ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Švankmajer, Sládek a Bán sa predstavie na Febiofeste

Febiologo resizeAko blízko sa dá priblížiť k imaginatívnemu svetu Jana Švankmajera, spoznať medzinárodne uznávaného míma a choreografa Milana Sládka či vojnového fotografa a reportéra Andreja Bána? Viaceré unikátne dokumentárne portréty známych osobností umeleckej a filmovej scény prinesie na plátna 27. ročník MFF Febiofest (11. -  17. marca 2020) s podtitulom Zaostrené na dobrý film.

Jan Švankmajer je filmový tvorca a výtvarník, ktorý je pojmom na celom svete. Film Alchymická pec, ktorý len nedávno uviedol v svetovej premiére prestížny festival v Rotterdame, je výnimočným portrétom tohto originálneho umelca a zároveň dokumentuje život a proces tvorby v spoločnosti Athanor (čo je názov renesančnej alchymickej pece), kde Švankmajerove filmové diela v posledných troch desaťročiach vznikajú. Dvojica mladých režisérov Adam Oľha a Jan Daňhel mali výnimočnú príležitosť vstúpiť do „alchymickej dielne“ a zaznamenať svedectvo o vytvorení – ako ho tvorca sám označuje – posledného Švankmajerovho filmu Hmyz. Ten v roku 2018 slávnostne otvoril aj za osobnej účasti jeho tvorcu Febiofest.

Do srdca kinematografie pozve divákov popredná francúzska režisérka Agnés Varda. Svoj posledný film Varda podľa Agnés, ktorý je hravou, elegantnou a nesmierne pôsobivou poctou sveta pohyblivých obrázkov nakrútila vo veku 90 rokov a krátko po jeho premiére na vlaňajšom Berlinale zomrela. Varda sprevádza šiestimi desaťročiami svojej umeleckej činnosti, popritom premýšľa spôsobom sebe vlastným o všetkom od nakrúcania filmov cez feminizmus až po starnutie. Nádherná a nápaditá autobiografia prekypuje ľuďmi, miestami a predmetmi autorke drahými – je tu Jacques Demy, mačky, farby, pláže a zemiaky v tvare srdca. Je to prívetivo ľudský, dojemný, trpko-sladký dar na rozlúčku od jedného z najosobitejších talentov kinematografie.

Festivalová sekcia Osobnosti prinesie okrem dokumentárnych portrétov Agnés Vardy a Jana Švankmajera aj snímky o ďalších priekopníkoch kinematografie. Jiří Trnka: Nalezený přítel rozpovie o jednom z najväčších a najvšestrannejších českých umelcov 20. storočia, ktorému sa podarilo významne ovplyvniť umelecké dianie vo svetovom meradle. Efekt Vašulka zas sleduje dielo priekopníkov videoartu Steiny a Woodyho Vašulkovcov, ktorých nazývajú prarodičmi „generácie YouTube“, ale svet umenia na nich takmer zabudol.

Do srdca divadelného sveta zas zavedie legendárny mím a choreograf Milan Sládek, ktorý osobne zavíta na Febiofest uviesť dokumentárny film, zachytávajúci jeho tvorivú i životnú cestu, bohatú na neočakávané zvraty. Milan Sládek stál na začiatku 60. rokov pri zrode modernej slovenskej pantomímy. Svojimi predstaveniami objavil pre domáce publikum novú divadelnú formu a ovplyvnil nielen našich, ale aj európskych divadelníkov. Po okupácii Československa v auguste 1968 emigroval do Nemecka. Film Martina Šulíka, v ktorom vystupujú spomedzi desiatok osobností aj Milan Lasica, Eva Mária Chalupová či Ľubomír Feldek, je svedectvom nielen o individuálnom úsilí Milana Sládka, ale aj o osudoch celej generácie slovenských divadelníkov. Febiofest ho uvedie v predpremiére.

Profesionálny aj súkromný osud slovenského novinára, reportéra a fotografa Andreja Bána prinesie na plátno Rajnazemi. resizedokumentárny film Raj na zemi, ktorý festival uvedie v slovenskej premiére. Režisér Jaro Vojtek sníma prostredníctvom intímnych rozhovorov a počas spoločných putovaní po svete Bánov osobný príbeh, jeho zápas so samotou aj s psychickými problémami. Paralelne zaznamenáva tragické a komplikované príbehy súčasného sveta vo vojnových a krízových oblastiach ako Irak, Gruzínsko či Kosovo, kam sa Andrej Bán vracia k protagonistom svojich reportáží – k ľuďom, zabudnutých ľuďmi.

Share/Save/Bookmark