V Ríme sa budú premietať aj slovenské filmy

50 SFU resizeSlovenská kinematografia sa predstaví v známom talianskom kine Casa del Cinema (Dom umenia) v Ríme, ktoré patrí k najsledovanejším kinám z hľadiska nezávislej kinematografie. Spolu päť slovenských a koprodukčných snímok tam bude od soboty 2. marca 2013 súčasťou Prehliadky súčasnej filmovej tvorby krajín V4, ktorá potrvá do 5. marca 2013. Podujatie predstaví výber troch filmov z Českej republiky, Slovenska, Poľska a Maďarska.

Slovenskú kinematografiu bude zastupovať trojica filmov, ktoré si získali priazeň zahraničných divákov na mnohých medzinárodných festivaloch. Tvoria ju snímky Dom Zuzany Liovej, Až do mesta Aš Ivety Grófovej a Tigre v meste Juraja Krasnohorského. Výber českých filmov reprezentujú dva tituly s minoritnou účasťou Slovenska, konkrétne Alois dom resizeNebel Tomáša Luňáka a Prežiť svoj život Jana Švankmajera, tretím filmom v českej kolekcii je Odcházení Václava Havla. Všetky filmy pochádzajú z obdobia posledných štyroch rokov, vrátane poľského a maďarského programu, zo zámerom poukázať na to najzaujímavejšie, čo v krajinách V4 v tomto období vzniklo. Organizátori zostavili program tak, aby divákom každý deň predstavili tri filmy inej kinematografie.

Prehliadka súčasnej filmovej tvorby krajín V4 vychádza z poznania, že filmy vyrobené v ich az do mesta as resizeprodukcii alebo koprodukcii sa premietajú v programoch zahraničných filmových festivalov, získavajú ocenenia, ale sú málo známe talianskej verejnosti. Podľa slov zástupcov Slovenského inštitútu v Ríme, ktorý je hlavným organizátorom celej prehliadky, je táto situácia v kontraste s obdobím 60. rokov minulého storočia, kedy boli filmy týchto krajín známe a rozpoznateľné. Zo zástupcov slovenskej kinematografie sa prehliadky osobne zúčastní režisér filmu Tigre v meste Juraj Krasnohorský, producentka filmu Až do mesta Aš Barbara Kipsová a filmový teoretik a estetik Peter Michalovič.

Hlavným organizátorom Prehliadky súčasnej filmovej tvorby krajín V4 je Slovenský inštitút v Ríme a Veľvyslanectvo SR v Taliansku. Spoluorganizátorom podujatia je Slovenský filmový ústav.