ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Zmiznutie Eleanor Rigby: On (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Eleanor resizeNewyorský herec Ned Benson po niekoľkých krátkometrážnych filmoch debutuje ambicióznym projektom zloženým rovno z dvoch samostatných celovečerných drám, ktoré vychádzajú z rovnakého konceptu, no tvoria svojbytné kinematografické diela s absolútne odlišnou fabulou. Tieto samostatne fungujúce filmy sú spojené niektorými z postáv a príbehy hlavných hrdinov sa prepájajú v kľúčových scénach, tie prinášajú zásadné zvraty v ich filmových životoch.

Snahou autora bolo, podľa jeho vlastných slov, priblížiť tému a problematiku narušenej statiky partnerského vzťahu z dvoch perspektív, zobraziť rôznorodosť stanovísk, ktorými sa snažia manželia Connor a Eleanor Rigbiovci oslobodiť od minulosti a začať znovu. Okrem spoločných tráum a bolestí opúšťajú aj lásku, ktorá je akousi obetou za slobodu a nový Eleanor 5 resizezačiatok. Zmiznutie Eleanor Rigby: On sa začína retrospektívnym výjavom zo života hlavných postáv, Eleanor a Connora, pred tragédiou, ktorá narušila ich rozprávkové šťastie, smiech doznieva a presúvame sa o niekoľko rokov, láska je spečatená manželstvom a poznačená ťažkou tragédiou, ktorú príbeh naznačí, väčšmi sa sústredí na emóciou, ktorú v hrdinoch a ich okolí zanechala, na ruiny snov, ktoré je len ťažko zlepiť a vrátiť späť. Eleanor a Connor sa nedokážu odraziť od dna, preto sa Ona rozhodne, že začne bez Neho. Eleanor bez vysvetlenia, avšak z pochopiteľných príčin, zmizne nie len z Conradovho, no najmä z ich spoločného života. Šokovaný Connor sa spamätáva z facky, ktorú mu kreatívna manželka uštedrila, bez váhania sa púšťa do Eleanor 11 resizehľadania spoločne strateného ostrova, márne sa snaží preniknúť pod povrch ich bolesti, napadnúť ju a navždy zničiť. To sa však na javí ako nemožná úloha.

Klasická schéma vzťahovej romance je rozvíjaná civilne, bez pátosu, úspešne sa vyhýba melodramatickým klišé. Benson triezvo analyzuje svojich hrdinov, ich situácia, odhliadnuc od pozadia, ktoré predstavuje tragédia, je veľmi výstižným pomenovaním statusu moderného mladého človeka topiaceho sa v záplave možností. Connor (ale aj Eleanor) je neschopní vybrať si cestu, či zvoliť smer, tápajúc v nevedomosti, kým som a kam smerujem naráža na tvrdý asfalt vlastnej slobody... Tieto pocity s pochopením a odovzdane zdieľame s hrdinami Bensonovej romance. Connor je na rázcestí, nevie, čo by Eleanor 2 resizemal urobiť pre to, aby manželstvo zachránil, jeho okolie mu nedokáže dať odpoveď, všetci tápajú vo vlastnej nevedomosti, neschopní zachrániť sami seba, neschopní nájsť kľúč ku šťastiu. Benson vidí do manželského vzťahu, odkrýva krízu veľmi zrozumiteľne, pridŕža sa pravdepodobnosti, čím dosahuje dostatočnú uveriteľnosť, jeho výpoveď je prijateľná, až na niekoľko momentov, keď  sa postavy správajú nanajvýš detinsky, až egocentricky, „rozmaznané“ svojím smútkom i ľútosťou chápajúceho okolia. Občas sú všetky postavičky súčiastkami zapadajúcimi do melancholického stroja, ich jednotlivé smútky, traumy, bolesti, či sklamania tvoria širokú paletu, akúsi povinnú výbavu nás všetkých, Eleanor 9 resizepostmoderných ľudí blúdivých v tieni svojich neroztriedených pocitov, svojich mátoh a strachov z tmy. Priveľa možností, priveľa času, priveľa pocitov, priveľa priestoru hrabať sa sami v sebe, priveľa krásy a šťastia nám padá rovno do náručia a keď nám ju naraz vezmú, sme šokovaní, pod tvrdou maskou sa skrýva „vymäknutá“ larva. Connor hľadá útočisko u otca, ktorý je rovnako zomletý životom ako syn. Otec je len figúrkou tvoriacou pozadie hlavného hrdinu, pre príbeh nie je nevyhnutný, okrem toho, že vo výsledku rieši Connorovu existenciu (otec syna prichýli vo svojom dome, ponúkne mu prácu, no ich spoločné chvíle sú skôr patetické ako pravdivé) pokojne by sa bez neho príbeh hlavného hrdinu zaobišiel.

