Kino-Ikon o vzťahu spirituality a filmu

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

KInoikonobalka resizeNové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 2/2017 sa venuje vzťahu spirituality a filmu. Jeho ústrednú tému určuje aktuálna reflexia tvorby významného ruského režiséra Andreja Tarkovského ako tvorcu filozofujúceho prostredníctvom jazyka filmu. Otvára tiež tému povojnových previerok slovenských filmárov, publikuje diskusiu o filme Márie Rumanovej Hotel Úsvit a široký záber tém ponúka v rubrike filmových a literárnych reflexií.

Časopis otvára recenzovaná rubrika Studium s rozsiahlou témou povojnových previerok slovenských filmárov z pera filmovej historičky Petry Hanákovej. Autorka sa podľa vlastných slov venuje „otázke previnení proti národnej cti, morálnej skúsenosti z prvých čistiek slovenského filmu, ako aj téme transformácie spoločnosti Nástupu na Slofis.“ V nasledujúcom texte tejto rubriky právnik Tomáš Mészáros pomenúva metódy interpretácie troch rôznych oblastí – filmu, dejín a práva na príklade snímky Patriotka (1979) nemeckého režiséra Alexandra Klugeho, významného filmového aktivistu a jedného zo signatárov Oberhausenského manifestu, ktorý Kino-Ikon publikuje v nadväznosti na minuloročnú prehliadku Nemecká jeseň v bratislavskom Kine Lumiere.

Centrom témy spiritualita a film je rubrika Dvojdotyk s aktuálnou reflexiou tvorby Andreja Tarkovského od petrohradského filmového vedca Igora Jevlampijeva. Autorov pokus preniknúť do režisérovej obraznosti i  zložitého a často paradoxného myslenia otvára celkom nový pohľad na jeho filmy. Dialogicky na Jevlampijevovu štúdiu nadväzuje text filmového teoretika Juraja Oniščenka, v ktorom skúma dialektiku času a univerza v Tarkovského diele. Téma spirituality sa preniesla aj do rubriky filmových a literárnych reflexií. Archetypálne a formálne aspekty spirituálneho filmu sleduje Marcel Šedo, spirituálnemu účinku filmovej formy vo filme Václava Kadrnku Křižáček (2017) sa venuje Andrej Chovanec. Rubrika reflektuje aj ďalšie témy, napríklad populárne žánre v talianskej kinematografii v 50. až 70. rokoch minulého storočia, hongkonský film po roku 1997, postsocialistickú exotiku v kinematografii či vzťah intímneho, súkromného a verejného vo filmoch českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. Rubrika Ad Fontes prináša zasa text francúzskeho filmového kritika Roberta Benayouna venovaný snovým víziám vo filme.

Od minulého roka uvádza časopis v Kine Lumiere programovú sekciu Kino-Ikon Choice, ktorá vznikla so zámerom otvoriť sériu diskusií odborníkov, tvorcov i verejnosti o pozoruhodných súčasných slovenských dielach v slovenskej kinodistribúcii. Po premiérovom predstavení filmu Martina Kollara 5 October (2016) tentoraz sekcia predstavila dokument Hotel Úsvit (2016). V aktuálnom čísle časopis publikuje diskusiu o filme, ktorú viedla filmová teoretička Mária Ferenčuhová a zúčastnili sa jej režisérka filmu Mária Rumanová, producent Ivan Ostrochovský, filozof a estetik Peter Michalovič, filmový teoretik a estetik Juraj Oniščenko a sociológovia Zuzana Révészová a Roman Džambazovič. Slovenskému filmu sa venuje aj rubrika Za okrajom, v ktorej filmový publicista Pavel Branko reflektuje debut režiséra Györgya Kristófa Out (2017). Súčasťou časopisu je opäť filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz sa jeho témou stal Ohraničený priestor.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.