ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Nymfomanka I. (Nymphomaniac: Volume l)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Nymfomanka 15 resizeLars von Trier (1956), majster na šokovanie a škandály, je nielen geniálny režisér, ale aj expert na reklamu. Vie svoje filmy dokonale predať. Plagáty na Nymfomanku I. sa nedajú prehliadnuť a navyše film uvádza s rafinovaným titulkom, že ide o cenzurovanú a skrátenú verziu, síce s jeho súhlasom, ale nie podielom. Osobne si myslím, že je to len šikovný reklamný ťah, aby divák pátral po neskrátenej verzii, ktorá sa vraj má premietnuť na tohtoročnom Berlinale.

No, aby bolo tajomstiev viac prvý záber je tmavé plátno. Čoskoro som však prišla na to, že je to zasa len Von Trierov malý žartík, s cieľom počkajte si ešte chvíľu na tú erotiku. A tú prezentuje plným priehrštím, bez akýchkoľvek zábran. Keby sa scény plné sexu prezentovali osobitne, mali by mnohí pravdu, že je to porno, no v tom je genialita tohto nesporne talentovaného umelca, že ich dokáže tak zaobaliť, že ich vnímate len ako súčasť zaujímavého príbehu jednej Nymfomanka resizeženy. Píšem o prvej časti, teda neviem, ako to s hrdinkou dopadne, presnejšie čo všetko tvorca ešte odhalí z jej súkromia, no v prvom diele sa javí jeho sexuchtivá Joe ako frustrovaná žena. Jej frustrácia je zrejme dôsledkom nejakej traumy, pravdepodobne z detstva alebo ranného dospievania. Alebo to bude opäť šokujúce odhalenie, ktoré sa dozvieme začiatkom februára, keď príde do kín druhý diel. Obidva filmy trvajú spolu štyri hodiny, sú rozdelené na dve časti a do ôsmich kapitol.

Lars von Trier napína diváka od začiatku. V pochmúrnom počasí leží v opustenom dvore dobitá žena. Nikto si ju nevšimne až kým ju neobjaví starý mládenec Seligman (Stellan Skarsgård), mimochodom vášnivý rybár, a Nymfomanka 14 resizenepomôže jej. Aby splnil jej želanie musí ju vziať k sebe, a tak vďaka háčiku na ryby, ktorý Joe (Charlotte Gainsbourg) zaujme, môže začať vyprávať svoj príbeh, s upozornením, že je do morku kostí zlý človek. Joe má bližšie k päťdesiatke ako nie, začína rozprávať, niektoré príhody logicky, potom sa zaplieta do lží, výmyslov, protirečí si a Seligman počúva, koriguje, pýta sa a zaujíma postoj. Jej prvá sexuálna skúsenosť s Jerômom (Shia LaBeouf), ktorého o stratu panenstva sama požiada, nebola najlepšia, dokonca nepríjemná a bolestivá. Napriek tomu sa Jerôme čudne a náhodne preplieta jej životom, vysvitá a zdá sa, že predsa je len jej jedinou láskou, ak je vôbec schopná tohto citu. Mladú Joe, ktorá je schopná vyspať sa Nymfomanka 19 resizekvôli stávke o sladkosti s každým pasažierom vlaku, ktorí prejaví o ňu záujem, hrá mimoriadne presvedčivo Stacy Martin. Na prvý pohľad nežné stvorenie, vie byť kruté, chladné, bez akýchkoľvek zábran robí veci, pri ktorých sa normálnemu človeku zastaví rozum, ale za fasádou nepreniknuteľnosti dusí v sebe túžbu po nehe i láske. Nymfomanka totiž nie je filmom o sexuálnych zvrátenostiach, i keď je ich neúrekom, ale o hľadaní šťastia všeobecne. No aj o zmysle života, umieraní, ponížení a ponižovaní.

Na Larsa von Triera je Nymfomanka (na počudovanie) snímkou plnou humoru, brilantných a vtipných dialógov, na ktorých sa Nymfomanka 3 resizedivák úprimne zabáva a sexuálne scény idú akosi pomimo neho. Rozpamätajme sa napríklad na smutný príbeh snímky Prelomiť vlny alebo na tragický príbeh Tanečnice v tme s Björk v hlavnej úlohe. Temné sily lomcujú aj hrdinami filmu Ancikrist a ani Melanchólia nie je najoptimistickejšie dielo. Mimochodom rozruch okolo jeho vyhlásenia o Hitlerovi na tlačovej besede k filmu v Cannes bol zbytočný. Nikto mi to neuverí, ale bolo to trochu inak. Možno neoprávnene, ale dnes ho už podozrievam, že si to zinscenoval sám. Všetko je možné. Veľkým optimizmom Nymfomanka 9 resizenesršali ani Dogville a Manderlay. Von Trier je spoločne s Thomasom Vinterbergom zakladateľom Dogmy 95 a nakrútil podľa nej Idiotov. Seriál Kráľovstvo mal celosvetový úspech. No toľko humoru a taký nadhľad nad témou ešte neprejavil nikdy ako v Nymfomanke. Sám o sebe hovorí, že istý čas bol vo veľkej kríze a depresii, no vďaka nemeckým lesom a strave (nakrúcal tam Ancikrista) sa vyliečil. Môžeme a nemusíme mu veriť, ale jeho zatiaľ posledný film potvrdzuje slová o uzdravení jeho duše, síce svojráznym spôsobom, ale dosť výrazne.