Eleanor 6 resizeConnor pochádza z excentrických pomerov, otec je bohém, Connor uteká pred riešením problémov v domnienke, že je všetko v poriadku, rozpadá sa mu vzťah aj profesijný svet. Benson zobrazil Connora ako mladého Newyorčana, definuje ho ako človeka, ktorý je v ktoromkoľvek okamihu pripravený začať od znova, no ukáže sa, že Connor nemá na výber, uchyľuje sa, podobne ako Eleanor v „jej príbehu“, k riešeniam, ktoré sú mu podhodené okolím, až na pár pokusov vystopovať Eleanor, o ňu nebojuje, zápasí skôr sám so sebou, ako by sa vyrovnával s nedávnou traumou. Je až programovo chladný a jeho dni sú zaseknuté v monotónnom tempe, vo všednej nude, ktorá definuje tak trochu banálny príbeh. Vývoj udalostí vonkoncom neriadia hlavné postavy, ich Eleanor 10 resizeschádzanie sa a pretínanie paralelných príbehov, ktoré sú oba zobrazením toho, ako sa partneri so svojím zaseknutým životom vyrovnávajú- osamotene, slúži prevažne ako „dôkaz“ ich vzájomnej lásky. Connorov charakter má medzery, v istých momentoch je nepresvedčivý a reaguje neprimerane svojmu smútku i okolnostiam, no jeho vzťah s Eleanor je autentický, príbeh tak disponuje silnou emóciou uveriteľnej lásky. Benson sa snaží o postupné odhaľovanie tajomstva, nie len toho, kde sa Eleanor vyparila, aké sú jej motivácie, ale odkrýva i dôvod ich krízy, postupne sa vyjadruje k tragédii, ktorá je kľúčová a jej dôsledkom je rozchod manželov, aj keď Eleanor sa v Connorom svete zjavuje po tichu a neočakávane. Benson je však pri Eleanor 12 resizevytváraní napätia nešikovný, jeho tajomstvo je prvoplánové, pocity hrdinov, i stanoviská, ktoré zaujali, sú až príliš štandardné, neprekvapivé a film tak občas stráca dramatický náboj i ťažisko, navyše neobsahuje výraznejšiu situáciu, v ktorej by došlo k vyhroteniu konfliktu, postavy sú k sebe až príliš „benevolentné“, stiahnu sa skôr, ako by došlo k výraznejšiemu stretu, čím si zahatávajú cestu k východisku z nešťastnej situácie. Dôkazom je aj konečná scéna filmu, Eleanor sa v príbehu viac krát rozhodne pozrieť späť, vyhľadať minulosť a navštíviť Connora, čo vo výsledku nič neznamená, ich cesty sa zakaždým rozchádzajú... Jej konečné rozhodnutie je vyjadrené až v „jej filme“, čím sa zavŕši Connorov príbeh. Filmy spolu komunikujú a zaručene by fungovali ako jeden Eleanor 3 resizecelok, Zmiznutie Eleanor Rigby On, obsahuje mnoho hluchých miest, Connorov príbeh je omnoho menej zaujímavý ako príbeh jeho manželky a je len ilustratívnym priblížením Connorových pocitov a motivácií, ktoré sa však od začiatku filmu nemenia, ich láska i snaha zostať spolu sú definitívne a Benson ich nespochybňuje, čím sa vyhol zásadnému konfliktu, ktorý by mohol jeho drámu prehĺbil a získal by nový rozmer. V konečnom dôsledku je v príbehu všetko tak, ako to bolo na začiatku, so smútkom jednoducho nemožno bojovať, treba sa s ním naučiť žiť.

Film Zmiznutie Eleanor Rigby On a Zmiznutie Eleanor Rigby Ona, boli na canneskom festivale premietané ako zostrihaná a spojená verzia s podtitulom Oni. Po vzhliadnutí oboch filmov som takémuto riešeniu naklonená, pretože vo výsledku dominuje príbeh „zmiznutej“ Eleanor, ktorý je dôslednejší a darí sa mu preniknúť pod povrch omnoho lepšie, ako v prípade „jeho výpovede“.

Eleanor 8 resizeZmiznutie Eleanor Rigby: On (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him), USA, 2014
Dĺžka 89 minút
Scenár a réžia: Ned Benson
Kamera: Chris Blauvelt
Strih: Kristina Boden
Hudba: Son Lux
Hrajú: Jessica Chastain, Viola Davis, James McAvoy, Ryan Eggold, Archie Panjabi, Bill Hader, Ciarán Hinds, William Hurt, Jess Weixler, Katherine Waterston, Isabelle Huppert, Nina Arianda, Christian Coulson, Marta Milans, Jeremy Shamos, Li Jun Li a ďalší.
Slovenská premiéra 6. novembra 2014
Foto: Film Europe

Share/Save/Bookmark