Vyšla monografia Slovenský štát vo filme
Obdobie vojnového štátu sa stalo predmetom mnohých historických výskumov a štúdií aj interpretácií. Pritom zobrazovanie minulosti je zároveň aj výpoveďou tej prítomnosti, ktorá historický obraz utvára. Na pomedzí filmu a histórie a prostredníctvom tematických okruhov (napríklad internacionalizmus, zamlčaný holokaust, priestory a prostredia, typológie postáv, toposy správania) s množstvom príkladov a rozborov autorky ponúkajú nový pohľad na „starú“ tému. Lebo filmy o vojnovej dobe a Povstaní nie sú iba Vlčie diery a Kapitán Dabač, ale desiatky až stovky ďalších, aj menej známych domácich filmových diel. Texty sú doplnené fotografiami z archívu Slovenského filmového ústavu.
Eva Filová absolvovala VŠVU a Filmovú a televíznu fakultu VŠMU, kde pedagogicky pôsobí. Napísala knihu Eros, sexus, gender v slovenskom filme (2013), je spoluautorkou rozhlasového cyklu Kino-Ucho (2012 – 2014) a niekoľkých edukatívnych projektov. Dramaturgicky a lektorsky spolupracuje s kinom Lumière a festivalmi 4 živly, Febiofest, Art Film Fest.
Eva Vženteková (predtým Dzúriková) po absolvovaní kulturológie na Filozofickej fakulte UK publikuje filmové recenzie a texty v rôznych periodikách. Je autorkou monografií Dejiny filmovej distribúcie v organizácii a správe slovenskej kinematografie (Fotofo, 1996) a Diptych Štefana Uhra Organ a Tri dcéry (Fotofo, 2013) a tiež knižného rozhovoru Vyznanie tajného kňaza (Lúč, 2010). Prvé dva tituly boli ocenené prémiou Literárneho fondu.