V Kine Lumière krátke študentské filmy

izolaciamariarumanova resizeV stredu 21. decembra je deň zimného slnovratu. Ide o najkratší deň v roku, ktorý je symbolicky vyhlásený za Svetový deň krátkeho filmu. Pri tejto príležitosti sa v bratislavskom Kine Lumière koná prehliadka The Shortest Day, venovaná propagácii krátkometrážnej tvorby. Pásmo krátkych slovenských študentských filmov sa premietne o 20.20 hod.

Podujatie vzniklo v roku 2011 vo Francúzsku a odvtedy sa rozšírilo do celého sveta. V  Kine Lumière sa v hodinovom bloku tento rok predstaví sedem úspešných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, ktoré zaujmú kreatívnym spracovaním, originálnymi témami i využitím rôznych techník. V trojici hraných filmov figuruje Chronos (2015) režiséra Martina Kazimíra, odohrávajúci sa v tajomnej hotelovej izbe, kde čas plynie dozadu. Snímka získala hlavnú cenu pre krátky film na Medzinárodnom festivale sci-fi filmov The Philip K. Dick. Premietne sa aj Zelená vlna (2014) Martiny Buchelovej s príbehom prepracovanej ženy žijúcej osamote s malým synom a otcom na dôchodku, ktorá neustále bojuje s každodennými problémami, až kým nad ňou nevyhrá fantázia. Režisérka sa s filmom minulý rok zúčastnila programu Future Frames na MFF Karlove Vary, určeného pre vybraných mladých nádejných filmárov. Oba filmy doplní hraný experimentálny film Alter (2013) od Bruna Osifa s podtitulom „myšlienka trojfázovej metamorfózy, ktorú muž podstupuje v úsilí stať sa nadčlovekom“.

Kolekcia obsahuje tri animované filmy. Príbeh o láske Biely les (2014) od Marty Prokopovej, Kovbojsko (2015) o rossopapaveromartinsmatana resizespravodlivosti na Divokom Západe od Dávida Štumpfa a úspešný film Rosso Papavero (2014) Martina Smatanu, uvedený v súťažnej sekcii Generation Kplus na Berlinale 2015. Hovorí o malom chlapcovi s hlavou plnou fantázie, ktorý sa počas jednej hviezdnej noci stane svedkom snového cirkusového predstavenia. Súčasťou výberu je aj krátky dokumentárny film Izolácia (2013) režisérky Márie Rumanovej, ktorej celovečerný dokumentárny debut Hotel Úsvit (2016) mal len nedávno premiéru na prestížnom Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Amsterdam (IDFA). Režisérkin školský film Izolácia sa ponára do problematiky dobrovoľnej i nedobrovoľnej izolácie človeka od človeka, hľadá jej príčiny a opodstatnenie v dnešnej dobe.

Slovenské krátke filmy budú 21. decembra uvedené na rovnakom podujatí aj v srbskom Belehrade. Dve pásma slovenských animovaných filmov Virvar sa premietnu popri súťažnej sekcii srbských „kraťasov“ i krátkych filmov nominovaných na cenu Európskej filmovej akadémie v roku 2016. Veľký Virvar uvedie snímky pre dospelých V kocke (r. Michal Struss), tWINs (r. Peter Budinský), Nina (r. Veronika Obertová, Michaela Čopíková), Pandy (r. Matúš Vizár), Hra (r. Joanna Koźuch), Nazdravíčko! (r. Ivana Zajacová), Štyri (r. Ivana Šebestová), O ponožkách a láske (r. Michaela Čopíková), Posledný autobus (r. Martin Snopek) a Kamene (r. Katarína Kerekesová), Malý Virvar predstaví filmy pre deti ako Dvojhlasná invencia a-mol a Keď nie, tak nie (r. Vladimír Král), Kto je tam? (r. Vanda Raýmanová), Viliam (r. Veronika Obertová), Chyťte ho! (r. Boris Šima), Ekomorfóza (r. František Jurišič) a Pik a Nik (r. Martin Snopek). Prehliadka The Shortest Day v Belehrade sa uskutoční na viacerých miestach zároveň, diváci uvidia filmy v kine Fontana, v belehradskom kultúrnom centre a v rôznych verejných priestoroch, napríklad vo vybraných prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy. Vďaka pásmu Malý Virvar sa v srbskej verzii projektu The Shortest Day po prvýkrát uvádzajú aj filmy pre najmenších divákov.

Podujatie The Shortest Day v Bratislave organizuje Slovenský filmový ústav (SFÚ) v úzkej spolupráci s Vysokou školou múzických umení (VŠMU). Rovnomenné podujatie v Belehrade organizuje srbská spoločnosť Filmkultura zameraná na vzdelávanie o audiovizuálnej kultúre a umení.