Správcovia osudu (The Adjustment Bureau)

spravcovia_02Kultový Blade Runner Ridleyho Scotta, akčná klasika a Arnoldom Schwarzeneggerom Total Recall, Minority Report Stevena Spielberga, experimentálny no skvele obsadený A Scanner Darkly (Temný obraz) – to sú niektoré z najznámejších filmov, nakrútených podľa literárnych predlôh amerického spisovateľa Philipa K. Dicka. Dickova literatúra zjavne dokáže filmárov inšpirovať k vysoko nadpriemerným, áno – aj prelomovým prácam. Celovečerný debut scenáristu a režiséra George Nolfiho Správcovia osudu sa však pravdepodobne zaradí k tým menej známym a rýchlo zabudnutým.

Nie preto, že by bol až taký nevydarený. Nie je. Je však nešťastne zacielený. Príbeh mladého ambiciózneho kongresmana Davida Norrisa (Matt Damon) a jeho osudovej lásky, tanečnice Elise Sellas (Emily Blunt) totiž zdôrazňuje romantickú líniu (a potláča napätie i akciu) viac, než je v tradične mužskej bašte vedeckej fantastiky zvykom. Až tak, že ho skôr možno charakterizovať ako ľúbostnú melodrámu s „dickovskými“ motívmi. Pretože však príbeh stojí na pomerne zložitej myšlienkovej konštrukcii, nejde ani o polievku pre duše frustrovaných žien. Silne veriacim kresťanom príde príliš kacírsky, ateistom zasa priveľmi náboženský. Náročným naivný. Naivným náročný. Správcom osudu skrátka osud filmového hitu nehrozí.

spravcovia_001_CustomPhilip K. Dick sa aj v poviedke Adjustment Team zaoberal svojou obľúbenou témou slobodnej vôle a jej ovplyvňovania, ilúzie a pravdy. Zmenil Boha na šéfa totalitnej agentúry, ktorá riadi celý svet a zo strážnych anjelov spravil tajných agentov, manipulujúcich našimi životmi tak, aby sa napĺňal božský plán. Kkaždý náš úspech či prehra sú vopred vymyslené, schválené, naplánované a realizované takmer všemocnou božou agentúrou. Nám je dané len nazdávať sa, že žijeme vlastné životy. Lenže v skutočnosti ani božia agentúra nemôže všetko. Nolfi túto líniu síce zjednodušil, aby bola pochopiteľná aj pre široké divácke masy, ale nepotlačil ju, skôr naopak – vyfabrikoval z nej tézu, okolo ktorej (chvíľami aj nasilu) postavil svoj film. Ako scenárista má skúsenosti s fantastikou, s thrillerom aj ľahkým akčným žánrom. Podľa jeho predlôh vznikli snímky ako Prúd času, Strážca, Dannyho dvanástka. Je aj autorom scenára pre pokračovanie „bournovskej série“ - Bournovo ultimátum (2007) s Mattom Damonom.

Zaujímavú tému v Správcoch osudu spojil s úplne tradičným ľúbostným príbehom a neveľmi novátorsky rozvíjanou zápletkou v štýle paranoidných filmov, kde môže byť nepriateľom každý človek. Občas prekvapí nečakanou naivitou: moc agentov je zviazaná s ich klobúkmi. Bez klobúkov nemajú silu, zato ak má klobúk niekto iný, má aj anjelske schopnosti. Dvere, predstavujúce skratky v priestore, napríklad oveľa vtipnejšie a hravejšie používa animovaná rodinná pixarovka Monštrá, a.s. Damonov Norris sa v bludisku dverí a priestorov suverénne orientuje na prvý pokus.

spravcovia_04_CustomPredvídateľný a neveľmi napínavý dej zo sivého priemeru ako-tak vytŕhajú herci. Nielen štandardne dobrý Damon a sympatická Emily Blunt, štylizovaná do neodolateľne svojrázne strelenej baletky, ale aj veterán Terence Stamp v role anjela/agenta Thompsona. Hrajú civilne, tlmene, nenápadne no príjemne. Kostýmy, masky a kamera Johna Tolla (Legenda o vášni, Statočné srdce, Vanilkové nebo a i.) snímke dodávajú zaujímavý a pikantný surrealistický nádych.

Lenže to je všetko. Žiadne vytváranie vlastných svetov, nijaké rafinované akcie, dych vyrážajúce efekty ani experimenty s obrazom. V podstate nič, čo by sme už neboli videli niekde inde. Správcovia osudu sú v porovnaní so známymi filmami podla P. K. Dicka (ale aj v porovnaní s aktuálnou ponukou kín) príliš nenápadný, obyčajný, skromný film s dobre zvládnutým remeslom, zaujímavou myšlienkou, ale bez originality a sviežich, pôvodných nápadov, ktoré by tú myšlienku dokázali tvorivo rozvinúť a posunúť na vyššiu úroveň.

Správcovia osudu (USA 2011)
The Adjustment Bureau
106 minút
Námet: Philip K. Dick. Scenár a réžia: George Nolfi. Kamera: John Toll. Strih: Jay Rabinowitz. Hudba: Thomas Newman. Účinkujú: Matt Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie, Shohreh Aghdashloo, Michael Kelly, Daniel Dae Kim, Terence Stamp a ďalší.
Premiéra 3. marca 2011