Slovenské filmy v Luxemburgu a vo Varšave

SFU logo resizeUvedenie slovenských filmov v programe významných zahraničných festivalov už nie je raritou a z mnohých si naše diela privážajú ocenenia. V týchto dňoch sú naše filmy zaradené do súťažných sekcií 31. filmový festival Varšava, ktorý predstaví až štyri slovenské filmy a dva z nich uvádza vo svetovej premiére, a tiež do programu 8. festivalu stredo - a východoeurópskeho filmu CinEast v Luxemburgu, kde bude uvedených desať filmov a z nich dva súťažne.

Filmový festival Varšava patrí ku kľúčovým medzinárodným filmovým podujatiam v Poľsku s významným dosahom v celom európskom audiovizuálnom priestore. V jeho hlavnej súťaži sa v oficiálnej svetovej premiére predstaví najnovší film režiséra Petra Bebjaka Čistič (2015), ktorý na príbehu osamelého mladého muža hovorí o vplyve udalostí z detstva i problémoch medziľudskej komunikácie. Film bude spolu s pätnástimi titulmi z celého sveta bojovať o hlavnú cenu, cenu pre najlepšiu réžiu a špeciálnu cenu poroty a osobne ho na festival prídu uviesť režisér Peter Bebjak, scenárista Peter Gašparík, kameraman Martin Žiaran, producent Rasťo Šesták a herci Noël Czuczor, predstaviteľ hlavného hrdinu Tomáša, a Kamil Kollárik.

Svetovú premiéru vo Varšave bude mať aj debut Rasťa Boroša Stanko (2015), zaradený medzi šestnásť titulov súťažnej sekcie prvých a druhých filmov. Prináša civilný príbeh zo súčasnosti v žánri tragikomickej road movie, ktorý sa dotýka obchodu s dievčatami, no rozpráva predovšetkým o priateľstve a univerzálnom pute medzi dvoma ľuďmi z okraja spoločnosti. Medzi štrnástimi titulmi sa o priazeň poroty v súťaži nezávislých a inovatívnych filmov Free Spirits bude uchádzať aj úspešný film Ivana Ostrochovského Koza (2015), slovenský nominant na Oscara, zaradený aj do užšieho výberu Európskej filmovej akadémie v boji o Európsku filmovú cenu, ktorý sa pred poľským publikom premietne po prvýkrát. Okrem významného zastúpenia slovenských filmov v súťažných sekciách sa na filmovom trhu CentEast, ktorý sa koná na pôde festivalu už po jedenásty raz, predstaví vo výbere filmových projektov Works-in-Progress koprodukčný slovensko-česko-poľský film podľa rovnomennej knihy Dominika Dána Červený kapitán režiséra a producenta Michala Kollára.

Výrazné zastúpenie bude mať slovenská kinematografia v októbri aj na festivale filmov zo strednej a východnej Európy CinEast v Luxemburgu. Festival kladie dôraz na nové filmy z regiónu, ktoré nie je bežne možné vidieť v distribúcii. Festival uvedie päť dlhometrážnych a päť krátkometrážnych slovenských filmov. V hlavnej súťaži sa o priazeň poroty bude uchádzať len sedem filmov, medzi nimi aj slovenská dráma z mestského prostredia Petra Bebjaka Čistič (2015) a koprodukčná snímka Rodinný film (2015) slovinského režiséra Olma Omerzua o rodinných vzťahoch vo vypätých životných situáciách.

Vo výbere najzaujímavejších súčasných filmov z celého regiónu Cinéscope budú Slovensko reprezentovať až tri tituly. Celovečerný hraný debut Koza (2015) Ivana Ostrochovského a koprodukčné filmy českých režisérov Andrei Sedláčkovej Fair Play (2014) o situácii vo vrcholovom športe v 80. rokoch minulého storočia v hlavnej úlohe so slovenskou herečkou Judit Bárdos a český nominant na Oscara, tragikomédia s láskavým humorom režiséra Slávka Horáka Domácí péče (2015). Kolekciu krátkych filmov tvoria hraná snímka Checkpoint (2014) Adama Felixa, poviedka Petra Kerekesa Druhý pokus z filmu Slovensko 2.0 (2014) a animované filmy V rade (2014) Kamily Kučíkovej, Rosso Papavero (2014) Martina Smatanu a Nina (2014) režisérskej dvojice Veronika Obertová a Michaela Čopíková.

V týchto dňoch sa slovenské filmy premietajú aj na festivale 23. Filmové babie leto v Bystřici a Třinci na česko-poľskej hranici, kde v súťaži debutov Slovensko reprezentujú film Koza Ivana Ostrochovského a Domácí péče Slávka Horáka. Tradičnú sekciu Retrospektíva festival tento rok venuje hudobným  filmom, našu kinematografiu medzi nimi zastupuje film so skupinou Elán od režiséra Dušana Rapoša Rabaka (1989) o kapele, ktorá sa po svojom rozpade rozhodne opäť vrátiť na koncertné pódiá.