Prehliadka slovenského filmu v Brazílii

Posterlogo 2V dňoch od 6. októbra 2. novembra 2016 mieri slovenský film do Brazílie. V rámci rozsiahlej putovnej prehliadky Slovak Visual – Mostra do Cinema Eslovaco budú mať brazílski diváci jedinečnú príležitosť zoznámiť sa s významnými dielami archívnej, ako aj súčasnej slovenskej audiovizuálnej tvorby a navyše aj naživo sa stretnúť s profesionálmi pôsobiacimi v oblasti slovenskej audiovízie.

Prehliadka odštartuje v meste Rio de Janeiro (7. – 13. 10.) odkiaľ bude pokračovať do Cabo Frio (14.- 15. 10.), hlavného mesta Brazília (12.- 14. 10.), Florianopolisu (21.- 23. 10.), Porto Alegre (28.- 30. 10.) a Sao Paula (1. - 2. 10.).  Program  sa skladá z 5 archívnych celovečerných titulov, 5 súčasných celovečerných titulov, 10 krátkych filmov a z večerného programu slovenských hudobných videoklipov. Otvorenia prehliadky v Rio de Janiero a následne premietania v Cabo Frio sa zúčastní aj slovenský režisér a producent Peter Kerekes, ktorý uvedie svoj film 66 sezón a po premietaní bude diskutovať s divákmi. Zámerom organizátorov je predstaviť brazílskym divákom základné špecifiká a individualitu slovenskej kinematografie, ktorá je v daných končinách takmer úplne neznáma.

Vtackoviav resizePrehliadku organizuje slovenská distribučná spoločnosť Filmtopia v spolupráci s Veľvyslanectvom Slovenskej republiky v Brazílii a Slovenským filmovým ústavom, ktorý do programu poskytol päť dlhometrážnych a päť krátkometrážnych archívnych filmov. Program pozostáva z dvoch základných častí, pričom prvá je zameraná na filmy československej novej vlny a druhá ponúkne výber súčasnej slovenskej kinematografie. Zmyslom takto vytvoreného kurátorského výberu je predstaviť zahraničným divákom najskôr najvýznamnejšiu etapu v histórii našej kinematografie a následne zaujímavé tituly súčasnosti ako dôkaz kontinuity určitej kinematografickej tradície postavenej na autenticite, komornosti, narúšaní hraníc medzi hraným a dokumentárnym filmom, pozostáva z dvoch základných častí, pričom prvá je zameraná na filmy československej novej vlny a druhá ponúkne výber súčasnej slovenskej kinematografie.

Okrem tohto kritéria, teda nasledovať líniu určitej estetiky a autorského postoja, ktorá sa tiahne od najslávnejšieho obdobia našej kinematografie po jej, povedzme, že súčasné obrodenie. Organizátori prihliadali aj na to, že prichádzajú za divákmi, z ktorých väčšina nielen že doteraz nedošla do kontaktu s touto kinematografiou, ale možno ani s našou kultúrou ako takou. Preto sa rozhodli predstaviť brazílskym cinefilom čo najkomplexnejší filmový výber s rôznorodou estetikou, a priblížiť im na pozadí to najlepšie z našej filmovej histórie aj pestrosť súčasnej audiovizuálnej tvorby, dlho - aj krátkometrážne filmy, ktoré okrem sociálnych drám ponúkajú aj žáner komédie či thrilleru. Všetky filmy budú premietané v pôvodnom znení s portugalskými titulkami. Vznikne tak unikátna kolekcia portugalských titulkov, ktorá bude k dispozícii pre účely ďalšej prezentácie slovenskej kinematografie v lusofónnych krajinách.