Boj o prezidentské kreslo na Febiofeste

„Keď pracujete na prezidentskej kampani a zároveň ste dokumentarista, nemôžete to nenakrútiť,“ vysvetlil Robert Kvapil, režisér snímky Máme na víc, ktorý najznámejšiemu českému textárovi a milionárovi Michalovi Horáčkovi počas predvolebnej kampane robil osobného poradcu. Od jesene 2016 zaznamenával denné dianie jeho aktivít – na všetko, čo mal po ruke – na kameru, mobil, notebook. Divák môže doslova v priamom prenose sledovať hľadanie politickej Mamenavic resizestratégie aj budovanie mediálneho imidžu Horáčka, ktorý sa musí vymedziť nielen voči favorizovanému Milošovi Zemanovi, ale aj ďalším sokom či stretom s proruskými trollmi. Vo filme zaznievajú aj textárove najväčšie hity, ktoré, hoci sú 30 rokov staré, prekvapivo presne komentujú súčasnú situáciu. Vo svetovej premiére uviedol dokument festival v Jihlave a vyvolal búrlivú diskusiu najmä pre dvoj- až trojjedinú pozíciu filmára, politického stratéga a marketéra v jednej osobe Kvapila. Ten sa aj s hlavným protagonistom Horáčkom osobne zúčastnia prvého slovenského uvedenia snímky na MFFK Febiofest.

 

Krátky dokument 39 minut po zvolení prezidenta režiséra Petra Salabu a jedného z kameramanov dokumentu Máme na víc prinesie pohľad do iného prezidentského štábu. Ale snímka vznikla práve popri nakrúcaní filmu o Horáčkovi. Je mozaikou videí, ktoré z rôznych uhľov pohľadov a na rôzne zariadenia zaznamenali aktéri a svedkovia mediálne diskutovaného incidentu – stretu novinárov s agresívnymi stúpencami Miloša Zemana, ku ktorému prišlo po jeho znovuzvolení do úradu prezidenta Českej republiky.

 

Dnešnú realitu politickej scény susedných krajín predstavia aj ďalšie dva krátke dokumenty. Sólo pro poslance a senátory Terezy Bernátkovej prináša na plátno 21 štátnikov, ktorí odpovedajú na otázku, ako vidia budúcnosť Česka. Necenzurované výpovede v plnej dĺžke však viac vypovedajú o prítomnosti. Ukazujú právu tvár politikov, ich rétoriku, ktorú využívajú k šíreniu svojho vplyvu, ako aj moc médií, ktoré sa poľahky môžu stať nástrojmi propagandy.
 
V originálnom poňatí filmu ako počítačovej hry, v snímke Iluze, zas Kateřina Turečková prekladá osobnú reportáž z „orbánovského“ Maďarska, kde strávila rok na študijnom pobyte. Divák pasovaný do role účastníka hry prechádza viacerými levelmi, ktoré ho uvádzajú do každodenných momentov dotýkajúcich sa citlivých bodov súčasnej maďarskej spoločnosti – zamýšľa sa nad slobodu umenia, právom na vzdelanie aj problematikou lekárskej starostlivosti. A najmä diskutabilnou politickou situáciou, ktorej panuje maďarský premiér Viktor Orbán.

 

„Dlho sme váhali, či práve tieto dokumenty s politickým pozadím budú pre slovenského diváka čitateľné a aktuálne. Ale pomohol nám osud, keď sme festival naplánovali presne do polovice prezidentského boja na Slovensku, čím práve tieto filmy získavajú na atraktivite. Naše politické scény sú stále veľmi prepojené a sami sme zvedaví na reakcie publika,“ povedal umelecký riaditeľ Přemysl Martinek.

 

Chvilky resizeFebiofest uvedie v exkluzívnej domácej premiére aj česko-slovenský film Chvilky Beaty Parkanovej, ktorý je čerstvo ovenčený Cenou českých filmových kritikov. Odniesla si ju Jenovéfa Boková za najlepší ženský herecký výkon v snímke o vzťahoch a emóciách, ktoré stretávajú každého človeka, o láske, bolesti, oddanosti, aj o nádeji, že človek dokáže svoje zranenia premeniť na silu. Snímka s výraznou slovenskou stopou a Marekom Geišbergom v jednej z úloh uvedie sekcia Slovenská filmová krajina.


Festivaloví diváci si budú môcť vychutnať aj momentálny hit ZkazaDejvickéhodivadla resizečeskej filmovej i divadelnej scény, komediálny seriál Zkáza Dejvického divadla, ktorý zrežíroval niekdajší dlhoročný umelecký šéf tohto kultového súboru. V kinách sa v Česku ocitol len na jeden deň, inak ho uvedie Česká televízia. Slovenskí diváci si všetkých šesť dielov budú môcť pozrieť v exkluzívnom uvedení na festivalovom plátne. Mystifikácia s prvkami absurdného a čierneho humoru, ktorá vychádza z poetiky Dejvického divadla, ukazuje dramatický osud slávnej divadelnej scény. Pred kamerou sa predstaví doslova celé divadlo, a to nielen všetci známi herci, ale aj ostatní zamestnanci, príbuzní, priatelia. A všetci budú hrať samých seba.

 

Zo stále kvalitnejšej českej dokumentárnej tvorby uvedie Febiofest aj komediálny road movie Vienna Calling Petra Šprincla či víťaza tohtoročného Famufestu Central Bus Station Tomáša Elšíka. Nebude núdza ani o československé filmové poklady, festival uvedie napríklad novo zdigitalizovanú vojnovú snímku Diamanty noci režiséra Jana Němca podľa diela Arnošta Lustiga o úteku dvoch mladíkov z transportu smrti do koncentračného tábora.

 

Febiofest si tento rok po prvý raz zvolil tému, ktorej sa bude program naprieč sekciami venovať. S podtitulom Zlo sa vo filme neskryje má upozorňovať na zlo a strach, ktoré s čoraz silnejším kalibrom šíria politici a médiá a snažia sa nimi ovládať a manipulovať masy. Tiež má za cieľ pripomenúť, že zlo má síce viacero podôb, ale len jeden základ a práve ten približujú divákom už vyše sto rokov veľké filmové príbehy.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.