Medzinárodné filmové festivaly uvedú slovenské filmy

50 SFU resizePočas jesene, ktorá je tradične bohatá na domáce i zahraničné podujatia s filmom, sa aj slovenské snímky zúčastnia na prelome októbra a novembra na niekoľkých etablovaných európskych medzinárodných festivaloch. Ide o prestížne podujatia s bohatou ponukou, pričom za Slovensko sú do ich programov vybrané kvalitné diela na európskej úrovni. Z množstva festivalov budú v najbližších dňoch naše filmy uvedené na štyroch.

Už dnes 28. októbra sa začína 56. medzinárodný festival dokumentárnych a animovaných filmov DOK Leipzig, kde budú Slovensko zastupovať dokumenty aj jedna animovaná snímka. V Medzinárodnej súťaži dokumentárnych filmov sa premietne celovečerný dokument Roberta Kirchhoffa Kauza Cervanová o jednom z najdlhších prípadov KAUZA CERVANOVA MUZI V DOME Autor atelierdoc resizeslovenskej justície, ktorý do Lipska pocestuje priamo z festivalu dokumentárnych filmov v Jihlave, kde našu krajinu reprezentuje tiež v hlavnej festivalovej súťaži. Film v Lipsku predstaví osobne režisér Robert Kirchhoff. Do Medzinárodnej súťaže animovaných filmov je zaradený úspešný krátky film Matúša Vizára Pandy, ktorý zaujal tento rok porotu na canneskom festivale v súťaži študentských krátkych a stredometrážnych filmov Cinéfondation, kde získal tretie miesto. Okrem oboch filmov sa bude v Lipsku v Medzinárodnom programe dokumentárnych filmov mimo súťaž premietať koprodukčný česko-slovenský film Eugeniové Pavla Štingla. 56. MF dokumentárnych a animovaných filmov DOK Leipzig potrvá do 3. novembra.

V októbri sa slovenské filmy predstavia aj na 54. MFF Thessaloniki v Grécku, ktorý uvádza filmy z celého sveta s dôrazom na nezávislú kinematografiu. Z našich filmov sa do programového výberu dostala víťazná snímka z Môj pes 2 resizetohtoročného rotterdamského festivalu Môj pes Killer režisérky Miry Fornay, ktorá bude uvedená v sekcii Otvorené horizonty. V Medzinárodnej súťaži bude Slovensko reprezentovať druhý celovečerný film Juraja Lehotského Zázrak, s ktorým do Grécka pocestujú aj jeho scenárista Marek Leščák a režisér Juraj Lehotský. Súčasťou festivalu je tradične aj Filmový trh Agora, jeho návštevníci budú môcť vidieť snímky Ďakujem, dobre Mátyása Priklera, Miluj ma alebo odíď Mariany Čengel Solčanskej i spomínané tituly Môj pes Killer a Zázrak z oficiálneho programu festivalu. 54. medzinárodný filmový festival Thessaloniki začne 1. novembra a potrvá do 10. novembra.

Na 23. ročníku Filmového festivalu Cottbus, ktorý sa zameriava na filmy z východnej Európy, budú v súťažných sekciách Slovensko reprezentovať dve Zázrak 3 resizesnímky. V súťaži hraných filmov sa predstaví film Zázrak Juraja Lehotského a v Súťaži krátkych filmov snímka Jany Minárikovej Homo Ciris. V sekcii Fokus zameranej na vychodoeurópske filmy sa tento rok premietne výber snímok ponúkajúcich obraz rómskych menšín a ich kultúru a históriu. Zo slovenských titulov sú v sekcii dva filmy Jara Vojteka Cigáni idú do volieb a Z kola von: čo je za tým, v kolekcii je aj film Miry Fornay Môj pes Killer. Jeho režisérka na cottbuskom festivale zároveň zasadne do medzinárodnej poroty. 23. Filmový festival Cottbus sa koná od 5. do 10. novembra.

Významné zastúpenie bude mať slovenská kinematografia na 34. Filmovom festivale Slnko v sieti Uher resizeNoordelijk v Holandsku v termíne od 6. do 10. novembra. Na festivale, ktorý sa počas svojej existencie stal jedným z najväčších podujatí na severe Holandska, sa predstaví až sedem slovenských filmov. Tie sú zaradené do sekcie Fokus, zameranej pri príležitosti tohtoročného 50. výročia Slovenského filmového ústavu (SFÚ) na slovenskú kinematografiu. Kolekciu našich filmov tvoria klasické i súčasné snímky. Najstarším z nej je snímka Štefana Uhra Slnko v sieti, ktorý sa bude premietať v digitálnej reštaurovanej kópii a uvedie ho riaditeľka Národného kinematografického centra SFÚ Alexandra Strelková. Ďalej budú uvedené filmy Martina Šulíka Záhrada a Cigán, tiež Dom Zuzany Liovej za osobnej účasti režisérky, Až do mesta Aš Ivety Grófovej a krátky animovaný film Sneh Ivany Šebestovej. Miestom konania 34. Filmového festivalu Noordelijk je Leeuwarden.