Januárové číslo časopisu Film.sk

Obalkajanuar2017 resizeDo nového roka vstupuje mesačník Film.sk s hodnotnou analýzou slovenskej kinematografie v oblasti hraného, dokumentárneho i animovaného filmu v uplynulom roku. Upozorňuje aj na januárové slovenské novinky, celovečerný hraný film Všetko alebo nič režisérky Marty Ferencovej i minoritný slovenský celovečerný animovaný film LichožrútiGaliny Miklínovej.

Animovaná tvorba je aj predmetom rozhovoru s Vandou Raýmanovou, ktorej seriál Drobci v decembri odpremiérovala verejnoprávna televízia. Režisérka sa venuje animovanej tvorbe pre deti a skúsenosti má aj s knižnou ilustráciou. V rozhovore spomína pozadie vzniku seriálu Drobci, hovorí o potrebe rôznorodosti v oblasti televíznej večerníčkovej tvorby, o reflexii animovaného filmu všeobecne, o hľadaní tém pre animované filmy i o svojom pôsobení na bratislavskej VŠMU. V januári sa na plátna kín dostane slovenský koprodukčný celovečerný animovaný film Lichožrúti, ktorého postavičky sa živia ponožkami. Informuje o ňom slovami režisérky Galiny Miklínovej v rubrike Novinky. Premiéru tento mesiac bude mať aj film Všetko alebo nič, nakrútený podľa rovnomennej knižnej predlohy Evity Urbaníkovej. Nakrúcanie tejto romantickej komédie o dvoch tridsiatničkach, nerozlučných kamarátkach, ktoré túžia po láske, približuje režisérka a scenáristka Marta Ferencová. O očakávaných slovenských a zahraničných novinkách počas prvého polroka v slovenských kinách komplexne informuje rubrika Premiéry 2017.

Rubrika Téma približuje súčasnú situáciu slovenských kín, ktoré prešli digitalizáciou. Zvýšila sa kvalita projekcie, no prevádzkovatelia by sa mali snažiť aj o celkový divácky komfort. Téma sa zaoberá nielen efektom, ktorý digitalizácia priniesla, ale otvára aj otázku modernizácie kín a približuje možnosti, aké v tejto oblasti ponúka Audiovizuálny fond. Aktuálne predstavuje edičné aktivity Slovenského filmového ústavu v oblasti knižnej produkcie i DVD a blu-ray nosičov a vracia sa aj k minuloročným zahraničným podujatiam, ktoré súviseli s prezentáciou slovenskej kinematografie počas slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie.

Recenzie tentoraz hodnotia tri zahraničné tituly. Jedným z nich je najnovší film Jima Jarmuscha Paterson, ktorý vzdáva hold tichej sile poézie, skrytej v nenápadných veciach a obyčajných ľuďoch. Recenzujeme aj nový film Marca Bellocchia, popredného režiséra súčasnej talianskej kinematografie. V jeho snímke Sladké sny sa mieša krehký osobný príbeh človeka s reálnymi udalosťami, prostredníctvom ktorých sa spoveď jednotlivca mení na dobovú spoločenskú výpoveď. Rubriku recenzií uzatvára reflexia filmu Smrť v Sarajeve bosnianskeho oscarového režiséra Danisa Tanovića. Predostiera v ňom bravúru fresky posledného storočia, skomprimovanú do dômyselnej jednoty miesta a času. V Ohlasoch reflektujeme dokumentárny seriál Prvá o ženských priekopníčkach v rôznych oblastiach spoločenského života a Profil je venovaný strihačovi Alfrédovi Benčičovi, ktorý spolupracoval s Dušanom Hanákom, Elom Havettom, Jurajom Jakubiskom, Dušanom Trančíkom a ďalšími významnými režisérmi.

Vysokú výpovednú hodnotu má každoročne v januárovom čísle séria analytických textov, hodnotiacich minuloročnú slovenskú tvorbu v oblasti hraného, dokumentárneho a animovaného filmu. Podľa filmovej teoretičky Jany Dudkovej sme sa na poli hraného filmu nedočkali výrazných prekvapení. Filmový teoretik Marek Urban sa v analýze dokumentárneho filmu pokúša nájsť odpoveď na otázku, čím minuloročné dokumenty rozširujú našu skúsenosť s filmom ako umeleckým druhom. Vlaňajšiu animovanú tvorbu hodnotí filmová publicistka Eva Šošková, ktorá pripomína, že minulý rok nepriniesol slovenskej animácii žiadne veľké čísla, témy, ani technické výzvy, no do distribúcie sa dostalo niekoľko krátkych animovaných filmov a premiéru mal i televízny seriál Drobci.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú režisérka, dramatička a teatrologička Anna Grusková, producentka Lívia Filusová a režisérka Alena Čermáková. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy na svojich „favoritov“ upozorňuje výtvarník František Demeter a v rubrike Myslím si vlaňajší kalendárny rok v našej kinematografii bilancuje filmový publicista Jaroslav Hochel.