Febiofest 2012 prinesie kvalitné umenie

Febio -logoOkrem mimoriadne lákavých svetových noviniek venuje Febiofest v SR tradične veľký priestor slovenským a českým filmom – hraným, animovaným dokumentárnym, celovečerným i krátkometrážnym, ktoré odpremietame až v šiestich sekciách. Premiérové uvedenie bude mať nový film nášho najsledovanejšieho a najoceňovanejšieho dokumentaristu Pavla Barabáša Pygmejovia – deti džungle. Slávnostnou distribučnou premiérou uvedieme do kín dlho očakávaný animovaný film tvorcov Martina Snopeka a Ivany Laučíkovej Posledný autobus, ktorý doteraz získal tri významné ocenenia na festivaloch v Tampere, Clermont-Ferrand a v Ľubľane.

Diváci ho uvidia spolu s najnovšou snímkou Akiho Kaurismäkiho Le Havre, ktorá vlani súťažila o Zlatú palmu na MFF Cannes. Štyrmi Českými levmi ocenený najlepší český film roku 2011 Poupata príde do Bratislavy osobne uviesť jeho režisér Zdeněk Jiráský s ďalšími tvorcami. S celovečernými filmami režisérov, ktorých iste netreba predstavovať: Václav Havel, Bohdan Sláma, Zuzana Liová, Ivana Laučíková, Martin Snopek, Robert Sedláček, Zuzana Piussi, Tomáš Luňák sa divákom predstavia aj zatiaľ neznámejší autori rôznorodých diel, ktoré zaujali dramaturgov prehliadky Olmo Omerzu, Michaela Čopíková, Lucia Siposova, Juraj Štepka, Andrej Kolenčík, Lucia Černeková, Peter Luha.  Najobsažnejšie sekcie Nový český a slovenský film a Český dokumentárny film 2011 tak predstavia výber tých najzaujímavejších a najkvalitnejších titulov.

Významný slovenský filmár Martin Šulík oslávi tento rok jubileum a diváci budú mať možnosť znovu vidieť na plátne jeho debut z roku 1991 – Neha, na ktorom pracoval so scenáristom Ondrejom Šulajom a kameramanom Martinom Štrbom. Šulík bude oslavovať s filmom Slnko v sieti, ktorý sa tento rok tiež dožije svojej 50-ročnej slávy. Uvedieme ich spoločne v sekcii s názvom 2x50: Slnko v sieti / Martin Šulík. Slovenská bude aj sekcia venovaná výberu z tvorby významnej osobnosti našej hudobnej scény 70. až 90. rokov a tiež zaujímavému filmárovi Dežovi Ursinymu. Osobitné uvedenie bude tento rok patriť dvom výnimočným tvorcom – slovenskému kameramanovi Igorovi Lutherovi, ktorý pracoval na filmoch Kristove roky, či Vtáčkovia, siroty a blázni s Jurajom Jakubiskom a neskôr napríklad s Volkerom Schlöndorfom na jeho Plechovom bubienku, či s Andrzejom Wajdom na filme Danton a prozaikovi, básnikovi, estejistovi, scenáristovi, dramaturgovi, výtvarníkovi, prekladateľovi a kritikovi Albertovi Marenčinovi. Diváci v tejto sekcii uvidia na plátne digitalizované verzie filmov Pieseň o sivom holubovi (r. S. Barabáš) a Muž, ktorý luže (r. A.Robbe-Grillet) v 2K projekcii. A Febiofest tento rok opäť myslí aj na menších divákov (a na ich rodičov). V programe uvedieme tri očarujúce celovečerné filmové rozprávky Soľ nad zlato (r. Martin Hollý), Kráľ Drozdia brada (r. M. Luther) a Perinbaba (r. J. Jakubisko) v sekcii Febiofest deťom.

Profily troch výnimočných európskych tvorcov

V profilovej sekcii venovanej Agnieszke Holland predstavíme spolu sedem dôležitých titulov z jej tvorby. Diela fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho, ktorý zatiaľ každým svojim filmom zaujal medzinárodné poroty svetových festivalov priblížime divákom v priereze jeho tvorbou z rokov 1987 až 2011. Tretia profilová sekcia bude venovaná jednému z najvýraznejších talianskych filmárov. Počas svojej kariéry zožal azda všetky najvýznamnejšie filmové ocenenia. Preslávil sa dielami, v ktorých existencialistickou metódou vyobrazoval ľudské krízy, samotu uprostred davu, či odumierajúci cit moderného človeka. V jeho najslávnejších filmoch si zahrali hviezdy ako Monica Vitti, Marcello Mastroianni, Jean Moreau, Alain Delon, či Jack Nicholson. Febiofest 2012 uvedie päť najväčších skvostov Michelangela Antonioniho.

Štvrté Výročné ceny ASFK

Slávnostné udeľovanie štvrtých Výročných cien ASFK v kategóriách najlepší klubový film a najlepší filmový klub za uplynulý rok sa bude konať počas otváracieho večera Febiofestu 2012 29. marca v Bratislave. V tejto chvíli je však isté, že Výročnú cenu za prínos svetovej kinematografii si osobne prevezme režisérka Agnieszka Holland a Výročnú cenu za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu odovzdáme režisérovi Martinovi Šulíkovi.

Viac: www.febiofest.sk, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.