Rezistencia (Insurgent)

Rezistencia10 resizeOsud  filmových pokračovaní býva väčšinou neistý a spochybniteľný, i keď ide o sfilmovanie úspešnej knižnej predlohy. Prvý diel nás uvedie do príbehu, tretí ho bude pointovať. Čo však s dvojkou, ktorá je stále niekde „medzi tým“ a viac naznačuje ako rieši? Čím zaujme diváka, ktorý sa po roku nemusí pamätať ako sa to všetko začalo? Alebo ho bude vnímať ako samostatné dielo?

Zdá sa, že tvorcovia pokračovania filmovej sci fi série Divergencie si s tým hlavu nelámali. Americký film Rezistencia prichádza do našich kín vo veľkolepejšom a výpravnejšom prevedení (nielen v 2D, ale aj v 3D verzii) a je o niečo aj dlhší Rezistencia3 resizeako jednotka. Navyše ho nakrútil nový režisér Robert Schwentke (1968). Je rodený Nemec, ale v posledných rokoch pôsobí v USA. Spomeňme tituly ako Tajomný let s Jodie Foster, agentskú story Red, či sci-fi  o cestovaní v čase Zaľúbený v čase.

Mladá americká autorka knižnej predlohy Veronica Roth  zasadila svoju  medzinárodne úspešnú trilógiu do dystopického – deformovaného sveta (opak utopického -dokonalého sveta), do geograficky určitého priestoru –okolia

zdevastovaného Chicaga v bližšie neurčenej budúcnosti. Orientáciu v deji  uľahčuje už  samotnými titulmi: Divergencia, Rezistencia a Experiment, čo možno preložiť aj ako: Odlišnosť, Odpor a Pokus. Tieto tituly boli akýmsi kompasom aj pri filmovom spracovaní. V prvej časti  Divergencia (2014) sa Rezistencia8 resizedozvieme, že spoločnosť sa delí na frakcie. Tie v istom veku  odoberú deti rodine a vychovávajú ich podľa svojich zásad. Občas sa však pri testoch zistí „odchýlka“ – jedinec má predpoklady nie pre jednu, ale pre viacero frakcií, jeho myslenie nie je šablónovité, teda je ťažko predvídateľné a pre kontrolovanú spoločnosť  predstavuje problém. Nečudo, že divergentných prenasledujú ako zločincov. V tejto situácie sa ocitne i mladá Tris (Shailene Woodley), ktorá  sa navyše v najnevhodnejšom čase zamiluje do svojho trénera  Tobiasa, prezývaného Štyri (Theo James). Obaja herci získali za  film rad ocenení a o predstaviteľke Tris sa dokonca   hovorí ako o „ženskej hviezde zajtrajška“.

Rezistencia5 resizeDruhá časť príbehu - filmu  Rezistencia je tematicky filmom o odpore a vzbure. Voči spoločnosti, systému i svojej slabosti. Predstavuje Tris a Tobiasa ako štvancov na úteku pred chladnou a neľútostnou Jeanine (Kate Winslet), ktorá  si uzurpuje právo akejsi vládkyne. Z tejto pozície manipuluje verejnú mienku, obviňuje divergentných z terorizmu a chce ich fyzicky zlikvidovať. Dvojica zistí, že má viac spojencov, ako sa nazdávala lebo medzi outsidermi, ktorí nepatria do žiadnej frakcie a žijú ako zbedačení „podľudia“ v rozbúranej časti niekdajšieho Chicaga, sa schyľuje  k vzbure. Navyše, vedie ich Tobiasova matka Evelyn (Naomi Watts). Tris medzitým zvádza boj so svojimi vlastnými démonmi – pochybnosťami o sebe, výčitkami svedomia, že Rezistencia2 resizezapríčinila smrť svojich blízkych a empatiou s trpiacimi. Cíti zodpovednosť za všetko, čo sa deje a chce zastaviť stupňujúce sa násilie a vraždenie i keby sa mala obetovať. Dokáže to?

V knihe je Tris rozprávačkou celej story, cez jej optiku spoznávame psychologické portréty jednotlivcov, prípadne motívy ich konania. Divák druhej časti filmového rozprávania, tobôž ak nepozná knižnú predlohu, sa však môže v dejových líniách trochu stratiť. Stráca prehľad aj o rodinných a priateľských väzbách jednotlivých protagonistov, či ich zástoji Rezistencia9 resizevôbec. Hoci vývoj  niektorých postáv je pozoruhodný – napríklad  karieristický a zákerný Peter (Miles Teller, ktorý nedávno zažiaril ako mladý džezový bubeník vo filme Whiplash). Alebo smerovanie Trisinho brata Caleba, či ďalších. Na rozdiel od knihy sa osudy niektorých postáv menia  a niektoré postavy pribudli.

Motív politických prejavov a pohrávanie sa s myšlienkou ohrozenia mieru a slobody vinou tých, čo sú iní ako my, strata identity a empatie ako takej, alebo hra s tajomstvom. Sú naozaj Rezistencia11 resizeposlednými ľuďmi na zemi a za  múrom, ktorý obklopuje mesto už nie je nič?. Nie je múr metaforickým vyjadrením múrov reálnych i virtuálnych, ktoré staviame medzi sebou? Je to aktuálne, ale zároveň to pôsobí akosi vykonštruovane. Chyba scenára alebo prílišného očakávania?  Každý čitateľ uprednostňuje film, ktorý nakrúca jeho myseľ.

Mladšej generácii však nedostatky psychologickej línie v scenári či iné výhrady možno ani neprekážajú. Pravdepodobne ho vynahradí množstvo trikových a akčných scén na plátne. Rezistencia12 resizeNapríklad v prípade tzv. simulácií, ktorým je Tris podrobená, a ktoré predstavujú sofistikované fyzické i psychické mučenie, ale aj nesmierne pútavé obrazy predstáv, ktoré produkuje mozog pod vplyvom modernej techniky a chemikálií. Nemožno zabudnúť ani na choreografiu prepadov a súbojov za zvukov  modernej hudby. Po vizuálnej stránke si prídete na svoje. Horšie je to s hľadaním posolstva. To, ktoré proklamujú  hrdinovia o naplnení experimentu, o potrebe rôznorodosti pôsobí skôr ako varovanie.

Rezistenzia13 resizeJednotka zaujala, navnadila príbehom mladých ľudí, ktorí hľadajú svoje miesto v živote, učia sa „naskakovať“ na vlak v reáli i v prenesenom zmysle a majú z toho radosť. V druhej časti ešte naskakujú, ale v núdzi a úzkosti, radosť dávno stratili, ani ju ničím nenahradili. Teraz chcú vedieť, čo je „za plotom“, ale ešte nezbúrali múr a nevedia, čo ich čaká.. Darmo, problém filmovej „dvojky", o ktorej sme hovorili v úvode, pretrváva. Osloví divákov? Alebo si rozpačitý recenzent počká alibisticky s konečným hodnotením radšej na „trojku“? Bude stáť Pokus za pokus?

Rezistencia6 resizeRezistencia (Insurgent), USA, 2015
Dĺžka: 158 minút
Réžia: Robert Schwentke