ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Zlý poliš, dobrý Cage

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

zly_polis_15_CustomAmerický filmár Abel Ferrara nešetril silnými výrazmi, keď sa dozvedel, že nemecký režisér, producent a spisovateľ Werner Herzog pripravuje remake jeho azda najlepšieho diela – kriminálnej drámy Bad Lieutenant (u nás známej pod názvom Poručík) z roku 1992, ocenenej okrem iného aj Independent Spirit Award za herecký výkon Harveyho Keitela. Hral policajného dôstojníka, závislého od drog, alkoholu a hazardných hier, ktorého hlboko zasiahol vyšetrovaný prípad brutálneho znásilnenia mníšky.

Herzog, naopak, volil opatrné slová a označoval svoj film The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans za svojbytné dielo, len voľne inšpirované scenárom Ferrarovej snímky. Dokonca vraj Ferrarovu verziu ani nevidel a distribučný názov, pod ktorým sa novinka dostala do kín, i termín svetovej premiéry na deň presne osemnásť rokov po origináli, označil za marketingový ťah producentov. Jedným z nich bol Nicolas Cage, predstaviteľ titulnej roly.

zly_polis_04_CustomCageov poručík Terence McDonagh je hrdina, ktorý sa k drogám prepracoval cez tabletky, potláčajúce bolesť, po zranení, ktoré utrpel pri záchrane väzňa počas hurikánu. Je úplatný, podlieha alkoholu, udržiava ľúbostný vzťah s luxusnou prostitútkou Frankie (Eva Mendes) – ale napriek tomu patrí k najlepším vyšetrovateľom. Aj preto dostane za úlohu vyšetriť prípad vraždy rodiny afrických prisťahovalcov a chrániť dôležitého svedka, ktorého by miestny zločinecký boss najradšej videl dva metre pod zemou.

Wernerov film stojí na Cageovi. A na osobitej, pochmúrnej, miestami až psychedelickej atmosfére, znásobenej svojráznym močaristým kútom Louisany a emotívnou kamerou. Cage nevyhnutne evokuje inú drámu európskeho tvorcu – Leaving Las Vegas Mika Figgisa (1995). To však nijako neznižuje jeho výkon v Zlom polišovi. Zmesou rezignácie, apatie, ale zároveň i zanovitosti a agresivity je presvedčivý, dokonca zábavný, no chvíľami až nepochopiteľný. Po mnohých zlých úlohách v pochybných filmoch opäť raz dokazuje, že nie je len protežovaný synovec Francisa Forda Coppolu, ale skutočný herec. Zaujmú aj Eva Mendes a Val Kilmer, hoci predstavujú skôr figúrky a nemali veľa priestoru na výraznejšie herectvo.

Herzog študoval a nedoštudoval film v Nemecku i v Amerike, možno preto zostal samoukom s originálnym rukopisom. Jeho Zlý poliš je pravdepodobne výsledkom kompromisov medzi umelcom a producentmi: sčasti klasická kriminálka, sčasti psychologická dráma. Opakujúce sa zábery na rôzne plazy, psychedelické i komické scény a bizarné motívy prinášajú viac otázok ako odpovedí. Napríklad: prečo musela vzniknúť nová podoba Ferrarovhej drámy? Čo nové, iné, silnejšie prináša?

zly_polis_05_CustomHoci nestor americkej filmovej kritiky Roger Ebert tvrdí opak, rozhodne nejde o úspešné spojenie európskeho umenia s hollywoodskou zábavou. Zo súťaže na lanskom benátskom festivale film odišiel bez ocenenia (ak nerátame neštatutárnu Cenu Nadácie Christophera D. Smithersa), no milovníci nezvyčajných filmových zážitkov by si ho rozhodne nemali nechať ujsť.

Zlý poliš (USA 2009)
The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans
122 minút
Scenár: William M. Finkelstein. Réžia: Werner Herzog. Kamera: Peter Zeitlinger. Strih: Joe Bini. Hudba: Mark Isham. Účinkujú: Nicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer, Xzibit, Fairuza Balk, Shawn Hatosy, Jennifer Coolidge, Tom Bower a ďalší.
Premiéra 14. októbra 2010

Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark