ISSN 1339-4762

Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Hry 8 1 resizeKnižné bestsellery  sú  vďačným námetom pre filmové spracovanie. Výnimkou nie je ani mládežnícka sci- fi trilógia Hryo život (pôvodný názov Hry hladu alebo Hladné hry) od americkej  autorky Susan Collins. Prvá časť vyšla v roku 2008 a už onedlho sa  s ňou stretli  i slovenskí čitatelia. Celá trilógia v jednom zväzku  sa objavila na pultoch kníhkupectiev pri príležitosti  slovenskej premiéry filmovej podoby prvého dielu vlani i v týchto dňoch, keď  spoločnosť Forum Film prináša do našich kín druhý diel Hry o život: Skúška ohňom (2013).

Nakrútil ho americký režisér a producent Francis Lawrence (1970), ktorý  vystriedal na režisérskej stoličke Garyho Rossa (režisér prvej časti z roku 2011). Zároveň  pripravuje sfilmovanie tretieho dielu trilógie Hry o život: Drozdajka , ktorý rozvrhol  do dvoch častí a mali by sme sa s nimi stretnúť v rokoch 2014 a  2015. Francis Lawrence sa narodil americkým rodičom vo Viedni a mal tri roky, keď sa presťahovali do Los Angeles. Ešte prv ako začal študovať filmovú Hry 3 resizeprodukciu pôsobil ako filmový kameraman, ale preslávil sa ako režisér nápaditých a pôsobivých videoklipov (napríklad s Beyoncé, Aerosmith, Britney Spears a ďalšími) ako aj radu reklám. Svoj filmový režijný  celovečerný debut nakrútil na základe  knihy Hellblazer pod názvom Constantine (2005) v hlavnej úlohe s Keanu Reevesom. Knižným predlohám zostal verný aj pri ďalších filmoch ako v prípade sci-fi Ja, legenda (2007) či Voda pre slony (2011) z cirkusového prostredia. Tento rok sa vrátil k oblasti sci-fi, keď sfilmoval druhý diel Hry o život: Skúška ohňom na motívy románu Susan Collinsovej.

Príbeh sa odohráva  v bližšie neupresnenej budúcnosti, v postapokalyptickom svete – v Hry resizekrajine Panem, ktorej vládne bohaté Sídlo a okolo živorí dvanásť tzv. Obvodov. Najväčšou udalosťou krajiny je každoročná televízna reality show Hry o život, do ktorej v každom Obvode vyžrebujú dievča a chlapca vo veku od 12 do 18 rokov. Títo súťažiaci, či skôr obete, potom bojujú v priamom prenose na život a na smrť v nebezpečnej aréne. Keď v Dvanástom obvode padol žreb na Prim, mladšiu sestru ústrednej hrdinky Katniss, tá aby ju zachránila sa dobrovoľne ponúkla za jej náhradníčku. Prekvapujúco sa  jej podarilo porušiť neľútostné pravidlá a zvíťaziť. Toto je základné východisko knižnej trilógie i jej filmovej podoby, presnejšie, jej prvej časti.

Hry 5 1 resizeDruhá časť - Skúška ohňom  - sa začína v okamihu, keď sa Katniss pripravuje na turné víťazov po krajine. Netuší, že sa stala symbolom vzbury obyvateľov proti Sídlu a zároveň nádejou na to, že revolúcia zvíťazí. Preto sa prezident rozhodne, že ju treba zlikvidovať. A ako inak – v špeciálnych jubilejných Hrách o život za účasti víťazov   predchádzajúcich ročníkov, hoci podľa pravidiel mali dožiť v pokoji a bohatstve. Katniss (vynikajúca Jennifer Lawrence, držiteľka Oscara za film Terapia láskou z roku 2011, musela pre Hry o život veľa trénovať, aby vierohodne zvládla fyzicky náročnú úlohu) bude teda znovu bojovať o život v neznámych a nebezpečných podmienkach. Hry 6 resizeNavyše ju trápi strach o bezpečnosť matky a sestry a rieši svoj vzťah k dvom mužom. Pred publikom vystupuje ako šialene zamilovaná do svojho spoluvíťaza Peeta (Josh Hutcherson), lebo tak to naplánovali tvorcovia reality show ,v skutočnosti ju to však ešte stále priťahuje k jej spriaznenej duši z detstva priateľovi menom Gale (Liam Hemsworth).
Pohľady do súkromia protagonistov sa však čoraz častejšie prelínajú so scénami, ktoré ukazujú ako armáda  „mierotvorcov“ v kostýmoch, evokujúcich výzor robotov potláča aj najmenšie prejavy odporu obyvateľstva, ktoré trie biedu. A medzitým divák vidí, ako vedenie Sídla (prezident Snow Hry 5 2 resizea nový organizátor hier Plutarch) všetkých sleduje, odpočúva a manipuluje a nedodržiava žiadne dohody. Nezabudne Katniss v strese z citových i fyzických útrap, kto je skutočný nepriateľ? Dokáže byť skutočnou tvárou vzbury, ktorá hraničí s revolúciou? To však zistíme až v tretej časti trilógie. Teraz sledujeme skôr jej dozrievanie a politické hry okolo nej.

Plusom filmu je výborné herecké obsadenie. Napríklad Philip Seymour Hoffman v postave nevyspytateľného organizátora hier Plutarcha, Donald Sutherland ako prezident Snow, alebo Woody Harrelson ako mentor ústrednej dvojice – Haymitch. Na relatívne Hry 12 2 resizemalom priestore sa opäť stretneme aj s rockovou hviezdou Lenny Kravitzom v hereckej kreácii návrhára kostýmov Cinnu. Tie skutočné vytvorila Trish Summervillová a najmä ženská časť publika na ne určite nezabudne.

Za úspechom prvých dvoch filmov na motívy trilógie stoja určite aj architekt Phil Messina a dizajnér špeciálnych efektov Janek Sirr. Mladí diváci ocenia aj hudobnú stránku filmu, pod ktorú sa podpísala spolupráca hudobného skladateľa Jamesa Newtona Howarda (má za sebou osem nominácií na Oscara) a britskej rockovej kapely Coldplay

(sedemnásobná držiteľka ceny Grammy), ktorá pre film nahrala pieseň Atlas. Ťažko povedať, či divák, ktorý  nevidel prvú časť, prípadne nečítal knižnú predlohu, sa dokáže Hry 10 1 resizelen vďaka krátkym slovným či obrazovým  informáciám, patrične zorientovať v pokračovaní Skúška ohňom a v komplikovaných vzťahoch jeho protagonistov. Ale i keď ide o sci-fi, podaktoré reálie sú až nepríjemne aktuálne. Najmä otázka politickej manipulácie, chuť revoltovať a koniec koncov vôbec to opojenie reality show, pri ktorom „smrť v priamom prenose“ je, zdá sa, naozaj, už len otázkou času.

Čitateľ si  vytvára v mysli vlastný film. Ten, ktorý vidí potom na plátne, mu nemôže Hry 10 2 resizeniekedy konkurovať ani v najmenšom, už len preto, že nemožno zachytiť všetko napísané, vystihnúť jednotlivé väzby a motiváciu. Tu navyše ide o druhú časť trilógie a diváka čakajú ešte dve filmové pokračovania z posledného diela. Hodnotiť by sa malo možno až potom. Ale nech je to, ako je, kniha je kniha, teda vždy bude lepšia, ale film Hry o život: Skúška ohňom má  neopakovateľnú atmosféru,je zážitkom pre oko priaznivca tohto žánru a navyše inšpiruje k zamýšľaniu sa aj nad spôsobom vlastnej existencie.

Hry 2 resize

Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire), USA, 2013
Dĺžka: 146 minút