ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Míľnik filmovej zábavy má meno Avatar

Hodnotenie filmu podľa čitateľov
avatarAvatar pravdepodobne skutočne nie je film s najvyššími výrobnými nákladmi, no ak k jeho rozpočtu (odhad 260 miliónov dolárov) prirátame reklamnú kampaň (odhad: rovnaká suma), nemá obdobu. Je výnimočný aj v tom, že producenti nepremárnili ani cent.

V histórii vedecko-fantastického filmu sa stalo asi len raz, že kniha inšpirovaná filmom (2001: vesmírna odysea) bola lepšia ako film sám. Ak dostane príbeh Avatara do rúk dobrý spisovateľ, história sa môže zopakovať.

Niežeby to bol príbeh originálny – ide len o ďalšiu parafrázu na všetkých Tarzanov, Knihy džungle, Tance s vlkmi a rôzne iné rozprávania o človeku, ktorý sa zžije s cudzím, nepriateľským prostredím natoľko, že sa stane jeho súčasťou a na obranu nového domova neváha hoci aj položiť život. James Cameron však neoriginálny príbeh podáva dosiaľ nevídaným spôsobom, mnohoznačným, plným sviežich nápadov a úchvatných obrazov.

Film majstrovsky narába so všakovakými vypožičanými motívmi, ale v podstate má tradičnú stavbu i poetiku a nehanbí sa ani za happy end. Nie je v ňom azda nič, čo sme už nečítali alebo nevideli. Lenže nikdy sme to nevideli všetko naraz - a stvárnené takto!

Nielen preto, že James Cameron nám nachystal obrazové orgie, ale i pre suverenitu, s ktorou nám ich servíruje. Avatar je lahôdkou rovnako pre nenáročných milovníkov akčných thrillerov, ako pre znalcov science­-fiction, fantasy či výrazne filozofických diel. Nevykráda, ale účelne a harmonicky využíva.avatar_19788rC

Tu totiž nejde o to, povedať niečo nové, lebo vo sfére masovej audiovizálnej zábavy sotva možno prísť s úplne novým príbehom. Cameron predovšetkým dokáže svoj príbeh vyrozprávať úplne inak ako dosiaľ ktokoľvek. Opája zmysly a brnká na city, rácio vie učičíkať tým, že sa vyvaruje nezmyslov, chýb a hlúpostí, akých bývajú iné komerčné filmy plné. Takže: rozum veľmi neprotestuje - a oko aj ucho sa tešia. Oslie mostíky a krehké švy, ktoré má každý príbeh, sú tu starostlivo ukryté, všetko pôsobí ľahko, presvedčivo, logicky, nič neprekáža vo vychutnávaní a užívaní.

Ochrnutému príslušníkovi námornej pechoty Jakovi Sullymu neveríme o nič menej ako Jackovi a Rose z Titanicu. I napriek tomu, že sa na cudzej, pozemšťanom nepriateľskej planéte Pandora, v umelom, geneticky vyšľachtenom tele, zamiluje do domorodej ženy, aby napokon skončil ako vodca povstania proti pozemským dobyvateľom.

Vizuálna stránka je úchvatná, premyslená do najposlednejšieho detailu, či už pozemskej techniky budúcnosti, odľahlého vesmíru, jeho flóry, fauny i bizarných humanoidných obyvateľov. Mimochodom – tí síce na fotografiách pôsobia ako tuctové figúrky z videohry a veľmi pripomínajú Indiánov z Disneyho Pocahontas (a nie je to jediné spojivo s Pocahontas,veď Avatar je vlastne parafrázou príbehu o statočnej Indiánke a jej anglickom milom!), no na filmovom plátne získavajú ladnosť, eleganciu, krásu, presvedčivosť i sugestívnosť.avatar_x5F

Aj herci sú vybraní ideálne. Sam Worthington si v ničom nezadá s Kevinom Costnerom v Tanci s vlkmi, hoci väčšinu času je digitálne pretransformovaný na vesmírneho domorodca. Sigourney Weaver nie je len nostalgickou pripomienkou kultovej Ripley z Votrelca, ale skutočnou starnúcou, zatrpknutou, no ešte nie načisto cynickou vedkyňou – a Michelle Rodriguez ako spurná pilotka dokáže radosť z hrania preniesť i na publikum. Stephen Lang v role zupáckeho veliteľa ani pragmatický šéf projektu (Giovanni Ribisi) nechcú vyznievať ako démonickí predstavitelia Zla. Len zodpovedne plnia svoju úlohu. Zlo – to je celé ľudstvo. Až na zopár výnimiek.

Spojenie príbehu, obrazu a zvuku vrátane hudby Jamesa Hornera je takmer dokonalé. Až také monumentálne dokonalé, že myšlienka filmu môže vyznievať len ako jednoduchá zelená agitka, hoci v skutočnosti sa Avatar zďaleka neobmedzuje len na ekológiu a ponúka celé hrste tém na premýšľanie.

Cameron je bohom obdarený rozprávač. Jeho nový film je plne zrozumiteľný, pôsobivý a zábavný každému aj v tradičnom dvojdimenzionálnom formáte, ale režisérova práca s priestorom v 3-D je kapitolou samou osebe. Takto účelne ešte dosiaľ s tretím rozmerom vo filme nepracoval. Nikto dosiaľ z 3-D nespravil účelý a účinný filmový jazyk. Rozdiel medzi Avatarom v 2-D a v 3-D je asi taký, ako medzi filmom nemým a zvukovým alebo čiernobielym a farebným. Môžeme len ľutovať, že Slovensko v súčasnosti nemá žiadne skutočné veľkoformátové 3-D kino (IMAX).avatar_19

Kto chce hľadať chyby a nedostatky, pri sledovaní takmer trojhodinového Avatara ich síce určite nájde dosť a dosť, jedno je však isté: odteraz sa filmová zábava bude deliť na tú pred Avatarom a na tú po ňom.


Avatar

USA 2009, 166 minút

Scenár a réžia: James Cameron. Kamera: Mauro Fiore, Vince Pace. Strih: John Refoua, Stephen E. Rivkin. Hudba: James Horner. Účinkujú: Sam Worthington, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Zoe Saldana, Joel Moorea ďalší.

Foto: Tatrafilm

Share/Save/Bookmark