Letné dvojčíslo časopisu Film.sk

Film.skobalka resizeMesačník Film.sk vychádza v lete ako dvojčíslo, tohtoročné vydanie je zamerané na filmové festivaly, ktorých počet v tomto období vždy narastá. Súčasťou čísla sú aj pravidelné hodnotenie slovenských a koprodukčných celovečerných filmov podľa filmových vedcov a príloha Filmové čítanie, tento rok z publikácie Naše filmové storočie. Časopis tiež prináša jeden z posledných rozhovorov s nedávno zosnulým hercom Ivanom Palúchom, ktorý pre Film.sk pripravil jeho syn, filmový teoretik Martin Palúch.

Herca Ivana Palúcha obsadzovali do filmov nielen uznávaní slovenskí tvorcovia, ale i renomovaní európski režiséri. Bol jediným slovenským hercom, ktorý na festivale v Cannes osobne uviedol počas jedného ročníka tri „svoje“ filmy. Napriek tomu zažil aj obdobia, keď nedostával také herecké príležitosti, aké by si zaslúžil. Rozhovor vznikol pri príležitosti jeho júnových 75. narodenín netušiac, že bude jedným z posledných. Spomína v ňom na svoje začiatky, filmové priateľstvá a úspechy i spoločenské zmeny, ktoré ovplyvnili jeho osobný i herecký život. Film.sk spovedá aj Evu Zaoralovú, umeleckú riaditeľku MFF Karlove Vary, s ktorou pri príležitosti päťdesiatročného jubilea tohto významného filmového festivalu prechádza jeho históriou. Do tretice mesačník hovorí aj s režisérom Eduardom Grečnerom, autorom čerstvo vydanej publikácie z edičného oddelenia SFÚ Film ako voľný verš s jeho úvahami o filmoch a ich tvorcoch.

V Novinkách časopis reflektuje slovenské a koprodukčné premiéry. V júli vstúpila do kín česko-slovenská komédia Andílek na nervy režiséra Juraja Šajmoviča. S humorom nazerá na konfrontáciu rozmaznanej mládeže s realitou, ale aj na rodiace sa rodinné puto medzi otcom a dcérou po smrti matky. V auguste bude mať premiéru celovečerný dokumentárny film Rytmus: Sídliskový sen režiséra Mira Drobného o jednej z najpopulárnejších postáv slovenskej hudobnej scény, raperovi Patrikovi Vrbovskom alias Rytmusovi. Spevák umožnil tvorcom filmu počas ôsmich rokov príprav nazrieť do svojho súkromia a film ho ukáže v polohe, ako ho bežný fanúšik nepozná. Letné dvojčíslo pravidelne informuje aj o plánovaných distribučných tituloch vrátane slovenských filmov v kinách na druhý polrok. Téma zasa osvetľuje cestu slovenských filmov do programov filmových festivalov. Aktuálne sa  časopis venuje aj téme slovenských letných kín, toto leto by ich malo premietať tridsať, vrátane pojazdného Bažant Kinematografu a jediného slovenského Autokina Shopping Palace v Bratislave.

Z troch recenzií v aktuálnom čísle sa až dve venujú slovenským filmom. Tretí celovečerný film režiséra Jakuba Kronera, animovaný LokalFilmis, reflektuje teoretik popkultúry Juraj Malíček. Film nepovažuje za dokonalý, no cítiť z neho radosť, hravosť, ambície, sebavedomie, talent i vnútornú slobodu. Slovensko-českú rozprávku Sedem zhavranelých bratov českej režisérky Alice Nellis považuje jej recenzentka, filmová publicistka Nina Hradiská, za vydarenú, režisérka v nej venovala adekvátnu pozornosť všetkým filmovým zložkám a podarilo sa jej organicky začleniť do rozprávkového deja aj úvahy o sile slova, poslaní mladej generácie, dôležitosti citu a intuície i o odvahe, vytrvalosti, pravde a láske, ktorá je odmenou za ušľachtilé skutky. Sériu recenzií ukončuje reflexia nórskeho filmu Slepá režiséra Eskila Vogta. Ide o ponor do vnútorného sveta slepej ženy, nakrútený s obdivuhodnou intelektuálnou aj emocionálnou prieraznosťou. Poznámkou reagujeme aj na diskutovaný dlhometrážny dokument Ivana Ostrochovského Garda, nedávno odvysielaný v RTVS. Bohatá je rubrika Ohlasy, vracia sa na 8. medzinárodný festival animovaného filmu Fest Anča, 23. MFF Art Film Fest, naopak rubriky Kalendárium či Aktuálne pozývajú na 50. MFF Karlove Vary a 17. letný seminár 4 živly. V profilovej rubrike oslavuje mesačník augustové 70. narodeniny herca Milana Kňažka a režiséra Miloslava Luthera. Príloha Filmové čítanie ponúka úryvky z publikácie Naše filmové storočie dvojice autorov František Gyárfáš a Juraj Malíček. Prináša dva rôzne pohľady na dva rôzne filmy, keď sa obaja autori zamýšľajú nad snímkami Stratené v preklade (2003) Sofie Coppolovej a Kapitán Dabač (1959) Paľa Bielika.