preč a rozhodne je to tak dobre. V istom zmysle je tak nový Trainspotting pravým opakom nostalgie.


Trans6 resizeT2 Trainspotting, Velká Británie, 2017
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Danny Boyle
Scenár: John Hodge  podľa knihy Irvine Welsha
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hrajú: Ewan McGregor, Jonny Lee Miller, Robert Carlyle, Ewen Bremner, Kelly Macdonald, Anjela Nedyalkova, Shirley Henderson, Irvine Welsh, Simon Weir, Steven Robertson, Gordon Kennedy, Kevin McKidd (a.z.), Amy Manson, Pauline Lynch, Tereza Dušková, Logan Gillies, Ben Skelton, Aiden Haggarty, Daniel Smith, Elijah Wolf, John Kazek, Charlie
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 16.februára 2017
Foto: Itafilm

Share/Save/Bookmark