Nezlomný (Unbroken)

Nezlomný3 resizeSilné ľudské príbehy sú nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie pre ľudí od filmu, keď im dôjdu vlastné nápady. Deje sa to pomerne často, ale buďme za to radi. Najlepším scenáristom býva často život, ktorý sa nezriedka zvykne uberať nepredvídateľnými kľučkami. Kým inde môžete nad námetom mávnuť rukou a odsúdiť ho ako nevierohodný, pri filmoch  s nálepkou „podľa skutočnej udalosti“,  je pravda na strane tvorcov, akokoľvek neuveriteľne môže pôsobiť.

Samozrejme, sa stále bavíme o námete, samotný scenár je často prifarbený v snahe o čo väčšiu dramatizáciu. Je otázne, do ktorej skupiny patrí Nezlomný. Tento skutočný príbeh miluje veľká časť Američanov, hoci mnohí tvrdia, že Nezlomný4 resizeviaceré udalosti sú trochu prikrášlené. Bez ohľadu na to, bolo len otázkou času, kedy sa ho niekto ujme. Tou vyvolenou osobou sa nakoniec stala Angelina Jolie. Tradičný divák ju má stále zapísanú ako herečku a na tomto poli slávila aj svoj najväčší (oscarový) úspech. Posledné roky je však o ňu v tejto polohe núdza a jej angažovanosť je cítiť skôr v iných sférach. Nejde o jej režijnú prvotinu, tou bola snímka V krajine krvi a medu, ktorá nezbierala vyložene záporné recenzie. Nezlomného navyše  podporili aj ďalšie mená, ktoré ho mali potiahnuť k oscarovým métam. Až polovica nominovaných snímok 87. ročnika Oscarov vychádza zo skutočných udalostí, ale autobiografický príbeh Luisa Zamperiniho, napriek predpokladom a prognózam, v najcennejšej kategórii chýba. Nie je to prekvapujúce, konkurencia je niekde inde.

Nezlomný6 resizePredpoklady na úspech určite boli. Silná predloha, pod scenárom sú podpísaní bratia Coenovci, hudbu má na  svedomí mág Alexandre Desplat a pri kamere nájdete meno Rogera Deakinsa, ktorý napokon dopomohol k jednej z troch  nominácií. Príbeh filmu zachytáva životné osudy bežca Luisa Zamperiniho, ktorý zažiaril na olympiáde v Berlíne v roku 1936 a neskôr sa nechal naverbovať do armády. To viedlo k zostreleniu jeho lietadla, niekoľkým týždňom zázračne prežitých na mori a nakoniec k uväzneniu Japoncami. Nič z toho sa nepodpísalo na jeho bojovnej povahe a túžbe prežiť. Z filmu to príliš necítiť.

Nezlomný7 resizeMožno je tomu tak aj kvôli scenáru, ktorý hrá vyložene na istotu. Všetko to, čo divák očakáva a čo mu sľubuje aj trailer, sa skutočne stane. Ak však  čakáte niečo aj navyše, budete čakať márne. Zamperiniho životný príbeh určite ponúka dostatok pôsobivých momentov, ale dej sa plne koncentruje iba na stroskotanie, pobyt na mori a väzenských táboroch. Zvyšok je len krátko obsiahnutý vo flashbackových sekvenciách, a to vrátane pamätnej olympiády. Stotožnenie s postavami je aj preto problémom. Jack O'Connell v titulnej roli je pritom navonok dobre obsadenou a dostatočne neznámou tvárou, ktorá by tomu mala pomôcť. Najväčšie sympatie však bude Nezlomný resizedolovať snáď až s blížiacim sa záverom, až vtedy sa prejaví o niečo viac. Utlmený Domhnall Gleeson, či nevýrazný a v konečnom dôsledku nepodstatný Garrett Hedlund dojmy nevylepšujú a Nezlomný tak zlyháva v tom, čo by malo byť jeho silnou stránkou. Jediný zaujímavý charakter sa tak profiluje na tej druhej strane. Takamasa Ishihara alias Miyavi pritom na veľkom plátne debutoval a dokázal sadistickému dozorcovi Watanabemu vtisnúť presne tie črty, ktoré jeho postava potrebovala. Rovno však zabudnite na to, že sa dozviete viac o Nezlomný10 resizejeho motiváciách a minulosti. Aj jeho psychologická hra so zajatcami mohla byť pôsobivejšia. I tak nemá dôstojného protihráča medzi väzňami. Čo sa naopak dá chápať aj ako silná stránka, je zobrazovanie násilia páchaného na väzňoch a ich utrpenie. To je na daných miestach neustále citeľné a aj navzdory tomu, že film sa vyhýba akýmkoľvek drsnejším scénam. Nesnaží sa umelo vytvárať emócie ani prehnane dramatizovať, plynie pozvoľna, nepateticky. Možno až príliš pozvoľna. Na konkrétnych miestach by pritom asi naozaj chcelo viac pritlačiť. Alebo aspoň hlbší ponor do postáv, a to zrejme Angelina Jolie ešte vycítiť nevie.

Nezlomný9 resizeZďaleka najväčšiu chválu si tak zaslúži technická stránka filmu, na ktorú nemožno povedať krivé slovo. Vidieť, že sa na pľaci zišli odborníci, ktorí vedia, čo robia. Ale povedzme si úprimne, kto pôjde do kina na autobiografiu práve kvôli nej? O tom sa dá hovoriť v prípade inej tvorby, ktorá často ani nedisponuje tak vysokými ambíciami. Nezlomný je rutinne podaný skutočný príbeh, ktorého najsilnejším prvkom je práve téma. To plne dokumentujú aj záverečné dodatky, na ktorých by sa dal postaviť vrchol režisérkinho snaženia, miesto toho sú odbité krátkym textom a jedným rovnako krátkym, hoci pôsobivým, záberom. Netreba však zúfať, možno to režisérke vyjde nabudúce.

Nezlomný2 resizeNezlomný (Unbroken), USA . 2014
Dĺžka:137 minút
Réžia: Angelina Jolie