Humorom sú okorenené aj sexuálne scény, napríklad epizóda vo vlaku, keď hrdinka zvedie cnostného manžela ponáhľajúceho sa na Nymfomanka 16 resizeoplodnenie vlastnej manželky. Túto spojitosť dokáže vymyslieť len Von Trier. A ako vždy každá aj epizódna postava je pre neho dôležitá. Dal možnosť zaskvieť sa Ume Thurman. Scéna, ktorú ako podvedená manželka vystrojí je brilantná, neopakovateľná. Onoho času sa Judy Dench, ktorá hrala kráľovnú Alžbetu vo filme Zamilovaný Shakespeare vyjadrila, že ju ani vo sne nenapadlo, že za tak krátku rolu získa Oscara. Uma Thurman má síce podstatne dlhšiu úlohu, ale podľa mňa presne za taký výkon sa dáva Oscar za epizódnu rolu, ktorá vynikne a je nezabudnuteľná. No, a čo tento mág filmového plátna (nemám rada tento výraz, ale hodí sa) vymyslel so svojim obľúbeným skladateľom Johannom Nymfomanka 12 resizeSebastianom Bachom prekoná najbujnejšiu fantáziu. „Trojdimenzionálna“ súlož na muziku veľkého majstra, oddelená i obrazom, vyústi do veľkého finále rozkoše. Každý z milencov však hrá inú tóninu, ale spolu vytvárajú jednoliaty zvuk i obraz pocitov. Mohla by som pokračovať, ale divák predsa nechce vedieť všetko, prekvapenie by ho malo čakať v kine. A ručím za to, že ho bude dosť.

V prvom diele vytvárajú úlohu Joe dve herečky – staršiu Charlotte Gainsbourg a mladú Stacy Martin. Obľúbená herečka režiséra v prvej časti ešte nemá dostatok priestoru na rozohratie svojej sexom posadnutej hrdinky, ale ako rozprávačka príbehu pôsobí veľmi vierohodne. Stacy Martin má vďačnejšiu rolu, je na prvý pohľad nežná až plachá, ale aj tak z nej vyžaruje skrytá živelnosť, aj pred sebou odopieraná túžba po Nymfomanka 4 resizeozajstnom cite a keď sa nedostaví utieka sa k prírode. Nymfonka v neposlednom rade hovorí aj o spojitosti človeka s prírodou, ktorá mu poskytuje večnú inšpiráciu i pocit voľnosti a slobody. Pozorným poslucháčom príbehu sa stal v úlohe Seligmana ako vždy vynikajúci Stellan Skarsgård, ktorý Joe neodsudzuje skôr chápe a ospravedlňuje. O ostatných úlohách sa vyjadrím až po druhom diele, v ktorom budú mať herci možno väčší priestor. Som presvedčená, že Von Trier má ešte niečo v talóne.

Film, samozrejme, vyvolá diskusiu, čo je umenie a čo hraničí už s pornom. Musím sa pridať na stranu tých, ktorí napriek Nymfomanka 13 resizerealistickým sexuálnym scénam (je tam všetko a na ostro), že erotika bola pre režisérka len zámienkou, aby sa mohol vyjadriť k témam, o ktorých všetci vieme len sa neodvážime o nich hovoriť. Nymfomanka je napriek nezvykle odvážnym scénam aj film o hľadaní lásky, spolupatričnosti, osamotenosti a strachu zo života i smrti. Pri tejto snímka sa mi naskytla príležitosť povedať niekoľko slov aj o distribúcii filmov. Netvrdím, že distribučné spoločnosti neprinášajú celý rad pozoruhodných filmov, ale umelecky hodnotné diela sa stali doménou Asociácie slovenských filmových klubov. Čo je vo svetovej kinematografii zaujímavé prináša na trh ASFK, za čo si zaslúži osobitnú pochvalu. O necelý mesiac nám umožní pozrieť si druhý diel Nymfomanky, po ktorom budeme mať možnosť vytvoriť si ucelený názor o tomto pozoruhodnom, ale aj kontroverznom filme.   
 
Nymfomanka 11 resizeNymfomanka I. (Nymphomaniac: Volume l), Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Veľká Británia, 2013
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Lars von Trier
Scenár: Lars von Trier
Kamera: Manule Alberto Claro
Strih: Molly Malene
Hrajú: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf, Christian Slater, Uma Thurman, Willem Dafoe, Jamie Bell, Connie Nielsen, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Udo Kier, Jesper Christensen, Jens Albinus, Caroline Goodall, Jean-Marc Barr, Kate Ashfield, Nicolas Bro, Saskia Reeves, Michael Pas, Felicity Gilbert
Premiéra v SR: 9. januára 2014
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark