Medzinárodný filmový festival Etnofilm Čadca 2016

Etnofilmlogo resizeV dňoch 18. – 21. októbra 2016 sa uskutočnil v Dome kultúry v Čadci 19. ročník Medzinárodného filmového festivaluEtnofilm Čadca, ktorého hlavnými organizátormi sú Žilinský samosprávny kraj, Kysucké kultúrne stredisko v Čadci a Mesto Čadca.

Etnofilm je najstarším filmovým festivalom na Slovensku, ktorého história sa píše už od roku 1980. Jeho bienálový charakter ponúka širokej i odbornej verejnosti  jedinečnú možnosť vzhliadnuť najnovšiu filmovú tvorbu od režisérov z celého sveta. V tomto roku sa do MFF Etnofilm Čadca prihlásil historicky rekordný počet filmov: spolu 145 z 28 krajín EtnofilmCadsa resizecelého sveta. Na základe rozhodnutia výberovej poroty do hlavnej súťaže postúpilo 40 filmov zo 16 krajín sveta: Belgicko, Brazília, Česká republika, Čína, Holandsko, Chorvátsko, Maďarsko, Nemecko, Peru, Poľsko, Rumunsko, Slovensko, Srbsko, Španielsko, Taliansko a USA. Zlatého Turoňa – Grand prix 19. Etnofilmu u Čadca 2016 získal taliansky režisér Renato Morelli za film Sväté hlasy, za pôsobivé zobrazenie Veľkonočného piesňového rituálu Sardínie.

V rámci prvého oficiálneho večera festivalu konala vernisáž výstavy Maľované fotoaparátom – Výber z tvorby Igora Grossmanna, počas ktorej si návštevníci mohli pozrieť fotografie jedinečného slovenského fotografa pochádzajúce zo súkromnej zbierky jeho rodiny. Kurátorkou výstavy bola Daša Ferklová zo Slovenského národného múzea v Martine. Vernisáž pokračovala premietaním filmu od režiséra Mareka Urbana Igor Grossmann.

V rámci festivalového týždňa boli pripravené  rôzne sprievodné  podujatia. Etnofilm pre školy, počas ktorého si mohli študenti z Čadce pozrieť dokumentárne filmové projekcie. V Dome kultúry v Čadci bola sprístupnená výstava monografií z regiónu Kysúc a v Kysuckej knižnici v Čadci si návštevníci mohli pozrieť výstavu fotografií študentov Katedry etnológie a folkloristiky FF UKF v Nitre – Zo študenta výskumník. Tí, ktorí mali záujem priučiť sa práci s kamerou a fotoaparátom, mohli navštíviť workshop režisérky a kameramanky Terézie Križkovej.

O cenách  rozhodla medzinárodná porota v zložení: predseda poroty –Ilja Ruppeldt, režisér a scenárista dokumentárnych filmov Nový Zéland, Dr. hab. Jadwiga Glowa - Hučková - prednášajúca v Inštitúte audiovizuálnych umení Jagelonskej univerzity v Krakove, kde sa zaoberá stredoeurópskym dokumentárnym filmom, ako aj českým a slovenským hraným filmom, Pavel Popelka – etnograf, hudobník, fotograf, filmár a publicista z ČR, Daniel Luther -  etnológ, vedecký pracovník Ústavu etnológie Slovenskej akadémie vied v Bratislave a Saša Srećković – etnograf a kurátor Etnografického múzea v Belehrade, Srbsko.

Organizátori udelili in memoriam Pamätný list Štefanovi Vraštiakov za mimoriadny prínos k vzniku a dlhoročnú odbornú spoluprácu pri realizácii Etnofilm  Čadca. Štefan Vraštiak, jeden zo zakladateľov festivalu, bol významnou osobnosťou filmového sveta a jeho prínos do kinematografie zostane navždy zapísaný do histórie slovenského filmu. Jeho pamiatku si prítomní uctili minútou ticha. Ocenenie prevzal syn Peter Vraštiak spolu s rodinou.

Prinášame zoznam ocenených:

Zlatý Turoň – Grand Prix
Sväté hlasy / Sacred Voices, Taliansko. r. Renato Morelli