Blízko od seba (August: Osage County)

Blízko od seba 2 resizeRodinné stretnutia, či už je ich dôvodom jubileum, svadba, pohreb alebo iná udalosť, bývajú vďačným pozadím pre rozvíjanie dramatických vzťahových zápletiek a autori tento motív v hojnej miere využívajú. Výnimkou nie je ani americký dramatik a herec Tracy Letts (1965). Jeho hra August : Osage County mala  svetovú premiéru v Chicagu v roku 2007, o niekoľko mesiacov  zaujala  publikum i kritiku na Broadway a v roku 2008 za ňu získal  Pulitzerovu cenu. Dnes sa s úspechom uvádza na celom svete.

Napríklad Slovenské národné divadlo ju hrá  od roku 2011 pod titulom August: Stratení v Oklahome, kým v Čechách  ju uvádzajú ako August v zemi Indiánov. Od 30. januára  sa vďaka spoločnosti Forumfilm stretávame s jej filmovou  verziou.Distributéri  jej prisúdili názov Blízko od seba, ktorý naznačuje, že aj najbližší sú si neraz na svetelné roky vzdialení.

Blízko od seba 8 resizePopri dramatikovi v úlohe scenáristu sa pod ňu ako režisér podpísal americký televízny producent a režisér John Wells (1957). Vlastne je to iba jeho druhá celovečerná režijná práca po opuse Muži spoločnosti z roku 2010. Dvadsať rokov sa jeho meno spájalo predovšetkým s televíziou, kde produkoval, ale aj režíroval hlavne seriály, medzi nimi i niektoré epizódy  známeho  titulu Pohotovosť. Keďže práve v ňom začínala ( v postave lekára) sláva herca a dnes i režiséra  George Clooneyho, nečudo, že  čítame jeho meno medzi producentmi Wellsovho filmu.

Blízko od seba 12 resizePríbeh by sa dal stručne charakterizovať ako rozprávanie o rozklade rodiny. Básnik Beverly Weston (Sam Shepard) sa utápa v alkohole, kým jeho manželka Violet (Meryl Streep)v pokročilom štádiu rakoviny (vo filme sa hovorí o rakovine úst, v divadelnej hre o rakovine jazyka) je závislá na liekoch. Dozvedáme sa to hneď v úvode, keď  Beverly zamestná indiánsku gazdinú Johnnu (Misty Upham), aby varila a starala sa o Violet. Z troch dcér  je pri rodičoch totiž  iba slobodná Ivy (Julianne Nicholson). Ostatné sestry žijú ďaleko a majú vlastné problémy. Barbore (Julia Roberts) sa rozpadá manželstvo s Billom (Evan McGregor) a nerozumie si so štrnásťročnou dcérou Jean (Abigail Breslin). Karen (Juliette Lewis) žije na Floride a v panike pred starobou je posadnutá  myšlienkou dobre sa vydať. Bude „ten pravý“ Steve (Dermot Mulroney) ?

Blízko od seba 4 resizeNič však nie je také zlé, aby nemohlo byť ešte horšie: Beverly jednu sobotu zmizne a keď sa rodina pod vplyvom tejto udalosti konečne stretne - dcéry so svojimi „polovičkami“, ale aj Violetina sestra Mattie Fae (Margo Martindale) s manželom Charliem (Chris Cooper) a labilným synom, ktorého volajú Malý Charles (Benedict Cumberbath) - zistí sa, že otec spáchal samovraždu. Nasleduje pohreb a príležitosť vykričať si navzájom skutočné i domnelé krivdy aj rodinné tajomstvá. Každý bojuje neľútostne s každým. A nielen slovne. Výnimkou  je vari  iba  láskavý strýko Charles  a nesmelý ťarbák Malý Charles. Cynizmus, nadávky, urážky. Spôsob, akýmsi chcú silné ženy dokázať svoju silu alebo iba zúfalý únik pred ubíjajúcou realitou?

Blízko od seba 3 resizeMimochodom, film získal dve nominácie na tohtoročného Oscara pre herečku v hlavnej a vo vedľajšej  úlohe pre predstaviteľku matky Violet - Meryl Strrep a Juliu Roberts v úlohe jej dcéry Barbary. Vôbec, herecké obsadenie a výkony nielen oboch spomínaných herečiek, ale  všetkých zúčastnených, sú asi  hlavnou prednosťou filmu. Lebo, kto pozná hru, môže byť dosť sklamaný. Kým na javisku o mnohých udalostiach iba počujeme a domýšľame si kontext, musíme zapájať predstavivosť, vo filme kamera  akoby iba  ťažkopádne ilustrovala. Príbeh sa rozpadá, stráca gradáciu a napätie. Filmovou pridanou hodnotou je  možno ešte tak pohľad na krajinu. Vidíme Oklahomu, ktorá je pre divadelného  diváka iba metaforou. Tu ju vnímame ako realitu s BLízko od seba 9 resizedrsnosťou, horúčavou , ale aj spomienkou na  prapôvodných obyvateľov – Indiánov. Svojsky ich symbolizuje  gazdiná Johnna, ktorá ticho načúva, , ale v rozhodnom okamihu je schopná zasiahnuť aj  fyzicky.

Divák, ktorý videl skôr divadelnú hru ako jej filmovú verziu, sa možno neubráni  pocitu istých rozpakov: Prečo dobrá predloha s toľkými dobrými hercami nerezonuje viac v jeho podvedomí ? Alebo tie opakujúce sa úteky protagonistiek z domova naznačujú, že život ide ďalej a pred tým, čo bude i tak neujdeš? Divák, ktorý je odkázaný iba na filmovú verziu sa  však možno stotožní s jej vyznením a nebude pátrať  po iných významoch, keď má k dispozícii herecký koncert hviezd strieborného plátna.

Blízko od seba resizeJe to svojím spôsobom  krutý, možno až bezútešný film, aj keď niektoré scény vyvolávajú smiech, iné dojatie, pri niektorých  si možno pripomenúť niečo z vlastnej skúsenosti. Hoci aj nakoľko sme zodpovední jeden za druhého? Kde sú hranice  oddanosti rodičov deťom, starostlivosti o ne a naopak dokážu sa deti postarať o rodičov? A vôbec, prečo nie sme schopní byť k sebe lepší navzájom? Prečo sme „blízko od seba“? Odpovede vo filme nenájdete. Ale otázky pretrvávajú.

Blízko od seba 11 resizeBlízko od seba (August: Osage County), USA, 2013
Dĺťka:130 minút
Réžia: John Wells
Scenár:Tracy Letts podľa vlastnej hry
Úprava: Stephen Mirrione
Kamera: Adriano Goldman
Hudba: Gustavo Santaolalla
Hrajú: Meryl Streep, Julia Roberts, Benedict Cumberbath, Ewan McGregor, Abigall Breslin, Juliette Lewis,  Julianne Nicholson, Chris Cooper, Sam Shepard, Misty Upham, Margo  Martindale,Dermot Mulroney a ďalší
Premiéra v SR: 30. januára 2014