Českým kandidátom na Oscara je film V tieni

V tieni 2 resizeTohto roku Česká filmová akademia (ČFTA) rozhodla, že na Oscroch bude Českú republiku reprezentovať koprodučný koprodukční česko-slovensko-poľsko-izraelský film Ve stínu.Českého kandidáta vyberali medzi 48 snímkami napríklad  Čtyři slunce (2012) Bohdana Slámu, Dom (2011) Zuzany Liovej, Poupata (2011) Zdeňka Jiráského, Rodina je základ státu (2011) Roberta Sedláčka a Ve stínu (2012) režiséra Davida Ondříčka. Poslední oslovil akademiu najviac.

Film vznikol v  portfóliu Trigon Produkcion, v réžii Davida Ondríčka podľa pôvodného scenára Marka Epsteina, držiteľa viacerých prestížnych ocenení (Hartley-Merrill Prize, viackrát v Cenách Sazky), autora scenárov k českým filmom Roming, či  Václav, za ktorý spolu s Jiřím Vejdělkem získali cenu za najlepší scenár  na MFF v Šanghaji a boli nominovaní na Českého leva.

Hlavné úlohy vytvorili Ivan Trojan a uznávaná medzinárodná hviezda – nemecký herec Sebastian Koch, známy najmä z oscarovej drámy Životy tých druhých, ale například aj z hollywoodskej snímky Neznámy, kde si zahral po boku Liama Neesona a Diany Krugerovej. V ďalších úlohách sa predstavia Soňa Norisová ako Haklova žena Jitka, David Švehlík v úlohe Haklovho policejného kolegu Beňa, Jiří Štěpnička ako Haklov nadriadený, Marek Taclík, Norbert Lichy, Martin Myšička, Miroslav Krobot a ďalší.

Vzhľadom na náročnosť projektu museli producenti David Ondříček a Kryštof Mucha zabezpečiť financovanie z domácich a zahraničných zdrojov. „S producentom Kryštofom Muchom sme financie zháňali  štyri roky. Dvakrát sme film odložili, Marek Epstein napísal sedmnásť verzí scenára,“  popisuje úsilie o vznik snímku  David Ondříček . „Ak by som to mal absolvovať znovu, odmietol by som. O to väčšia to bola pre nás všetkých výzva.“

Film V tieni  vznikol v česko-slovensko-poľskej koprodukcii. Producentmi filmu sú David Ondříček (Lucky Man Films) a Kryštof Mucha, koproducenti Jacek Naglowski a Agnieszka Janowska z poľskej produkčnej spoločnosti Centrala Film a za Slovensko Patrik Pašš (Trigon Production). Koproducentom je tiež  Ehud Bleiberg -Bleiberg Entertainment, okrem toho spoločnosť RWE, Barrandov Studio, Avion Film,  hlavným partnerom je TV Nova, mediálnym partnerom je HBO.

Realizáciu filmu V tieni finančne podporili Štátny fond pre podporu a rozvoj českej kinematografie, európsky fond Eurimages, Audiovizuálny fond SR,  hlavné mesto Praha a tiež Poľský filmový inštitút. „Od začiatku  sme sa usilovali  vytvoriť veľký európsky projekt, v ktorom by spojili sily zástupcovia kinematografií stredoeurópskeho regiónu – ČR, Poľska, Slovenska a Nemecka,  a to tak  v oblasti financovania filmu, ako aj  prostredníctvom hereckého obsadenia alebo ako členovia najužšieho tvorivého štábu,“  hovorí producent Kryštof Mucha. „V tieni  ponúka  nielen atraktívnu detektívnu zápletku na pozadí skutočných reálií, ale  predovšetkým silný príbeh o hľadaní pravdy bez kompromisov a som  presvedčený, že práve vďaka  tomu bude film schopný osloviť aj medzinárodné publikum,“  dodává producent.